• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۷:۴۳
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

طرح چالشی بایدن برای خلیج فارس

۱۹ دی ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, ایران و جهان
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

ساناز نفیسی روزنامه نگار: گروه بین الملل: ناظران می گویند، با شعله‌ور شدن جنگ در خاورمیانه، چشم‌انداز عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل کم‌رنگ شده و تا زمانی که سرنوشت جنگ در غزه نامشخص باشد، آینده کریدور خاورمیانه- اروپا نیز نامشخص است.

کریدور هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) در حاشیه اجلاس گروه 20 در دهلی نو در میان هیاهوهای فراوان راه اندازی شد. به باور ناظران یکی از ستون‌های کلیدی استراتژی‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در اقیانوس آرام و خاورمیانه، تعریف این پروژه به عنوان “معامله بزرگ واقعی” است. نارندرا مؤدی، نخست وزیر هند – که کشور تحت رهبری‌اش تصمیم گرفته تا سلطه جهانی زنجیره تأمین چین را از بین ببرد – آی مک را به عنوان «پایه تجارت جهانی» برای صدها سال آینده قلمداد می‌کند. غرب نیز امیدوار است تا آی مک بتواند نفوذ ژئوپلیتیک فزاینده چین را محدود کند. با این حال، درگیری‌های جاری اسرائیل و حماس توسعه این کریدور را متوقف کرده است.

آینده مبهم کریدور خاورمیانه

ناظران می گویند، با شعله‌ور شدن جنگ در خاورمیانه، چشم‌انداز عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل کم‌رنگ شده و تا زمانی که سرنوشت جنگ در غزه نامشخص باشد، آینده کریدور خاورمیانه- اروپا نیز نامشخص است. آی مک به عنوان یک شبکه دریایی و راه آهن بین قاره‌ای که نه تنها کالا بلکه انرژی و داده را از طریق خطوط لوله و کابل‌ها انتقال می‌دهد، سواحل هند را به بازارهای اروپایی متصل می‌کند. چنین اتصالی از طریق مسیر کشتیرانی به امارات متحده عربی و سپس به واسطه شبکه ریلی از عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی گذشته، پس از آن کالاها برای عبور از دریای مدیترانه و پهلو گرفتن در یونان در کشتی‌ها بارگیری می‌شوند. پس از ورود به یک بندر اروپایی، کالاها به آلمان، ایتالیا و فرانسه منتقل می‌شوند – کشورهایی که همگی یادداشت تفاهم توافق شده در دهلی نو دراین باره را امضا کرده‌اند.آنگونه که پولتیکو نوشته، پروژه آی مک یک تعهد بزرگ است که با بسیاری از چالش‌های لجستیکی و مالی روبرو است. امروز بزرگ‌ترین مانع در برابر اجرای این پروژه، جنگ میان اسرائیل با حماس هست هرچند در باب این کریددور و آینده‌اش سؤال‌های بسیاری باقی است. به عنوان مثال، هنوز مشخص نیست که دقیقاً کدام بازیگر ده‌ها میلیارد دلار مورد نیاز برای بهبود زیرساخت‌های موجود و پر کردن شکاف‌ها را پرداخت خواهد کرد. این کریدور به بیش از 2 هزار کیلومتر راه آهن نیاز دارد و بخش‌های بزرگی از آن هنوز باید در منطقه چالش برانگیز خاورمیانه ساخته شود. تاکنون هیچ مطالعه‌ای برای امکان سنجی در مورد خطوط لوله‌ای که قرار است برای انتقال هیدروژن پاک گذاشته شود، یا کابل‌های دیجیتال پرسرعت وعده داده شده برای بهینه سازی مشاغل دیجیتال انجام نشده است. علاوه بر همه اینها، یک شرکت دولتی چینی در حال حاضر سهامدار عمده بندر پیرئوس است – بزرگ‌ترین بندر یونان و اصلی‌ترین نقطه ورود آی مک به اروپا.

چالش‌های طرح ابتکاری «بایدن»

آنگونه که تحلیلگران می گویند، چالش‌های ژئوپلیتیکی به همین جا ختم نمی‌شود. برای اولین بار، مسیر کشتیرانی از حیفا در سرزمین‌های اشغالی به یونان از آب‌های مورد مناقشه ترکیه می‌گذرد. نیازی به گفتن نیست که آنکارا از چنین فرایندی راضی نمی‌باشد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، هشدار داد: «هیچ کریدوری بدون ترکیه وجود ندارد». علاوه بر این، کارشناسان به یک مسئله اساسی‌تر اشاره کرده‌اند که انتظار می‌رود آی مک کشورهای حاشیه خلیج فارس را از نزدیک‌تر شدن به چین منصرف کند. به گفته عبدالخالق عبدالله، کارشناس علوم سیاسی امستقر در امارات، در حال حاضر کشورهای حاشیه خلیج فارس نه با آمریکا و نه با چین کاملاً همسو نیستند و تصمیمات خود را بر اساس منافع ملی اتخاذ می‌کنند. این تحلیلگر به پولیتیکو گفت: «ما برای هیچکس نیستیم. گاهی اوقات منافع ما با ایالات متحده و گاهی با چین همسو می‌شود. خلیج فارس اکنون به اندازه کافی اعتماد به نفس دارد که بتواند تصمیمات خود را بگیرد.»با این حال، هیچ یک از این نگرانی‌های موجود مانع از اعلام پروژه آی مک نشد. برخی کارشناسان معتقدند که این ممکن است به این دلیل باشد که این پروژه، بیشتر یک ترفند سیاسی است. به جای یک پروژه جدی که غرب در آن سرمایه گذاری جدی خواهد کرد، یک نقطه صحبت برای انتخابات آینده است. اما طرفداران آی مک معتقدند که این پروژه با اراده سیاسی قوی پشتیبانی می‌شود. به عنوان مثال، عربستان سعودی و امارات به دنبال تنوع بخشیدن به سوخت‌های فسیلی هستند و آی مک را به عنوان ابزاری برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود بدون هیچ گونه محدودیتی می‌دانند. بایدن هم به نوبه خود، مصمم به ایجاد یکپارچگی اقتصادی در مناطق مختلف به عنوان راهی برای متوقف کردن چین در مسیر خود است. و اندکی پس از 7 اکتبر، رئیس جمهور ایالات متحده مدعی شد که اگرچه مدرکی ندارد، اما متقاعد شده که یکی از دلایل حملات حماس توقف یکپارچگی ادعایی منطقه‌ای در هم صدایی با اسرائیل است.

یک دیپلمات ارشد هندی مستقر در اروپا به شرط ناشناس ماندن به پولیتیکو گفت: «علاقه آمریکا به کاوش و توسعه زنجیره‌های تأمین هند در دوران بایدن تشدید شده است». در همین راستا، ماه‌ها قبل از امضای یادداشت تفاهم در مورد آی مک، تاجر هندی گوتام آدانی در ژانویه برای خرید سهامی در بندر حیفا از چینی‌ها پیشی گرفت. او سپس از یونان بازدید کرد تا امنیت بنادر را نیز تضمین کند. واسیلیس کورکیدیس، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت پیرئوس در این باره گفت: «ما از علاقه هند به دسترسی بیشتر به بندر پیرئوس و سرمایه گذاری در سایر بنادر یونان به منظور ایجاد دروازه‌هایی برای صادرات خود به اروپا استقبال می‌کنیم». در همین حال، عربستان قبلاً متعهد شده که 20 میلیارد دلار در آی مک سرمایه گذاری کند – که احتمالاً بخش بزرگی از آن صرف ایجاد شبکه ریلی داخلی مورد نیاز خواهد شد. بنابراین، در میان امضاکنندگان، به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا بی میل‌ترین است. به گفته تحلیلگران، سکوت اتحادیه اروپا برای به چالش کشیدن چین پنهان نیست و موافقت این اتحادیه با پیوستن به ای مک ممکن است راهی برای آرام کردن بایدن باشد. جنگ غزه همچنین دلیلی برای عدم اشتیاق اروپا است و به گفته این دیپلمات هندی، پیشرفت پروژه را “آهسته” کرده است. ژاکوب کرکگارد از صندوق مارشال آلمان نیز به همین ترتیب فکر می‌کند. همه اینها به این معنی است که مهمتر از همه، آینده «آی مک» اکنون به ازسرگیری مذاکرات عادی سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل بستگی دارد، که می‌تواند به هر سمتی پیش برود. با این حال، عبدالله امیدوار است که به محض اینکه گرد و غبار فروکش کند، مذاکرات یک بار دیگر آغاز شود.

 

تگ ها: اسرائیلبایدنخاورمیانهخلیج فارسطرح چالشی بایدنعربستان سعودی
مطلب قبلی

برقی‌سازی خودرو یک راهبرد اساسی است

مطلب بعدی

سردرگمی در صنعت خودروسازی

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

سردرگمی در صنعت خودروسازی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید