• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ | ساعت ۰۳:۲۹:۱۴
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

صنعت خودروسازي ايران از رکود خارج  مي شود؟
پیش‌نیازهای تحول در صنعت خودروسازی ایران

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, خودرو, گزارش های ویژه
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

صنعت خودرو در ایران قدمتی بیش از 60 سال دارد و طی دهه‌هایی جزو صنایع پیشرو کشور محسوب می‌شد. روزگاری خودروهای ایرانی به کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و برخی کشورهای CIS صادر می‌شد و محصولات ایران‌خودرو و سایپا در خیابان‌های این کشورها قابل مشاهده بود. با این حال به واسطه تحریم‌ها، خروج شرکت‌های بزرگ از بازار ایران و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی، این صنعت با چالش‌های جدی مواجه شد و امروز از استانداردهای جهانی فاصله گرفته است. در دهه 80 خورشیدی، همکاری با شرکت‌های بین‌المللی نظیر پژو، رنو و حتی سیتروئن به تولید خودروهایی منجر شد که هم کیفیت مطلوبی داشتند و هم از نظر قیمت برای مردم قابل قبول بودند. خودروهایی چون پژو 206، 207، تندر 90 (آل 90) و ساندرو، حاصل همین مشارکت‌ها بودند. مردم نیز به این محصولات اقبال نشان دادند، چراکه هم از کیفیت نسبی خوبی برخوردار بودند و هم خدمات پس از فروش قابل قبولی داشتند اما پس از اعمال تحریم‌های گسترده و خروج این شرکت‌ها از ایران، تولید این خودروها متوقف شد یا کیفیت آنها به شدت افت کرد. اکنون بار دیگر امکان بازگشت به همکاری‌های بین‌المللی فراهم شده است. اما برای آنکه بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم، ابتدا باید موانع جدی در خارج کشور برطرف شود. مهم‌ترین مانع، بلاتکلیفی وضعیت مذاکرات است.

هیچ خودروساز جهانی حاضر به ورود به ایران نیست

به گزارش نقش اقتصاد، بدون توافق روشن با امریکا، هیچ شرکت خودروساز جهانی حاضر به ورود رسمی به ایران نیست. مانع دوم، مساله عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است. حتی شرکای سنتی ایران مانند چین و روسیه نیز در سال‌های اخیر اعلام کرده‌اند که بدون پیوستن ایران به FATF امکان برقراری روابط بانکی و مالی رسمی وجود ندارد. بنابراین رفع این دو چالش، پیش‌نیاز هرگونه تحول در صنعت خودرو است. در کنار این موانع خارجی، باید برخی اصلاحات داخلی نیز صورت گیرد. خوشبختانه گام‌هایی برداشته شده که می‌تواند نویدبخش آینده‌ای بهتر برای صنعت خودرو باشد. برای مثال واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی و حذف ساختار رانتی آن، باعث افزایش بهره‌وری و تولید در این شرکت شده است. هم‌اکنون پرداخت مطالبات قطعه‌سازان در این مجموعه منظم شده و تولید نسبت به گذشته جهش محسوسی یافته است. با این حال، هنوز سایپا از این فرآیند خصوصی‌سازی عقب مانده و نیازمند اصلاح ساختار است. از سوی دیگر، یکی از مشکلات عمده، قیمت‌گذاری دستوری خودرو توسط دولت است. این سیاست باعث می‌شود که تولیدکننده نتواند برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد و سرمایه‌گذاری برای ارتقای کیفیت و نوآوری متوقف شود. حذف قیمت‌گذاری دستوری، آزادسازی تدریجی بازار و ایجاد رقابت، از ضروریات تحول در صنعت خودرو است. دولت باید نقش خود را از بازیگر اقتصادی به سیاستگذار و رگولاتور تغییر دهد. در حوزه واردات نیز نکته قابل تاملی وجود دارد. در حال حاضر، واردات CKD (قطعات منفصله خودرو) تا سه برابر پرهزینه‌تر از تولید داخلی است اما واردکننده با سهولت بیشتری می‌تواند از ارز نیمایی استفاده کند. در مقابل، تولیدکننده داخلی باید با موانع ارزی، گمرکی، مالیاتی و بانکی دست‌وپنجه نرم کند. این سیاست عملاً به زیان تولید داخلی و اشتغال در کشور است. ما طرفدار محدودسازی واردات نیستیم بلکه خواهان عدالت در سیاستگذاری هستیم؛ به‌گونه‌ای که مزیت رقابتی برای تولید داخلی فراهم شود. کشورهای موفق در این حوزه، تجربیات قابل توجهی دارند. برای مثال، هند واردات خودرو را ممنوع نکرده، اما شرط گذاشته که 80 درصد قطعات خودرو باید در داخل کشور تولید شود یا در ترکیه، واردات آزاد است اما با مالیات بالا کنترل می‌شود تا به تولید داخل لطمه وارد نشود. در امریکا نیز دولت با اعطای مشوق‌های مالیاتی، صنایع داخلی را تقویت می‌کند. ایران نیز باید به جای سیاست‌های سلبی و شعاری، از این تجربیات بهره گیرد.

صنعت خودرو ایران از رکود خارج می‌شود؟

در کنار همه این موارد، باید به این نکته توجه داشت که جایگاه ایران در زنجیره ارزش جهانی طی سال‌های اخیر تضعیف شده است. حتی در حوزه‌هایی که زمانی مزیت نسبی وجود داشت به دلیل عدم تعامل سازنده با جهان و ضعف در زیرساخت‌های فناورانه، موقعیت کشور به رقبا واگذار شده است. صنعت خودرو با زنجیره گسترده قطعه‌سازی، طراحی، مونتاژ و صادرات می‌تواند نقطه‌ای برای بازگشت به این زنجیره باشد به شرط آنکه سیاستگذاری کلان کشور بر پایه رقابت‌پذیری، تعامل بین‌المللی و بهره‌گیری از مزیت‌های بومی بنا شود.

در نهایت اگر مذاکرات هسته‌ای به نتیجه برسد و ایران بتواند به FATF بپیوندد، زمینه برای حضور خودروسازان بزرگ در ایران فراهم خواهد شد. در چنین شرایطی باید دولت از مداخله در صنعت خودرو عقب‌نشینی کند، قیمت‌گذاری را به بازار واگذار کند، ساختار مالکیت شرکت‌ها را شفاف و رقابتی کند و فضا را برای ورود فناوری و سرمایه خارجی باز بگذارد. نکته مهم اینجاست که سیاستگذاری کشور در قبال تحریم‌ها نباید صرفاً واکنشی و انفعالی باشد. مذاکره صرفاً یک ابزار نیست، بلکه می‌تواند یک راهبرد ملی برای کاهش هزینه‌های تعامل خارجی، بازسازی تصویر بین‌المللی کشور و گشودن مسیر رشد پایدار باشد. اگر مذاکرات را تنها در چارچوب هزینه-فایده سیاسی ببینیم، فرصت ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی و فناورانه کشور از بین می‌رود. صنعت خودرو نه فقط یک صنعت مادر، بلکه ویترین توان صنعتی کشور است. توانمندسازی آن، اشتغال‌زایی، افزایش صادرات، رشد تولید ناخالص داخلی و ارتقای فناوری را به دنبال خواهد داشت. حال که جهان آماده گفتگو است، ایران نیز باید از این فرصت برای بازسازی داخلی استفاده کند. بازگشت به تعامل جهانی می‌تواند صنعت خودرو ایران را از رکود خارج کند و آن را به مسیر توسعه و رقابت بازگرداند؛ مشروط به آنکه اراده‌ای برای اصلاح در داخل کشور وجود داشته باشد.

 

تگ ها: بازار خودروچالش های صنعت خودروخودروسازانرکود خودروصنعت خودرونقش اقتصاد
مطلب قبلی

خانـه‌های ایرانی، معدن جدید انرژی!

مطلب بعدی

زنجیره  تأمین  کالاهای اساسی در محاصره بحران

آقای دیانی

آقای دیانی

مطلب بعدی

زنجيره  تأمين  کالاهاي اساسي در محاصره بحران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند: نظام يارانه‌اي سوخت در ايران سال‌هاست که تحت فشار چالش‌هاي ساختاري از جمله قاچاق گسترده گازوئيل به دليل...

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

مجتبی خسروجردی:  در حالي که قرار بود مذاکرات ايران و آمريکا طي اين هفته پيگيري شود تا لحظه تنظيم اين...

گزارش «نقش اقتصاد» از واقعیت‌های پنهان مصرف گاز و چالش‌های بازتوزیع یارانه‌ها؛ چرا اصلاح قیمت گاز کارساز نیست؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد زند روزنامه نگار: موضوع مصرف انرژي به‌ويژه گاز طبيعي به يکي از مباحث اصلي اقتصادي و اجتماعي در ايران...

بعضی از بیماران به دلیل گرانی هزینه ها، درمان را ترک می کنند؛ شکاف عمیق قیمتی بین داروهای ایرانی و خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ارزش ريالي و قيمت محصولات دارويي افزايش و توان خريد مردم به‌ويژه خانواده‌هاي داراي بيمار يا افراد مبتلا به بيماري‌هاي...

هزینه های دولت نفس اقتصاد کشور را گرفت؛ اعداد نگران کننده بودجه 1404

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

ندا مؤمن روزنامه نگار: در شرايطي که اقتصاد ايران با محدوديت منابع، رشد پايين و تورم مزمن مواجه است نحوه...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی: بازار خودرو ايران سال‌هاست در تلاطم نوسانات اقتصادي سياست‌هاي ناپيوسته و محدوديت‌هاي بين‌المللي قرار دارد. افزايش قيمت‌ها...

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، تأثیر سیاست‌های پولی و دیپلماسی بر بورس را واکاوی کرد؛ مذاکرات سیاسی؛ فرمان حرکت بازار سرمایه

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس عوامل مؤثر بر رکود و تورم در بازار خودرو را واکاوی کرد؛ خودروهای خارجی میهمانان مردد بازار ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس: افزایش تولید بنزین در ستاره خلیج‌فارس

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی پشت پرده کاهش قیمت دلار و تداوم گرانی کالاها بررسی شد رابطه معکوس قیمت کـالا با  نرخ  ارز

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» بررسی کرد ابعاد مصوبه 3 نرخی شدن گازوئیل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

ضربه کاسبان تحریم به صنعت ایران

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» از چالش جدی در مذاکرات ایران و آمریکا گزارش می دهد مناقشه برسر میزان غنی سازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید