• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۵:۲۲:۰۰
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

سردرگمی در صنعت خودروسازی

۱۹ دی ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, خودرو, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

به نظر می‌رسد هرگونه دخالت اعم از تحویل نهاده ارزان‌قیمت برای تولید خودرو منجر به ایجاد رانت و فساد دیگری خواهد شد. خودرو در همه جای دنیا قیمت کاملاً مشخصی دارد؛ اما در ایران نه شورای رقابت و نه خودروساز نمی‌توانند در مورد قیمت تمام‌شده یک خودرو به تفاهم برسند. در نتیجه با توجه به اقتصاد تورمی کشور، قیمت تمام‌شده این محصولات باید کارشناسی شود و خودروساز متناسب با تورم فوق مجوز افزایش قیمت تولیدات خود را دریافت کند.خودروساز باید بتواند تولیدات خود را با قیمت واقعی در بازار عرضه کند و این دو نرخی شدن قیمت خودرو که از سال گذشته با دخالت شورای رقابت صورت گرفته به جز ایجاد فساد، سردرگم کردن مشتریان و ایجاد بلاتکلیفی هیچ سود دیگری ندارد.اینکه گفته می‌شود مواد اولیه با قیمت پایین‌تر به خودروساز تحویل داده شود به این معنی است که دولت، مواد اولیه این شرکت‌ها را تأمین کند و با دادن یارانه به خودروسازان، جلوی زیان آن‌ها را بگیرد. با توجه به کسری بودجه و مشکلاتی که در بدنه دولت وجود دارد بسیار بعید به نظر می‌رسد که دولت توان پرداخت چنین حجم عظیم یارانه‌ای را داشته باشد. جدای از این موارد، دلیلی ندارد دولت از بودجه عمومی خود که می‌تواند برای رونق تولید و آبادانی کشور استفاده کند، صرف ایجاد رانت جدید برای خودروساز کند. از سوی دیگر نیز دولت نمی‌تواند در بلندمدت با قیمت‌گذاری دستوری، جلوی افزایش نرخ خودروهای تولیدی را بگیرد؛ چراکه ادامه این روند در نهایت موجب ورشکستگی و نابودی صنعت خودرو شود. قیمت‌ها باید به روند عادی گذشته بازگردد تا از این طریق بازار سیاه جمع شود و خودروساز نیز تعهد دهد که با تولید به‌موقع و پوشش هزینه‌ها، این مشکلات را برطرف کند.در ادبیات اقتصادی، هیچ موقع مشاهده نشده که دولت اقدام به واردات خودروهایی کند که رقابت‌پذیر با محصولات داخلی باشد. از زمان آزادسازی واردات خودرو تاکنون تنها نزدیک به 5000 دستگاه خودرو به گمرک رسید که از این تعداد، حدود 15 درصد موفق به دریافت پلاک شده است. جدای از مبحث تأمین ارز، مشکلات دیگری مانند تحریم صنایع کشور نیز واردات خودرو در مقیاس سنگین و گسترده را امکان‌پذیر نمی‌کند. در نتیجه واردات محدود خودرو نه‌تنها باعث کاهش قیمت‌ها در بازار نمی‌شود، بلکه عامل بالابرنده نیز خواهد بود. این نکته را باید در نظر داشت که اگر قرار باشد قیمت خودرو به همین صورت دستوری کنترل شود، شرکت‌هایی مانند ایران خودرو و سایپا چند سال دیگر توانایی تولید با ضرر را خواهند داشت؟ در این صنعت صحبت از زیان‌های 200 همت تا 300 همتی است که با بخشی از بودجه کشور برابری می‌کند. اگر چنین روشی پاسخگو بود باید به غیر از خودرو، اقلام دیگری مانند مرغ و گوشت نیز به صورت دستوری کنترل می‌شد؛ اما نمی‌توان در اقتصاد به صورت دستوری رفتار کرد که در غیر این صورت، ماحصل آن چیزی جز نابودی صنعت نخواهد بود. در نتیجه چاره‌ای به جز آزادسازی قیمت خودروهای داخلی وجود ندارد. البته طرف دیگر ماجرا نیز به خودروساز بازمی‌گردد و به دلیل اینکه این شرکت‌ها رقیب چندانی در بازار ندارند، از سیستم بهره‌وری و مدیریت منابع به‌روز استفاده نمی‌کنند و از سوی دیگر به دلیل تحریم، مجبور به تأمین قطعات از طریق واسطه‌های مختلف می‌شوند که همین عوامل هزینه تولید خودرو را بالا می‌برد.یک شرکت زمانی تصمیم به مدیریت منابع و کاهش هزینه‌ها می‌کند که در رقابت با شرکت دیگری باشد؛ اما با توجه به سهم حدود 80 درصدی که دو خودروساز بزرگ کشور دارد، به هیچ وجه از جانب کاهش سهم بازار احساس خطر نمی‌کنند. این شرکت‌ها در حال حاضر نیروی مازاد بسیاری دارند، سرمایه‌گذاری‌های نابه‌جایی انجام دادند و سایت‌های تولید غیرضروری تأسیس کردند که تمامی این موارد هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد. اگر دولت قصد آزادسازی قیمت را داشته باشد، باید هر دو طرف ماجرا را در نظر بگیرد. صنعت خودروی کشور در وضعیت فعلی به مثابه بیماری است که باید روی آن عمل جراحی صورت بگیرد؛ زمانی که بهبود بازار آن هدف‌گذاری می‌شود، تولید از کار می‌افتد و با تمرکز روی تولید، بازار و تقاضای آن زمین‌گیر می‌شود. تمامی این موارد باید در جای خود بحث و کارشناسی شود تا سند جامعی در خودروسازی به وجود بیاید که وابسته به بسیاری از پارامترهای سیاسی، اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های کلان در کشور باشد.

 

 

 

تگ ها: خودروسازیصنعت خودروصنعت خودروسازی
مطلب قبلی

طرح چالشی بایدن برای خلیج فارس

مطلب بعدی

خطر بیخ گوش صنعت خودرو

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

خطر بیخ گوش صنعت خودرو

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

«نقش اقتصاد» به بررسی کاهش تولید و قیمت نفت خام ایران و پیامدهای آن پرداخت؛ نفت در تنگنای تولید و قیمت

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: گزارش اخير سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) نشان مي‌دهد که توليد نفت خام ايران در ماه...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به تحلیل تحریم‌های آمریکا علیه چین و تأثیر آن بر صادرات نفت ایران پرداخت؛ تنش‌های آمریکا و چین گریبانگیر نفت ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: تحريم‌هاي جديد ايالات متحده عليه پالايشگاه مستقل شينهاي در شهر کانگژو چين و شرکت بائوگانگ اپراتور...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی روزنامه نگار: در ماه‌هاي اخير بازار بورس ايران به يکي از حساس‌ترين تقاطعات تحولات سياسي و اقتصادي...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس ریشه‌های بحران بازار مسکن را بررسی کرد؛ مثلث ویرانگر بازار مسکن

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس دلایل نوسانات بازار سرمایه را زیر ذره بین برد؛ بازار سرمایه در دوراهی یاس و امید

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید