فرشته صائمی روزنامه نگار: قانون عفاف و حجاب گرچه فعلاً مسکوت مانده است اما این سرنوشت نهایی این قانون نیست و رئیس جمهور باید مسیر درست برای تعیین تکلیف آن را پی بگیرد، قانونی که منتقدانی سرسخت دارد و اجرای آن را شوک به جامعه میدانند. دراین میان اما سید کاظم دلخوش اباتری نماینده کمیسیون قضایی مجلس یازدهم که بعد از اصل هشتادوپنجی شدن این قانون، عضو کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب نیز بود، از منتقدان قانون فعلی است.
در ادامه گفتگو با سیدکاظم دلخوش اباتری، عضو کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب در مجلس یازدهم را میخوانید:
آقای دلخوش! شما عضو کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب بودید، لایحهای که تبدیل به قانون شد و این روزها با پیگیری رئیس جمهور مسکوت مانده چون میگوید این قانون ابهام دارد، نظر شما چیست و دولت چه راهکاری برای اجرا نکردن این قانون فعلی که ممکن است حاشیههایی نیز ایجاد کند دارد؟
قانونی که نوشته شده نقصهایی دارد، یکی از آنها این است که برای دستگاههای اجرایی که میخواهند آن را اجرا کنند، سخت و هزینه بر است.
از اول هم در کمیسیون قضائی این بحث مطرح بود که ما 32 الی 33 نهاد در کشور داریم که اینها بودجه کشور را میگرفتند و به درستی از آن استفاده نمیکردند. شرایط در حال حاضر هم به همین صورت است، که ما بعد از 45 سال نباید به همچین جایی برسیم که الان بحث عفاف و حجاب و مخالفتها و موافقتهای مختلف و شدید داشته باشیم. این نشان میدهد که دستگاههای فرهنگی کار فرهنگی خودشان را انجام ندادند، بچههای مردم را بچههای خودشان ندیدند و الان قانون میخواهد به این صورت اجرا شود.
در حالی که از یک طرف مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه وجود دارد و از طرف دیگر هم رئیس جمهور باید این مشکلات را براساس اصل 113 قانون اساسی، حل کند.
در حال حاضر فکر میکنم که این قانون عفاف و حجاب نیاز به بازنگری دارد. برای نمونه در یک چهارراه اگر حضور 200 ماشین منجر به ترافیک شده باشند و چهارراه را بند آورده باشند، این 200 ماشین عامل اصلی نیستند. الان در این شرایط مشاهده میکنیم که دختران مردم به سمت شوراهای حل اختلاف و مراکز انتظامی هدایت میشوند، که بخش زیادی از اینها اجحافهایی است که در حق بچههای مردم انجام میشود.
وقتی برای یک دختر پرونده سازی شود، بهرحال سابقه او لکه دار میشود. البته با برخی که برخورد نادرست با دین و دیانت مردم میکنند، باید برخورد شد اما این شامل همه افراد جامعه نمیشود. در راهپیماییها و مراسمات همین خانمهای و دخترانی که کم حجاب هستند، مشارکت دارند.
جریمههایی که در قانون عفاف و حجاب لحاظ شده، منجر به نگرانی مردم شده، این جریمهها از همان ابتدا در لایحه عفاف و حجاب بود یا اینکه بعداً اضافه شد؟
قانون عفاف و حجاب از قبل بود ولی «گر بناست که مست گیرند/ در شهر هر آنچه هست گیرند» این 32 دستگاهی که بعد از انقلاب پول و بودجه گرفتند و نتوانستند، در مورد نمایشها، فیلم و ایجاد تفریحات سالم برای مردم کار کنند، نباید این انتظار را داشته باشند که امروز بدون اینکه زمینه فرهنگی ایجاد شده باشد، بخواهند با بخشی از جامعه برخورد شود و من فکر میکنم این قانون تعدیل شد، الان هم شورای امنیت کشور اعلام کرد قابلیت اجرایی ندارد و رئیس جمهور هم گفت من باید این را به دولت بیاورم و اصلاح کنم.
پاسخ ندادید که مثلاً این جریمههای 10 میلیونی از همان ابتدا در لایحه عفاف و حجاب بود و یا اینکه مجلس این موارد را اضافه کرد؟
این جرائم در جریان بحث و گفتگوها اضافه شدند. در حقیقت از کمیسیون فرهنگی و قضائی پیگیر این قضیه بودند، از طرفی جلسات مختلفی در مشهد، شیراز اصفهان و تهران برگزار شد که در نهایت دیدگاههای مختلف منجر به این شد که این مصوبه به عنوان مصوبه مجلس به صحن بیاید و چون هشتاد و پنجی شده بود، مجلس اجازه داده بود که کمیسیون هر کاری دلش میخواهد انجام دهد.
شنیدههایی بر این اساس وجود دارد که جریمههای میلیونی قانون عفاف و حجاب نتیجه دستکاری پنهانی این قانون توسط برخی اطرافیان رئیس جمهور است، این طیف هم البته مدعی است که پایداریچی ها جرائم را اضافه کردند، کدامیک از این ادعاها درست است؟
اگر این اتفاق افتاده باشد میتوان راحت صحت سنجی کرد، چراکه آنچه تصویب شده، مدتی معطل مانده و میشود با آن مصوبه اولیه تطبیق داد، اگر دستکاری شده باشد که من بعید می دانم اما احتمالش وجود دارد. من هنوز مصوبات را ندیدم اما گفتند جرائم بالای چند ده میلیونی است، در صورتی که در روزهای اول در کمیسیون بحثها بسیار جزئیتر بود.