بورس، همچنان پرکاربردترین ابزار برای تأمین مالی شرکت‌ها

0
31

محمدحسین صدرایی عضو هیات مدیره بورس تهران: اوراق مرابحه به عنوان پرکاربردترین ابزار برای تأمین مالی شرکت‌ها محسوب می‌شود که سرعت فرآیند در کنار کاهش هزینه‌ها در مقایسه با اوراق اجاره عامل استقبال از این اوراق توسط واحدهای تولیدی بوده است.

در سال 1401 تأمین مالی 62 طرح با حجم 67 هزار میلیارد تومان از مسیر بازار بدهی انجام شد، این در حالی است که براساس آمار موجود در سال 1402 تأمین مالی 86 طرح با حجم 53 همت صورت گرفت.

با توجه به افزایش 40 درصدی تعداد طرح‌های تأمین مالی با انتشار صکوک در سال 1402 اما حجم تأمین مالی شرکت‌ها از این مسیر با کاهش حدود 20 درصدی نسبت به سال 1401 همراه بوده است.

سیاست‌های اتخاذ شده مبنی بر چند مرحله‌ای شدن اوراق حجیم و افزایش نرخ مؤثر تأمین مالی طی 2 مرحله در فصل اول و فصل آخر سال شمسی از جمله عواملی است که منجر به انصراف تأمین مالی یا به تأخیر افتادن فرایند انتشار صکوک به دلیل تجهیز منابع توسط متعهدین پذیره‌نویسی شد.

تأمین مالی شرکتی از طریق صکوک با مزایای چشمگیری در مقایسه با اخذ تسهیلات از شبکه بانکی همراه بوده که مهمترین مزیت آن به امکان تسویه اصل بدهی در سررسید مربوط می‌شود.

شرکت‌ها در شبکه بانکی باید همزمان با پرداخت اقساط اقدام به تسویه فرع و بخشی از اصل تسهیلات خود کنند امکان تأمین مالی در شرایط تنگنای سیستم پولی از بازار سرمایه نیز به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های تأمین مالی از طریق صکوک در بازار بدهی تلقی می‌شود.

در این راستا انجام برخی از اقدامات را در دستور کار قرار دادیم و در ابتدا در یک حرکت اثرگذار میزهای «تأمین مالی از طریق صکوک» را برگزار کردیم، همچنین طی هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت امور اقتصادی و دارایی این میزها در استان‌های مختلف نیز برگزار شد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید