در گفتگوی  «نقش اقتصاد»  با یک کارشناس، گرانی‌های اخیر صنعت خودرو واکاوی شد: رفت و برگشت های خودرویی بورس

0
10

مِهردخت میرزایی روزنامه نگار: روز گذشته یکشنبه 4 آذرماه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا بیان کرد: مگر در دولت قبل، خودرو را وارد بورس نکردند؟ چه اتفاقی افتاد؟ مگر قیمت‌ها بالا نرفت؟ دوباره خودرو از بورس کالا برگشت. اما دوباره همین موضوع مطرح شده است. رئیس مجلس در رابطه با واردات خودرو تأکید کرد: حدود 2 سال است که واردات خودروی دست دوم را تصویب کرده‌ایم؛ چرا نمی‌گذارند؟ چطور می‌شود آن‌هایی که قطعات وارد می‌کنند بیش از 8 میلیارد دلار در سال، قطعه وارد می‌کنند ولی جایی که می‌خواهد خرید خودرو انجام شود می‌گویند برای واردات خودرو پول نیست! چرا؟ چون نمی‌خواهند اجازه رقابت دهند.

مانی حدادی، فعال حوزه خودرو درمورد وضعیت این روزهای بازار خودرو به«نقش اقتصاد»  بیان کرد: قیمت خودرو به صورت خلق‌الساعه و ناگهانی افزایش پیدا کرد و بدنبال آن، بازار خودرو در قیمت‌های آزاد کاملاً ملتهب شد و پس‌لرزه‌های این موضوع حتی از سمت نمایندگان مجلس همچنان ادامه دارد؛ به طوری‌که وزیر صمت در صحبت‌های اخیر خود بیان کرد که به مدت 18 ماه، قیمت خودرو فریز بوده است و الان، بعد از یک سال و نیم قیمت‌های محصولات ایران‌خودرو و سایپا افزایش پیدا کرده‌اند و تقریباً این افزایش قیمت؛ نصف مبلغی است که خودروسازان نیاز داشته‌اند. از آن طرف، یکی از نمایندگان مجلس اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی حتماً به این افزایش قیمت خودرو ورود پیدا می‌کند؛ چراکه توضیحات خودروسازان نتوانسته است مجلس را قانع کند. البته به نظر بنده، بعید است که قیمت خودرو به قبل برگردد و درواقع، وزارت صمت زیر بار این موضوع نخواهد رفت؛ به طوری‌که دعوتنامه‌های جدید ارسال شده‌اند و موردتأیید وزارت صمت هستند. مانی حدادی تأکید کرد: بارها گفته بودیم که خودروسازان این افزایش قیمت را اِعمال می‌کنند و این موضوع با وجود همه حواشی و وعده‌های خودروسازان در رابطه با کیفیت خودروها و خدمات پس از فروش و افزایش تیراژ آن‌ها رخ داد. در نتیجه، اگر سال آینده افزایش تیراژ خودرو نداشته باشیم به طور مجدد، گپ قیمتی بین بازار و کارخانه وجود خواهد داشت و خودروسازان مدعی ضرر و زیان می‌شوند و امیدوار هستیم که این سلسله ادامه‌دار نباشد. این فعال حوزه خودرو ادامه داد: اگرچه طبق قانون، واردات خودرو متوقف نشده است ولی چیزی که شاهد هستیم این است که انگار این واردات متوقف شده است؛ چراکه اثری از واردات خودرو نمی‌بینیم و روز گذشته، رئیس مجلس با بیان تند به بحث واردات خودرو ورود پیدا کرد و گفت از زمانی که تکلیف شده تا خودروهای کارکرده وارد شوند دو سال گذشته است ولی هیچ اقدامی برای این منظور صورت نگرفته است. مانی حدادی تصریح کرد: آقای قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به واردات خودروهای صفر کیلومتر اشاره کرد. چون بهانه اصلی دولت و واردکننده‌ها این است که پول نیست ولی گفته شده که 8 میلیارد دلار برای قطعات خودروهای مونتاژی تخصیص پیدا کرده است. قطعاً بارها صحبت شده است که واردات خودرو در بهترین حالت نمی‌توانست خیلی بازار را متعادل کند. چون حجم واردات نزدیک به حجم تولید داخل نیست. اما اگر واردات خودرو به درستی انجام می‌شد دست کم، بازار خودرو با این تنش سخت روبرو نمی‌شد و قیمت‌های حتی خودروهای مونتاژی و چینی تا این حد سر به فلک نمی‌کشیدند. این فعال حوزه خودرو در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا یادآور شد: عرضه خودرو در بورس کالا با موافقان و مخالفانی همراه است. موافقان بر این باور هستند که اگر خودرو در بورس عرضه شود تقاضا شفاف‌تر و واقعی خواهد بود ولی مخالفان معتقد هستند که فشار تقاضایی که در بازار آزاد وجود دارد به خاطر افرادی است که به محض عرضه خودرو در بورس کالا در این بستر وارد می‌شوند و دوباره فشار تقاضا به وجود خواهد آمد و به طور مجدد، اختلاف قیمت در جیب خودروساز خواهد رفت و برای مصرف‌کننده تفاوتی به وجود نخواهد آمد و در واقع، این بازی است که بین وزارت صمت و سازمان بورس شکل می‌گیرد و باید دید که آیا خودرو به بورس کالا برمی‌گردد یا خیر؟

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید