روشی که در حال حاضر انجام میشود فقط به زیاندهی خودروسازان منجر شده، به نحوی که زیان انباشته خودروسازان 160 هزار میلیارد تومان است و احتمالاً تا پایان سال به 200 هزار میلیارد تومان برسد.با توجه به کمبود نقدینگی خودروسازان و قفل بودن پرداخت وام از سوی بانکها، از خیلی قبلتر این موضوع مطرح بود که راهکاری در این خصوص اجرا شود، این بود که اجازه داده شد خودروسازان بخشی از خودروهای خود را در حاشیه بازار بفروشند، اجرای این مصوبه خیلی معطل شد، قرار بود همان یک ماه پیش انجام شود، تا به حال هم دیر شده، استارت اجرا زده شده، امیدوارم کسی مانعتراشی نکند.احتمال مخالفتها با اجرای این مصوبه زیاد است اما اگر بقای صنعت خودرو را میخواهیم، باید مشخص شود که ضرر و زیان خودروسازان چگونه قرار است جبران شود؛ در غیر این صورت کاری که اوباما و ترامپ نتوانستند با صنعت خودرو ایران انجام دهند را خودمان انجام میدهیم و این صنعت را متوقف میکنیم.تأمین 120 هزار خودرو توسط ایرانخودرو و سایپا در شرایطی که آنها مکلف به تحویل خودرو به مشتریان در سامانه یکپارچه هستند و ادعاها مبنی بر احتمال احتکار توسط این دو خودروساز بزرگ نیز هست، قطعاً با حرف و حدیثهای زیادی روبرو است. با این وجود بحث احتکار و تولید مازاد مطرح نیست، طبق آمار خودروسازان ماهانه تولید مشخصی دارند و آنها میتوانند تحویلیهای سامانه را برای دو ماه متوقف کنند و این 120 هزار دستگاه خودرو را تحویل دهند تا حداقل از نظر مالی در یک وضعیتی قرار گیرند که بتوانند پاسخگو باشند.شب عید است و قطعهسازان نیاز مالی دارند و بانکها هم حالت انقباضی گرفتهاند، تنها راه کسب پول عرضه خودرو در حاشیه بازار است.سال گذشته 7 میلیون معامله خودرو در کشور انجام شده که 6 میلیون مورد از آن، خرید خودرو با قیمت آزاد توسط مردم بوده و صرفاً خرید یک میلیون دستگاه خودرو به قیمت کارخانهای بوده است.سخت است قبول کنیم اشتباه کردیم، اما باید یاد بگیریم که قیمت را بازار تعیین میکند. مردم هم اگر ببینند قیمت 5 درصد زیر بازار است، مسلماً استقبال میکنند. این روش در دهه هفتاد به کار گرفته شد و جواب هم داد.