عظیمی راد نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: آسیب تعدد نرخ انرژی به تولید کشور

0
10

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه اگر با رویکرد واقع بینانه عمل کنیم عرضه یک نوع سوخت با چند نرخ قطعاً منطقی به نظر نمی‌رسد، تاکید کرد: در نظر گرفتن چند نرخ برای سوخت‌های متفاوت در بازه زمانی هفته، ماه و سال صنایع منطقی نیست و باید قیمت آن مشخص و از قبل اعلام شود.

احسان عظیمی راد نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص چند نرخی شدن قیمت انرژی طی سال‌های اخیر، به «نقش اقتصاد» گفت: متاسفانه تعدد قیمت انرژی منجر به ایجاد فساد و رانت در کشور خواهد شد و نه تنها از برنامه‌ریزی‌ها جلوگیری می‌کند بلکه متخصصان و متولیان امر نمی‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی در این خصوص داشته باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه انرژی برای بسیاری از صنایع حکم مرگ و زندگی را دارد، افزود: انرژی عامل و ابزار جدی برای تولید است که با چند نرخی شدن آن و قیمت‌های متفاوت و متنوع، صنایع عملاً در برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت خود دچار آسیب خواهند شد، به جهت اینکه نمی‌دانند باید با چه قیمتی کار کنند، طبیعتاً با توجه به نوساناتی که در نرخ ارز و بحث مواد اولیه داریم موضوع تولیدات صنایع و چند نرخی بودن حامل‌های انرژی می‌تواند آسیب‌های جدی به صنایع کشور وارد کند.

وی با بیان اینکه جهت رفع ناترازی انرژی باید با سیاست ثبات حرکت کنیم و تحت این شرایط دولت چهاردهم نیز با هماهنگی کمیسیون انرژی می‌تواند سیاست تک نرخی را برای حامل‌های انرژی اعمال کند، گفت: در واقع سیاست تک نرخی می‌تواند برای بهره‌برداری بهینه‌تر از منابع انرژی، افزایش بهره‌وری و حفظ تعادل بین تولید و مصرف انرژی کمک کند، بنابراین، پیشنهاد تحقق این سیاست توسط کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌تواند مؤثر واقع شود و به توسعه پایدار کشور کمک کند چرا که تغییر حامل‌های انرژی هزینه‌های آنان را افزایش خواهد داد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر با رویکرد واقع بینانه عمل کنیم عرضه یک نوع سوخت با چند نرخ قطعاً منطقی به نظر نمی‌رسد، تاکید کرد: در نظر گرفتن چند نرخ برای سوخت متفاوت در بازه زمانی هفته، ماه و سال برای صنایع منطقی نیست و باید قیمت آن مشخص و از قبل اعلام شود، به عنوان مثال باید از قبل اعلام شود که در فصل زمستان کمبود گاز داریم و باید از گازوئیل با این نرخ مشخص استفاده کنید، این نرخ‌های از قبل تعیین شده منجر به برنامه‌ریزی دقیق صنایع برای تولید می‌شود، لذا بنده معتقدم از قبل باید نرخ‌های انرژی با ثبات به تمام صنایع اعلام شود.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم در پاسخ به این سؤال که آیا تعیین دائمی قیمت انرژی وضعیت نسبی صنایع مختلف و سودآوری آنها را هر ساله تغییر خواهد داد؟ یادآورشد: بنده به این مسئله اعتقادی ندارم چرا که ما با تثبیت قیمت انرژی از صنعت کشور حمایت می‌کنیم تا صنایع به سمت تولید بیشتر و مدیریت بهینه حرکت کنند به این مفهوم که ثبات نرخ انرژی عامل محرکی برای رشد و موفقیت صنایع نیست و صرفاً مشوقی در تصمیم گیری‌ها است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت همزمان با ناترازی انرژی دکمه تعطیلی کشور را می زند؟ تاکید کرد: دوستان در دولت دو استدلال دارند، نخست اینکه شورای عالی امنیت ملی این مصوبه را گذرانده که برای قطعی برق تعطیلی را در صنایع ایجاد کندکه منجر به تعطیلی تولید و اشتغال در کشور خواهد شد، البته این مصوبه شورای عالی امنیت به صورت واضح و روشن برای ما نمایندگان دیده نشده است، موضوع دوم اینکه آیا وزیر سابق نیرو این مسئله را در مجلس مطرح کرده است یا خیر، در واقع ترس آنان از آشوب و اعتراضات مردمی است که به قطع برق خانگی ورود کنند، در حالی که بنابر فرمایشات رهبر انقلاب اگر واقعاً ما با مردم صادق باشیم و قبل از هرگونه اقدامی با آنان صحبت کنیم فضاسازی لازم صورت می‌گیرد و قطعاً مردم حاضر به تحمل 5 الی 6 ساعت قطعی برق موقت خواهند بود تا صنعت و اشتغال پایدار بماند.

وی ادامه داد: بی تردید با گفتمان منطقی و توجیه دقیق علمی در مورد قطعی برق می‌توانیم روال کار را تغییر داده و به جای قطع برق صنایع اقدام به قطع برق خانگی کنیم. بنده معتقدم نگاه گفتمانی ما با مردم دچار ضعف است در صورتی که اگر شفاف سازی شود آنان نه تنها همراهی خواهند کرد، بلکه با صبوری از این طرح حمایت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ناترازی انرژی و پیامدهای آن در دولت چهاردهم متوقف خواهد شد یا خیر؟ گفت: تمام این مسائل بستگی به سیاست‌های دولت چهاردهم دارد، ما در حوزه تولید برق دچار کمبودهایی هستیم، از طرفی پرتی‌های بسیار زیادی نیز در کشور داریم، دولت چهاردهم باید ضمن پیشگیری از پرتی‌های برق از تولید حمایت کند، البته تأسیس نیروگاه برای کمبود برق و ایجاد پتروشیمی و پالایشگاه جهت توزیع گاز نیز لازم است، دولت باید برای تولید انرژی و پیشگیری از پرتی انرژی سرمایه‌گذاری کند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف انرژی، بحث فرهنگ رسانه‌ای و فرهنگ سازی در میان مردم نیز باید نهادینه شود، افزود: بدیهی است که این نوع فرهنگ مصرف بسیار مؤثر است اما متاسفانه جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی بسیار ضعیف است و دولت نه تنها باید قوانین را تسهیل کند، بلکه نگاه‌های بسته اجرایی را نیز کاهش دهد تا سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی بتوانند ورود کنند، به عنوان مثال بسیاری از سرمایه گذاران خارجی و حتی اتباع حاضرند که در بخش انرژی سرمایه‌گذاری کنند تا جهت تأمین و تولید انرژی دست برتر داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، پیشگیری از پرتی انرژی و فرهنگ سازی الگوی صحیح مصرف برق و همچنین بهینه‌سازی مصرف انرژی، تأسیس پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها برای تولید انرژی از اقدامات اساسی است، خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم باید با طرح، برنامه و سیاست‌های مدون اقدامات لازم را جهت جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی انجام دهد.

عظیمی راد در پایان تاکید کرد: قطعاً ما با افزایش قیمت بنزین مخالفیم چرا که زمانی باید این اتفاق رخ دهد که تمامی ابزارهای لازم فراهم باشد، تولید خودرو با کیفیت پایین که 14 الی 15 لیتر بنزین مصرف می‌کند در حالی که خودروهای مشابه خارجی 2 الی 3 لیتر مصرف بنزین دارند یکی از مشکلات هدر رفت انرژی است، بی تردید رفع تمام این مشکلات در کنار هم کمک می‌کند تا نه تنها مصرف انرژی تنظیم شود، بلکه ناترازی آن که ناشی از تولید کم و مصرف زیاد است و با هم همخوانی ندارد، مدیریت و برطرف شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید