پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفهای DBA: استفاده از هوش مصنوعی در زمینههای بیشماری توانایی متحول کردن اقتصاد، صنعت، سیاست و جامعه را دارد. بنابراین پرداختن به نیاز فوری افراد جهت پذیرش هوش مصنوعی نُقل مجلس کارشناسان صنعت است زیرا هوش مصنوعی میتواند کلیه خدمات را به مرحله بعدی توسعه در صنعت برساند. فناوری استفاده از هوش مصنوعی در قانون و پیشرفتهایی که در چارچوب موجود انجام میدهد به پتانسیل هوش مصنوعی بر میگردد که نامحدود است. مزایای استفاده از هوش مصنوعی در شرکتها و سازمانها میتواند شامل کاهش ساعات کاری و افزایش بهره وری در بین متخصصان باشد که نتایج بهتری را برای مشتریان به همراه خواهد داشت و بطور غیرمستقیم، شرکت میتواند بار کاری را افزایش دهد و با مشتریان مختلف بدون به خطر انداختن زمان زندگی کارمندان خود مواجه شود که میتواند به برقراری تعادل بین کار و زندگی نیز کمک کند که اکثر همکاران در شرکتهای بزرگ از آن شکایت دارند.
اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت اینکه هوش مصنوعی هرگز نمیتواند جایگزین عامل اخلاقی در قانون شود زیرا یک ناحیه خاکستری وجود دارد، یعنی هیچکس در نظر قانون کاملاً بیعیب و بیدفاع نیست. قانون با گذشت زمان تکامل مییابد و این بحث اخلاقی درباره تصمیمگیری هوش مصنوعی برای انسانها برای مدت طولانی وجود داشته است و در عصر دیجیتال هنرمند کسی است که بتواند از فناوری هوش مصنوعی استفاده موثری کند.
طبق نظرسنجی سال 2023 حدود 42 درصد از مشاغل در مقیاس سازمانی هوش مصنوعی را در عملیات خود ادغام کردند و 40 درصد نیز هوش مصنوعی را برای فرآیندهای آتی سازمان خود در نظر گرفتهاند. علاوه بر این، 38 درصد از سازمانها هوش مصنوعی را در جریان عملیات کار خود پیادهسازی کردهاند در حالی که 42 درصد همچنان در حال بررسی این کار هستند. ایجاد درک علمی مشترک از خطرات هوش مصنوعی نیز به عنوان یک نیاز اساسی برای کنترل هوش مصنوعی مطرح شده است. سازمان ملل متحد پایه مهمی را برای پیشبردی از کشورهای سراسر جهان میخواهد که برای درک علمی جدید و توسعه مفهومی هوش مصنوعی با پیشرفت فناوری همگام شوند. سازمان ملل همچنین موقعیت خوبی برای پیشبرد اجماع و نقاط مرجع مشترک هوش مصنوعی دارد که به تسهیل فرآیندی فراگیر و بادوام برای حکمرانی هوش مصنوعی کمک میکند.
با تغییرات بسیار زیاد با چنین سرعتی، تغییرات در هوش مصنوعی میتواند برای صنایع مختلف و جامعه به طور کلی کاربرهای مؤثر فراوانی داشته باشد. کسب و کارهای موفق، اغلب شیوه زندگی جهان را تغییر میدهند، و ارزش بسیار زیادی را به مشتریان ارائه میدهند، همه اینها را در نظر بگیرید، با وجود حاشیههای سود بلندپروازانه، استراتژی تجاری شرکتها صرفاً از اهداف مالی ناشی نمیشود. هر کدام ارزش مصرف کننده را از طریق نوآوریهایی مانند تلفنهای هوشمند، موتورهای جستجوی سریعتر و پخش ویدیو در اولویت قرار دادند. در حال حاضر همه شرکتها به نوعی از هوش مصنوعی در کسب و کار استفاده میکنند. ابزارها و خدمات هوش مصنوعی از جمله فیلترهای ایمیل و بانکداری آنلاین همگی نمونههایی از نفوذ فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی به زندگی روزمره ما هستند. فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی زندگی روزمره ما را به عنوان مصرفکننده روانتر میکند، اما استفاده از هوش مصنوعی چه معنایی برای دنیای تجارت دارد؟ فرصتهای کارسازی شده و سرعت بخشیدن به کارهای روزمره و پتانسیل حذف خطای انسانی قطعاً پیامدهای مهمی برای هر کسبوکار است.
هوش مصنوعی به بخشی ذاتی از آنچه یک شرکت موفق را میسازد تبدیل خواهد شد و ابزاری برای خلق ارزش در سازمان محسوب میگردد. هوش مصنوعی به یک همکار سازمانی ضروری و قابل اعتماد تبدیل شده است که استفاده از آن در استراتژیهای کسب و کار امری اجتناب ناپذیر است. حتی توانمندسازی هکاران سازمانی برای تصمیم گیریهای تجاری بهتر بایستی بنوعی با هوش مصنوعی گره بخورند. کسب و کارها هر روز حجم عظیمی از اطلاعات را در تمام بخشها تولید میکنند. این شامل هر چیزی از تراکنشهای مالی گرفته تا ثبت اطلاعات منابع انسانی و استفاده از برنامههای مختلف است. برای اینکه دادهها ارزشمند باشند، باید بینشهای قابل هضم و عملی را به همراه داشته باشند. در حالی که مدیریت داده معمولاً یک تحلیلگر داده است، فرمولبندی دادهها در بینشهای مرتبط با کسبوکار در نقش معمار سازمانی قرار میگیرد. ارائه رویکرد خاص در سراسر یک سازمان با استفاده از قدرت هوش مصنوعی امکان پذیرتر است و باعث میشوند تصمیمهای بهتری بگیریم. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که فرصتها و تهدیدهای کسب و کارمان را در لحظه شناسایی کند، در حالیکه ممکن است و میتواند بسیار مستعد تصمیم سازی باشد، که با تجزیه و تحلیل دادهها و آموزش و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی میتوانیم در تشخیص خطرات و ریسکهای کسب و کار ماهر شویم.