استفاده از سرمایه‌های مردم بخش صنعت را تقویت می‌کند

0
80

نقش اقتصاد: با توجه به فرمایشات بنیان‌گذار انقلاب و مستندات رهبری و همچنین توجه رئیس جمهور به استفاده از سرمایه‌های مردم در بخش صنعت می‌توان به رونق صنعت امیدوار بود تا بتوانیم از این آشفتگی موجود در بازار خلاص شویم.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با روزنامه «نقش اقتصاد» در خصوص مشکلات بازار خودرو، گفت: هر از گاهی یک شخصیت حقوقی برای نرخ خودروها تعیین تکلیف می‌کند و آن‌ها را قیمت‌گذاری می‌کند اما این موضوع مشکلات بازار خودرو را حل نمی‌کند.وی ادامه داد: ما ظرفیت تأمین خودرو به اندازه تقاضای تمام کشور ولو بیشتر هم داریم، دو خودروساز بزرگ کشور به طور عملی این موضوع را نشان دادند البته از دهه ۹۰ خودروسازان ما نشان دادند که می‌توانم با جرأت بگویم در مجموع ۱۶۶۶۶۶۶ دستگاه خودرو تولید کنند که این قدرت را دارند بلکه بیشتر، و این اتفاق عجیبی در صنعت خودروسازی نیست.دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان داشت: در شرایط تحریمی خودروسازی‌هایمان چه مونتاژی، چه تولیدی وابستگی دارند کما اینکه هیچ کشوری هم در صنایع هایپکس غیر وابسته نمی‌تواند باشد، یعنی کشوری نداریم که بتواند همه قطعات را تولید کند مکر ابرقدرت‌های صنعتی که خودشان در صدر تولید علم و دانش هستند مانند چین و آمریکا که خود تولیدکننده تکنولوژی هستند اما باز هم به طور صد درصدی نمی‌توان گفت همه قطعات را تولید می‌کنند چرا که خودرو با تمام اجزا و قطعاتش هر کدام به صورت تخصصی در یک جای دنیا دارای مزیتی است بنابراین در جایی که مزیت دارد قطعه را تولید سپس جمع‌آوری تا یک خودرو حاصل شود.دادفر افزود: خودروسازی‌های ما هم مستثنی از همه دنیا نیست بنابراین ما هم وابستگی داریم آن هم وابستگی ارزی، یعنی کالایی که وابستگی ارزی به واردات دارد، بنابراین زمانی که پول نداشته باشیم واردات انجام نمی‌شود حال چه خودروی صفر کیلومتر باشد چه خودروی کارکرده، اوضاع بازار خودرو به هم می‌ریزد، در حالی‌که دولت هم آن‌قدر منابع ارزی ندارد.وی در ادامه بیان داشت: ما در شرایط تحریمی قرار داریم چرا که نفت فروش نمی‌رود و بیشتر تأمین ارز را بخش پتروشیمی بر عهده دارد، بنابراین چون فروش نفت با مشکلات بیشتری روبه روست تا محصولات پتروشیمی و مشخص است که اولویت‌های مختلفی داریم از جمله کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و … تا برسد به خودرو، بنابراین اول تولیدی‌ها و بعد واردات.دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تولیدی‌ها تخصیص ارز ندارند و در شرایط تحریمی این بخش اقتصادی با عدم مدیریت صحیح در منابع، سهامداران و سرمایه‌ها که استفاده بهینه نمی‌شود، گستردگی بزرگ با مدیران ۵۰ یا ۶۰ هزار نفره نداریم چرا که ما برای فوتبال ۱۱ نفره یک مدیر خارجی می‌آوریم چگونه می‌توانیم برای خودروسازی این تعداد قابل توجه نیروی انسانی را کنترل کنیم، اما گاها بارقه‌های امید در بخش مدیریتی ما ایجاد ایجاد می‌شود و این‌که باید همه را راضی نگه داشت امکان ندارد بنابراین آشفتگی در مدیریت به وجود می‌آید.دادفر اضافه کرد: زمانی که موضوع نداشتن ارز به واردات چه صفرکیلومتر چه کارکرده تسری پیدا می‌کند کمااینکه خودروی صفرکیلومتر هم به ارز نیاز دارد در این حال دولت هم پای خود را در یک کفش کرده و مدعی است از دولت روحانی شروع شده که بدون انتقال ارز به رسمیت شناخته نمی‌شود، دولت راه‌حلی برای جذب این موضوع ندارد چرا که دولت باید به مانند یک فوم عمل کند همان‌گونه که فوم آب را جمع می‌کند به میانه بازار برود و پول مردم را جمع کند البته نه با خشم و زور بلکه با یک آرامش تناسبی و انگیزه‌ای برای مردم ایجاد کند این در حالی است که دولت این بخش از بازار را به رسمیت نمی‌شناسد که بنده به آن اقتصاد مردمی می‌گویم این مطلب در فرمایشات بنیان‌گذار انقلاب نیز بوده و حتی در فرمایشات رهبری به طور مستند وجود دارد و رئیس جمهور نیز به تداوم آن را تکرار می‌کند، یعنی همه حاکمیت به این نتیجه رسیده‌اند که باید از سرمایه مردم استفاده کرد اما دستگاه اجرایی هنوز هنر این را ندارد در حالی‌که اگر بتواند از سرمایه مردم استفاده کند مشکل واردات و قطعات خودرو برای تولید و مشکل واردات خودروی صفر کیلومتر و حتی دیگر بخش‌ها مانند بحث کالاهای اساسی و نهاده‌ها و … حل می‌شود.وی گفت: ۱۷ میلیارد دلار در دست مردم داریم و ما برای بازار واردات خودروهایمان که که صد هزار دستگاه با قیمت متوسط ۲۵ هزار دلار، یک میلیارد و دویست میلیون دلار برای این واردات تعیین شده برای این واردات، بنابراین ما به ۱۷ میلیارد دلار نیاز داریم ما با یک میلیارد و پانصد بخش تقاضای خودروی وارداتی کشور را می‌توانیم پاسخ دهیم که کار سخت و پیچیده‌ای نیست.دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد: در بخش خودروهای دست دوم نیز نابسامانی‌هایی وجود دارد چرا که پول نیست، دولت باید اول ابتدا به این نتیجه برسد که ارز را از کجا تأمین کند پس از آن سراغ استاندارد برود، از زمانی که استانداردهای هشتاد و پنج گانه خودرویی را اجرایی کردند ما پیشنهاد دادیم که این استانداردها اشتباه است و این نوع استاندارد به کشور آسیب می‌زند، چرا که هر کشور توانایی و ظرفیت خود را دارد، حال اگر این استاندارد هشتاد و پنج را در کشور هند پیاده می‌کردند بل خودروسازی تاتا، آیا هند می‌توانست ماشین تولید کند اما اگر در کشور آلمان با خودروی بنز اجرایی می‌کردند بخشی از بازار خودرو را می‌توانست پاسخ بدهد.دادفر افزود: متأسفانه در کشور ما عده‌ای چاله‌هایی می‌کَنند که عده‌ای دیگر حتی در طی ۷، ۸ سال هم نمی‌توانند آن را پُر کنند، در حالی‌که مدام هم قانون تصویب می‌کنیم، مصوبه می‌گیریم اما همچنان کاری از پیش نمی‌رود چرا که استاندارد ما باید منطبق با داشته‌هایمان باشد، به این معنی که سازمان ملی استاندارد باید پای کار بیاید و خود این مشکلات را حل و فصل کند.وی افزود: تمام خودروهایی که از سال ۲۰۱۴ به این طرف مونوکیت شدند یعنی گواهی انطباق سازمان ملی استاندارد را گرفتند مانند خودروی تویوتا که در هم  کشورها همان نماد تویوتا را دارند که این تویوتا به ذات خود یک سری استانداردها را دارد، بنابراین دولت ارز خانگی را برای مردم به رسمیت بشناسد پس از آن می‌تواند بگوید این ماشین‌ها رسمیت دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به علت گرانی خودرو، خاطرنشان کرد: علت گرانی خودرو ارز قطره چکانی است، بنابراین خودرو کم است حتی اگر آب معدنی را همین امروز کم عرضه کنیم قیمت آن ۳ برابر می‌شود، بنده امیدوارم مسئولان در این حوزه به این حد از عقلانیت برسند که شخصی که با پول خود ماشین وارد می‌کند دوباره درصدد آن است که با همان پول ارز خریداری کند که همین امر یکی از راه‌های انتقال ارز است که چنانچه بخواهد ارز را در بازار جمع کند در نتیجه نرخ همه کالاها بالا می‌رود، این در حالی‌است که ممکن است قیمت ارز به بخش صنعت فشار وارد کند اما پس از آن هم تولید هم واردات رونق خواهد گرفت، تولیدی‌ها هم معطل تخصیص ارز هستند و در آن ظرفیت نمی‌توانند فعالیت کنند چرا که وابستگی ارزی دارند.

 

اعظم السادات هراتی

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید