نرخ واقعی تورم در کشور

0
50

وحید شقاقی اقتصاددان: درخصوص تحلیل آمارهای تورم در اقتصاد ایران، دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار گزارش رسمی منتشر می‌کنند و معمولاً بین تورم اعلام شده این دو نهاد طی سال‌های اخیر بین 2 تا 11 درصد اختلاف وجود داشته است.

در سال 1399 نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار معادل 36.4 درصد و بانک مرکزی 47.1 درصد بوده که اختلاف نزدیک به 11 درصد وجود دارد و برخی سال‌ها هم این اختلاف به کمتر از یک درصد رسیده. به‌عنوان نمونه در سال 1401 نرخ تورم مرکز آمار 45.8 درصد و بانک مرکزی 46.5 درصد بوده است.

با گذشت 45 روز از سال جدید، هنوز گزارش تورم بانک مرکزی برای سال 1402 منتشر نشده است، ولی گزارش مرکز آمار به روزتر است و منتشر شده و برای 1402 تورم 40.7 درصد اعلام شده است.با تجربه سنوات اخیر به احتمال بالا آمار تورم بانک مرکزی بیشتر از مرکز آمار خواهد بود و باید منتظر ماند و دید رکورد سال 1374 شکسته خواهد شد یا خیر.

در سال 1374 تورم اعلام شده بانک مرکزی معادل 49.4 درصد بوده که بیشترین رقم طی 50 سال اخیر بوده است.

فارغ از بحث شکسته شدن یا نشدن رکورد نرخ تورم در سال 1402، چند نکته حائز اهمیت است هیچ دوره‌ای در اقتصاد ایران 7 سال پی در پی تورم بالا (بیش از دو برابر میانگین بلندمدت) وجود نداشته و این پدیده بسیار نگران‌کننده است.

ریشه‌های اصلی تورم در اقتصاد ایران در حال تشدید هستند، بالاخص ناترازی‌های اقتصاد کلان درحال افزایش هستند که خود عامل بالقوه تشدید تورم برای سال‌های بعد هستند.

چشم‌انداز روشن از کاهش تورم برای سال‌های 1403 و بعد فعلاً مشاهده نمی‌شود و تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود.

سیاست‌های پولی بانک مرکزی در برابر ناترازی‌های اقتصاد کلان پاسخگو نیست، همچنان گسست بین بخش پولی از بخش واقعی، برقرار و تشدید شده است.

بخش واقعی اقتصاد ایران کار نمی‌کند و همین مساله در تشدید گسست بخش پولی و واقعی اثرگذار است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید