صادرات به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی

0

 

 

به مناسبت بیست و نهم مهرماه روز ملی صادرات، محمد نورانیان‌راد مدیر بازاریابی و صادرات ذوب‌آهن اصفهان به گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی این مجتمع نشسته است.

او در ابتدا برنامه صادرات در سال ۱۴۰۲ به منظور دستیابی به استراتژی‌های شرکت و توسعه سهم بازار را چنین تشریح کرد: تحلیل مستمر بازار فولاد ( تحلیل بازارهای جهانی و داخلی فولاد و تحلیل وضعیت رقبا)، انجام تحقیقات بازار به منظور شناخت درست و درک نیاز مشتریان، حضور موثر در رویدادها و نمایشگاه های داخلی و بین المللی به منظور ایجاد اثر ماندگار در ذهن مشتریان، رقبا و همکاران، ارتباط رودر رو با مشتری، شناسایی پتانسیل‌های بازار و موقعیت‌‌های جدید، فروش مستقیم و شناخت بازار و نیازهای آتی و انجام برندینگ و تبلیغات با همکاری مدیریت روابط عمومی از جمله این موارد است.

نورانیان‌راد در خصوص موانع، محدودیت‌ها و چالش های پیش روی توسعه صادرات نیز اظهار داشت: این مباحث در حوزه صادرات به دو دسته تقسیم بندی می شوند: ۱- داخل کشور (مزیت های رقابتی رقبا، بخشنامه های وزارت صمت، صادرات محصولات توسط تجار و بازرگانان از بازار داخلی، نوسانات نرخ ارز، وضع عوارض و مالیات بر صادرات محصولات) و ۲- خارج از کشور ( دامپینگ روسیه، جنگ اوکراین، افزایش صادرات محصولات فولادی توسط چین به دلیل رکود داخلی خود، تحریم ها).

به گفته او، شناسایی این محدودیت ها در واقع به ذوب‌آهن کمک می‌کند تا کمترین آسیب در مسیر دستیابی به استراتژی‌ها و اهدافش داشته باشد.

مدیر بازاریابی و صادرات ذوب آهن اصفهان با تشریح دستاوردهای مدیریت صادرات از جمله تداوم رشد صادرات، افزایش تعداد بازارهای هدف صادراتی، افزایش صادرات به کشورهای منطقه، آفریقایی، جنوب شرق آسیا و اروپا و برگشت بالغ بر ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، افزود: این دستاوردها در کنار اخذ هفت لوح صادرکننده نمونه و یک لوح صادرکننده ممتاز سبب شد، ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۹۹ عنوان تنها مدال آور ملی صادرات در صنعت فولاد (بالاترین نشان صادرات کشور) را کسب نماید.
وی گفت: با توجه به ثبت جهانی برند و لوگوی  ESCO وZOBESCO   و اقدامات انجام شده جهت دریافت و تمدید گواهینامه های بین المللی از جمله تمدید گواهینامهCARES  و دریافت گواهینامه HOMOLOGATION برای صادرات محصول به اروپا به عنوان اولین تولیدکننده داخلی و به ویژه صادرات اولین محموله میلگرد تولیدی شرکت به یکی از کشور های اروپای شرقی طی سال جاری، این مدیریت آماده افزایش صادرات به بازارهای اروپایی می باشد.
مدیر بازاریابی و صادرات شرکت در ادامه برخی از چالش ها و موانع فعلی صادرات در عرصه بین المللی را چنین برشمرد: تحریم های ظالمانه بین المللی، تبعات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین به ویژه دامپینگ کشور روسیه که منجر به کاهش شدید قیمت های فولاد گردیده، اختلافات آمریکا و چین که بر بازارهای آسیای جنوب شرقی تاثیرگذار بوده و مشکلات اقتصادی چین که صادرات به این کشور را دچار مشکل نموده از جمله چالش ها محسوب می شود.

نورانیان راد، خواستار در اولویت قرار گرفتن مواردی نظیر تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و تکمیل سبد محصولات خاص از جمله تیرآهن های بال پهن در جهت افزایش سهم در بازارهای هدف صادراتی گردید.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید