دو روایت از آزادی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران

0
10

یوسف مشفق روزنامه نگار: با آزادشدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و عراق که فی‌نفسه اتفاق بسیار مثبتی در جهت استیفای حقوق مردم تلقی می‌شود، مباحث پیرامونی فراوانی مطرح شده که اصل موضوع را به حاشیه برده و روایت‌های متفاوت ارائه‌شده، به ابهام ماجرا دامن زده است.
نقطه مبهم آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، جایی است که طرفین ماجرا هر کدام خوانش متفاوتی را از این داستان ارائه می‌دهند؛ ایران از آزادی‌عمل و دسترسی کامل خود به پول‌های انتقالی به قطر می‌گوید و آمریکا هم مدعی است که این مبالغ صرفاً برای خرید غذا و دارو بوده و مکانیزم آن به‌شکلی است که ایران غذا و دارو خواهد خرید و قطر توسط بانک‌هایی که این مبالغ به آن‌ها واریز شده، هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد.
اما بر اساس صحبت‌های ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت‌خارجه کشورمان، این ادعای رسانه‌های غربی و آمریکایی‌ها صحیح نبوده و ایران با این دارایی‌ها و منابع مالی رفع انسداد شده، می‌تواند تمامی کالاهای غیرتحریمی را خریداری کرده و از آن به صورت کامل استفاده کند.
شکی نیست که آمریکا همواره با اهرم رسانه سعی داشته خود را در موضع برتر قرار داده و بدین ترتیب هر دستاوردی را در افکار عمومی به سود خود جلوه دهد و توافق اخیر با ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. آمریکایی که سعی داشت با گروگان‌گرفتن دارایی‌های بلوکه‌شده و استفاده از آن به‌عنوان اهرم فشار در مذاکرات هسته‌ای، امتیازات مدنظر خود را کسب کند، پس از به‌بن‌بست رسیدن راهبرد خود، صرفاً به آزادی زندانیانش در ایران راضی و حاضر شد تمام و کمال این مبالغ را در ازای تحویل‌گرفتن آن‌ها بپردازد.
باید در نظر داشت کشوری که خود را ابرقدرت بلامنازع جهان می‌داند قطعاً سعی خواهد داشت به هر رویه ممکن، ضعف دیپلماتیک خود را بپوشاند و باید لفاظی‌های اخیر و اظهارات تقلیل‌گرایانه آنان را در این چهارچوب دید.
اما این به معنای عدم ضرورت ارائه توضیح و دلایل متقن از سوی ما نیست. آمریکا با حربه رسانه‌ای و جنگ‌روانی، دستاوردهای دیپلماتیک ایران را به چالش کشیده و در این بین، ناآگاهی افکارعمومی و منفعت‌طلبی برخی جریانات سیاسی برای هدف‌قراردادن رقبای خود، به تلاش‌های تیم دیپلماسی کشورمان ضربه وارد کرده است.
علاوه بر واکنش رسانه‌ای و واکاوی دقیق ماجرا، نیاز است با اقدامات عملی نشان دهیم که دسترسی آزادانه‌ای به منابع خود داشته و می‌توان برای مقاصد گوناگون از آن استفاده کنیم؛ همان‌طور که یکی از مشاورین ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، شائبه‌سازی‌ها و ادعاهای آمریکایی‌ها را رد می‌کند و تاکید دارد که ایران، دسترسی کامل به تمام دارایی‌های آزادشده خودش دارد و می‌تواند بدون هیچ محدودیتی خدمات و کالاهای مختلف را خریداری کند.
حالا زمان اثبات ادعاهای ماست و باید در عمل ثابت کنیم که در یک نبرد دیپلماتیک مقابل آمریکا به پیروزی رسیده‌ایم. اگر خدای ناکرده غیر از این باشد و ادعاهای آمریکا و رسانه‌های غربی ثابت شود، افکارعمومی قضاوت خوبی درباره افرادی که این روزها داعیه غربی‌ها را تکذیب می‌کنند، نخواهد داشت.
ملتی که در حال تحمل فشارهای تحریمی و تورمی است، حق دارد که نسبت به شرایط کشور و تحولات موجود آگاهش داشته باشد و چه بسا اگر آگاهی و احاطه کاملی بر موضوعات داشته باشد، از هر دستاورد دیپلمات‌های کشور – ولو اندک – حمایت کند.
به انتظار نشسته و تحولات ماه‌های آینده را رصد می‌کنیم و امیدواریم که گذر زمان و اقدامات انجام‌شده در آینده، مهر تاییدی بر اظهارات مسئولین کشورمان بزند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید