حداقل به رانندگان ظلم نکنید

0
113

سید جلال موسوی نایب‌رئیس کانون انجمن کامیون‌داران: افزایش 30 درصدی هزینه حمل بار ظلمی آشکار به رانندگان است، به طور قطع خواسته افزایش 80 تا 90 درصدی برخی از رانندگان مورد قبول نبود اما این 30 درصد هم کفاف هزینه‌های رانندگان و بخش بار را نمی‌دهد. می‌دانیم وقتی کرایه بار افزایش پیدا کند، هزینه آن را مصرف کننده نهایی می‌پردازد و نمی‌توان کرایه‌ها را به یکباره تا 80 درصد افزایش داد اما این افزایش 30 درصدی کرایه هم کم انصافی بود.در حالا حاضر کرایه حمل بار با 22 تن از بندرعباس تا تهران حدود 20 میلیون تومان است که اگر افزایش 80 درصدی اعمال می‌شد به این کرایه 16 میلیون تومان باید اضافه می‌شد که این خواسته هم غیر قابل ممکن بود و خواسته کانون هم این عدد نبود و با این عدد هم مخالفت کردیم.اینکه از بهمن‌ماه سال گذشته درخواست افزایش کرایه حمل را داده شده بود؛ اما اعمال آن از خردادماه امسال اجرا شد، عدد معقول برای افزایش کرایه از نظر ما 45 تا 50 درصد بود اما موافقت نکردند. معتقدیم قیمت گذاری نباید از سوی ستاد تنظیم بازار انجام شود و 2 سال است که قیمت‌گذاری از سوی این نهاد مورد بررسی و اعمال می‌شود. هیچ افزایشی برای حق توقف کامیون در نظر گرفته نشده است در حالی که یک کامیون برای انجام عملیات تخلیه و بارگیری ساعت‌ها معطل می‌ماند.حداقل هزینه برای خرید یک کامیون در حال حاضر 5 میلیارد تومان است، یک راننده چقدر باید درآمد داشته باشد تا بتواند اقساط این هزینه‌ها را بپردازد، باید توجه داشت که این تنها یک بخش از هزینه‌های یک راننده است. تعمیرات ماهانه یک کامیون سر سام‌آور است بطوریکه در حال حاضر یک واشر سرسیلندر یک میلیون و دویست هزار تومان و دستمزد نصب آن بیش از 2 میلیون تومان است و هزینه تعویض روغن 5 الی 6.5 میلیون تومان تمام می‌شود.حقوق یک راننده که مالک کامیون نیست حدود 25 تا 28 میلیون تومان است و مشخص نیست همین راننده برای ماه بعدی باری برای حمل با کامیون صاحب کار داشته باشد. این در حالی است که همین راننده ممکن است در روز 21 ساعت رانندگی کند هر چند که باید بگویم ممکن است در یک حمل بار 3 روز هم معطلی در بندرعباس داشته باشد. در نهایت همین راننده در ماه به طور متوسط و میانگین 8 هزار کیلومتر پیمایش دارد.تصمیم‌گیران برای تعیین نرخ حمل بار در فصل گرما در محیط خنک اداری و در فصل سرما در محیط گرم قیمت تعیین می‌کنند حال اینکه راننده هم در گرما و هم سرما در جاده‌های بیابانی و کوهستانی در حال کار است و این مسئولان اداری این سختی کار را درک نمی‌کنند.به رانندگان ظلم می‌کنند؛ اما رانندگان در تمام دولت‌ها در هر شرایط بحرانی سیل، زلزله، افزایش بار و… از خدمت دریغ نمی‌کند. دولت به رانندگان بی‌مهری کرد و سختی کار و مشقت و معیشت رانندگان را به‌حساب نمی‌آوردند و این روزها هم این بی‌مهری‌ها تکرار می‌شود. اگر می‌گویند امکان درنظرگرفتن شغل رانندگی در بخش بار جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیست حداقل به ما ظلم هم نکنند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید