• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
شنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۲:۲۱
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

دکتر بهرامی کارشناس اقتصادی در گفتگو با« نقش اقتصاد» تشریح کرد: دوروی سکه افزایش نرخ بنزین

۲۷ شهریور ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, انرژی, گفت و گو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است، افزود: در واقع اقدم به افزایش قیمت بنزین منجر به کاهش تورم و ایجاد اقتصادی پایدار می‌شود چرا که هر کالایی قیمت خود را دارد و سوخت نیز از این مسئله مستثنی نیست.

دکتر عطا بهرامی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین امری اجتناب ناپذیر است، به «نقش اقتصاد» گفت: در واقع صحبت‌های آقای رئیس جمهور در خصوص افزایش قیمت بنزین اجتناب ناپذیر است چرا که زمانی قیمت بنزین تثبیت می‌شود که با تورم بالا در کشور مواجه هستیم، قیمت بنزین به سمت صفر تمایل پیدا می‌کند به این مفهوم که بنزین مانند گازوئیل هر لیتری 300 تومان تقریباً رایگان به فروش می‌رسد که به ناچار هزینه جایگاه داران را نیز دولت پرداخت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است، افزود: در واقع اقدم به افزایش قیمت بنزین منجر به کاهش تورم و ایجاد اقتصادی پایدار می‌شود چرا که هر کالایی قیمت خود را دارد و سوخت نیز از این مسئله مستثنی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که افزایش قیمت بنزین چه تاثیری بر هزینه حمل و نقل دارد؟ تاکید کرد: بدیهی است که افزایش قیمت بنزین بر هزینه حمل و نقل تأثیر چندانی ندارد و افزایش قیمت سوخت مسئله تعیین کننده برای بالا رفتن هزینه حمل و نقل عمومی نیست، چرا که این هزینه‌ها تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله هزینه‌های 3 برابری قیمت کشنده‌ها نسبت به دنیا، تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه، هزینه‌های پیشرفت فناوری در حمل و نقل می‌باشند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هر تغییری در هزینه بنزین تنها یکی از عواملی است که می‌تواند بر هزینه‌های حمل و نقل تأثیر بگذارد، تصریح کرد: در واقع باید تمامی عوامل مرتبط با هزینه‌های حمل و نقل در نظر گرفته شوند تا بتوان اثرات واقعی افزایش قیمت بنزین بر این هزینه‌ها را بررسی کرد، به عنوان مثال از سال 98 تاکنون هزینه بنزین افزایش نداشته اما کرایه تاکسی‌ها، اتوبوس، مترو و سایر وسایل نقلیه بالا رفته است.

بهرامی با بیان اینکه خودروهای ما 2 تا 6 برابر گران‌تر از تمام دنیا به فروش می‌رسند، گفت: اگر قیمت بنزین اصلاح شود نه تنها شاهد ترافیک کمتری هستیم، بلکه بازدهی مطلوب بیشتری را در تردد خواهیم داشت، ضمن اینکه به مسائل فنی خودرو در میان مدت و بلند مدت بیشتر توجه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین ممکن است تأثیر مثبتی بر بازدهی و کارایی حمل و نقل داشته باشد، ادامه داد: با افزایش قیمت بنزین، مصرف سوخت کمتر شده و منجر به کاهش تعداد خودروهای حاضر در خیابان و افزایش کارایی حمل و نقل عمومی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: قطعاً افزایش قیمت بنزین منجر به بالا رفتن هزینه حمل و نقل نخواهد شد کما اینکه در دهه 80 الی 89 در هدفمندی، هزینه خودرو و هزینه حمل و نقل در سبد هزینه‌های خانوار کاهش پیدا کرده بود. در هدفمندی سال 89 حدود 500 الی 600 درصد هزینه سوخت افزایش یافت، اما تورم در سال 90 و یک سال پس از هدفمندی، به میزان کمی بالا رفت که تقریباً 5 الی 6 درصد بود و مشخص نشد که این تورم به دلیل افزایش قیمت بنزین یا جهش ارزی و تحریم‌ها بود.وی افزایش قیمت بنزین را عاملی بر تقویت منافع ملی و تاب آوری اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: در واقع این امر اجتناب ناپذیر است و باید اجرایی شود، همه مردم باید از این مسئله حمایت کنند چرا که منافع ملی در اولویت امور است، به عنوان مثال ما سومین تولید کننده گاز در دنیا هستیم اما کمبود آن را در کشور داریم که ناشی از بد مصرفی است.

این کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر اهمیت مسائل حمل و نقل و مصرف بهینه منابع و سوخت‌ها، خاطرنشان کرد: در واقع اهمیت اصلاح و بهبود مدل‌های حمل و نقل ریلی فرسوده و کاهش مصرف نادرست و بد مصرفی سوخت مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید از آن پیشگیری کرد، چرا که اصلاح این مسائل می‌تواند به مدیریت بهتر منابع و توسعه پایدار در کشور کمک کند.

بهرامی در پایان یاداور شد: بی تردید منطقی نیست که برای 26 الی 27 میلیون خودرو و یا 5 میلیون موتورسیکلت 120 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل مصرف کنیم که این رقم فاجعه محسوب می‌شود، در بحث حمل و نقل ریلی نیز مدل‌های فرسوده خودروها سه برابر قیمت امروز به فروش می‌رسند که باید اصلاح شوند، این نوع مصرف سوخت به دلیل قاچاق و بد مصرفی، تکنولوژی پایین و دور ریختن منابع صحیح نیست، متاسفانه دولت 50 میلیارد دلار بنزین و گازوئیل را به 2 الی 3 میلیارد دلار به فروش می‌رساند که منطقی نیست و درآمدهای دولت را از بین برده است.

تگ ها: افزایش قیمت بنزینقیمت بنزینکارشناس اقتصادی
مطلب قبلی

صنعت‌ستیزی در کشور

مطلب بعدی

راهکاری برای کنترل مصرف بنزین

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

راهکاری برای کنترل مصرف بنزین

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

آنچه این روزهای حملات هوایی باید رعایت کنید / کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند حتما بخوانند

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وال استریت ژورنال: اسرائیل توان یک جنگ بلندمدت با ایران را ندارد

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

شمخانی: زنده‌ام و این تنِ زخم‌خورده، سپر بلای ملت خواهد بود

۳۰ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ساختمان های آسیب دیده و نظارت مستمر بر نرخ بلیت قطار خبر داد. به...

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اعطای «سهمیه ویژه» کالاهای اساسی به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی گفت: کالاهای اساسی مورد...

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

استراتژی گذر از نوسانات بورس

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

  علی رئوفی- بازار سرمايه ذاتاً بازاري پرنوسان است و همين نوسانات، آن را به بستري مناسب براي سرمايه‌گذاري حرفه‌اي و...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید