دکتر بهرامی کارشناس اقتصادی در گفتگو با« نقش اقتصاد» تشریح کرد: دوروی سکه افزایش نرخ بنزین

0
17

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است، افزود: در واقع اقدم به افزایش قیمت بنزین منجر به کاهش تورم و ایجاد اقتصادی پایدار می‌شود چرا که هر کالایی قیمت خود را دارد و سوخت نیز از این مسئله مستثنی نیست.

دکتر عطا بهرامی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین امری اجتناب ناپذیر است، به «نقش اقتصاد» گفت: در واقع صحبت‌های آقای رئیس جمهور در خصوص افزایش قیمت بنزین اجتناب ناپذیر است چرا که زمانی قیمت بنزین تثبیت می‌شود که با تورم بالا در کشور مواجه هستیم، قیمت بنزین به سمت صفر تمایل پیدا می‌کند به این مفهوم که بنزین مانند گازوئیل هر لیتری 300 تومان تقریباً رایگان به فروش می‌رسد که به ناچار هزینه جایگاه داران را نیز دولت پرداخت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر برای اصلاح و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است، افزود: در واقع اقدم به افزایش قیمت بنزین منجر به کاهش تورم و ایجاد اقتصادی پایدار می‌شود چرا که هر کالایی قیمت خود را دارد و سوخت نیز از این مسئله مستثنی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که افزایش قیمت بنزین چه تاثیری بر هزینه حمل و نقل دارد؟ تاکید کرد: بدیهی است که افزایش قیمت بنزین بر هزینه حمل و نقل تأثیر چندانی ندارد و افزایش قیمت سوخت مسئله تعیین کننده برای بالا رفتن هزینه حمل و نقل عمومی نیست، چرا که این هزینه‌ها تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله هزینه‌های 3 برابری قیمت کشنده‌ها نسبت به دنیا، تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه، هزینه‌های پیشرفت فناوری در حمل و نقل می‌باشند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هر تغییری در هزینه بنزین تنها یکی از عواملی است که می‌تواند بر هزینه‌های حمل و نقل تأثیر بگذارد، تصریح کرد: در واقع باید تمامی عوامل مرتبط با هزینه‌های حمل و نقل در نظر گرفته شوند تا بتوان اثرات واقعی افزایش قیمت بنزین بر این هزینه‌ها را بررسی کرد، به عنوان مثال از سال 98 تاکنون هزینه بنزین افزایش نداشته اما کرایه تاکسی‌ها، اتوبوس، مترو و سایر وسایل نقلیه بالا رفته است.

بهرامی با بیان اینکه خودروهای ما 2 تا 6 برابر گران‌تر از تمام دنیا به فروش می‌رسند، گفت: اگر قیمت بنزین اصلاح شود نه تنها شاهد ترافیک کمتری هستیم، بلکه بازدهی مطلوب بیشتری را در تردد خواهیم داشت، ضمن اینکه به مسائل فنی خودرو در میان مدت و بلند مدت بیشتر توجه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین ممکن است تأثیر مثبتی بر بازدهی و کارایی حمل و نقل داشته باشد، ادامه داد: با افزایش قیمت بنزین، مصرف سوخت کمتر شده و منجر به کاهش تعداد خودروهای حاضر در خیابان و افزایش کارایی حمل و نقل عمومی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: قطعاً افزایش قیمت بنزین منجر به بالا رفتن هزینه حمل و نقل نخواهد شد کما اینکه در دهه 80 الی 89 در هدفمندی، هزینه خودرو و هزینه حمل و نقل در سبد هزینه‌های خانوار کاهش پیدا کرده بود. در هدفمندی سال 89 حدود 500 الی 600 درصد هزینه سوخت افزایش یافت، اما تورم در سال 90 و یک سال پس از هدفمندی، به میزان کمی بالا رفت که تقریباً 5 الی 6 درصد بود و مشخص نشد که این تورم به دلیل افزایش قیمت بنزین یا جهش ارزی و تحریم‌ها بود.وی افزایش قیمت بنزین را عاملی بر تقویت منافع ملی و تاب آوری اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: در واقع این امر اجتناب ناپذیر است و باید اجرایی شود، همه مردم باید از این مسئله حمایت کنند چرا که منافع ملی در اولویت امور است، به عنوان مثال ما سومین تولید کننده گاز در دنیا هستیم اما کمبود آن را در کشور داریم که ناشی از بد مصرفی است.

این کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر اهمیت مسائل حمل و نقل و مصرف بهینه منابع و سوخت‌ها، خاطرنشان کرد: در واقع اهمیت اصلاح و بهبود مدل‌های حمل و نقل ریلی فرسوده و کاهش مصرف نادرست و بد مصرفی سوخت مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید از آن پیشگیری کرد، چرا که اصلاح این مسائل می‌تواند به مدیریت بهتر منابع و توسعه پایدار در کشور کمک کند.

بهرامی در پایان یاداور شد: بی تردید منطقی نیست که برای 26 الی 27 میلیون خودرو و یا 5 میلیون موتورسیکلت 120 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل مصرف کنیم که این رقم فاجعه محسوب می‌شود، در بحث حمل و نقل ریلی نیز مدل‌های فرسوده خودروها سه برابر قیمت امروز به فروش می‌رسند که باید اصلاح شوند، این نوع مصرف سوخت به دلیل قاچاق و بد مصرفی، تکنولوژی پایین و دور ریختن منابع صحیح نیست، متاسفانه دولت 50 میلیارد دلار بنزین و گازوئیل را به 2 الی 3 میلیارد دلار به فروش می‌رساند که منطقی نیست و درآمدهای دولت را از بین برده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید