نقش برنامه ریزی استراتژیک در رشد کسب و کار

0
11

پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفه‌ای: برنامه ریزی استراتژیک فقط یک کلمه کلیدی نیست بلکه یک فرآیند حیاتی است که می‌تواند به طور قابل توجهی بر موفقیت و طول عمر کسب و کار شما تأثیر بگذارد. چه یک استارتاپ باشید و چه یک شرکت تأسیس شده مشغول به کار باشید، داشتن یک برنامه استراتژیک کاملاً تعریف شده امری ضروری است. حال باید بررسی کنیم که چرا برنامه ریزی استراتژیک مهم است و چگونه می‌تواند برای سازمان شما مفید باشد؟

برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

برنامه ریزی استراتژیک یک فرآیند سازمانی مداوم و مستمر و پایدار است و شامل استفاده از دانش تیم و اعضای حاضر در کسب و کار از مدیران و سهامداران مجموعه گرفته تا کارکنان و مشتریان می‌شود و برای مستندسازی جهت نیل به اهداف مورد نظر کسب و کار است. برنامه ریزی استراتژیک یک رویداد برای یک بار وقوع نیست بلکه یک تلاش مستمر برای اطمینان از چابکی و اجرای استراتژی شما در کسب و کارتان است که مثل یک موجود زنده در سازمان نفس می‌کشد و نیاز به مراقبت دارد و مسلماٌ بایستی به روز باشد و پیوسته، بهتر و منسجم‌تر گردد. از جمله تبعات کارایی داشتن استراژی در سازمان به موارد ذیل اشاره می‌کنیم:

اولویت بندی: برنامه ریزی استراتژیک به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌ها و کارها را اولویت بندی کنید و منابع را به طور مؤثر تخصیص دهید.

همسویی: سهامداران و کارکنان را با اهداف سازمان هماهنگ می‌کند.

داده محور: اهداف استراتژیک با داده‌ها و استدلال صحیح پشتیبانی می‌شوند.

 مزایای برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک در واقع یک چشم انداز متمرکز و رو به جلو ایجاد می‌کند و با آگاه کردن همه از اهداف شرکت، چگونگی و چرایی انتخاب اهداف و مسیری که اعضای شرکت می‌توانند برای رسیدن به اهداف طی کنند را نشان می‌دهد. همچنین احساس مسئولیت بیشتری را در سراسر سازمان تقویت می‌کند. داشتن یک چشم انداز مشترک تضمین می‌کند که همه در یک جهت مشغول پارو زدن هستند که این امر برای کسب موفقیت بسیار مهم است. همچنین برنامه ریزی استراتژیک در بهبود تصمیم گیری مهم خواهد بود. برنامه ریزی استراتژیک به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تصمیماتی را اتخاذ کنند که با مأموریت، چشم انداز و اهداف استراتژیک فعالیت آنها در بازار، هماهنگ باشد. هنگامی که با چند انتخاب روبرو می‌شوید، داشتن یک چارچوب استراتژیک روشن، تصمیم گیری را هدایت و مسیر را روشن می‌کند. از تصمیمات واکنشی و موقتی جلوگیری می‌کند و تصمیم سازی متفکرانه و بلندمدت را پیشنهاد می‌کند. سازگاری و چابکی هم دیگر فایده‌ای است که برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان‌ها دارد. در محیط پویای کسب و کار امروز، سازگاری امری کلیدی است. برنامه ریزی استراتژیک به سازمان شما این امکان را می‌دهد که در مواقع لزوم حرکت کنید، حرکتش را تند کنید یا حتی گاهی اوقات با توجه به فضای اقتصادی محیط از حرکت باز بایستید. درست مانند کارآفرینان موفقی که استراتژی‌های خود را بر اساس فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌بینی‌نشده تغییر می‌دهند. کسب‌وکارهایی که برنامه‌ریزی استراتژیک مؤثری دارند، چابک و پاسخگو باقی می‌مانند که خود نکته‌ای بسیار اساسی است. به علاوه تخصیص منابع در سازمان به فعالیت‌ها و پروژه‌های مختلف نیاز به تصمیم گیری خاص دارد که در این زمینه هم برنامه ریزی استراتژیک تضمین می‌کند که منابع (مالی، انسانی و فناوری) به طور کارآمد تخصیص داده شوند. با شناسایی اولویت‌ها و تمرکز فعالیت‌ها بر مناطق پر تأثیر، می‌توانید استفاده از منابعتان را بهینه کنید. این امر، منجر به بازگشت سرمایه بهتر و رشد پایدار می‌شود. در نهایت نیز مزیت رقابتی از پیامدهای یک برنامه استراتژیک به خوبی طراحی شده است. استراتژی به شما کمک می‌کند شکاف‌های موجود در بازار را شناسایی کنید، در روندهای نوظهور سرمایه گذاری کنید و خود را از رقبا متمایز کنید. بدون یک برنامه استراتژیک، شما به جای فعال و پویا بودن در معرض خطر هستید. بنابراین برنامه ریزی استراتژیک یک امر تجملی نیست بلکه یک ضرورت است که سازمان شما را قادر می‌سازد تا از عدم قطعیت‌ها با صبوری و با امنیت کامل عبور کنید، از فرصت‌ها استفاده کنید و در چشم‌اندازی که به سرعت در حال تغییر است، پیشرفت کنید. بنابراین، زمان و تلاش خود را صرف توسعه و بازنگری برنامه استراتژیک خود کنید که این سرمایه گذاری در موفقیت آینده کسب و کار شما بی نهایت نقش آفرین است. به یاد داشته باشید، استراتژی ثابت نیست و یک فرآیند زنده است که با رشد و انطباق کسب و کار شما تکامل می‌یابد. آغوش خود را برای یافتن برنامه ریزی استراتژیک باز نگه دارید تا شاهد رشد کسب و کار خود باشید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید