صدرایی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد:واردات خودروهای برقی از شوآف دولتی‌ها تا خرید هیجانی خریداران

0
75

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: صدرایی کارشناس بازار خودرو واردات خودروهای برقی را یک حرکت هیجانی در بازار خودرو دانست که همیشه با محدودیت از سوی دولت مواجه است با این حال اعداد و ارقام آن شوآفی برای نشان دادن عملکرد دولت محسوب می‌شود.

بابک صدرایی در خصوص استراتژی خاص دولت‌ها در راستای ممنوعیت یا واردات خودرو، گفت: پس از جنگ تحمیلی و نیاز کشور به بازسازی به دلیل صنعت نیمه جان و بی رونق خودرو، دولت اقدام به واردات کرد و پس از مدتی با استراتژی تولید اقدام به ممنوعیت واردات خودرو کردند.

این کارشناس بازار خودرو ضمن انتقاد از عدم استراتژی مدون و مشخص دولت‌ها درباره واردات خودرو، تاکید کرد: در واقع واردات خودرو در اواسط دهه 80 به دلیل افزایش قیمت نفت، آزاد بود اما اواخر دهه 90 بود که به دلیل تحریم‌های آمریکا و نگهداری ارز در کشور دولت اقدام به ممنوعیت واردات خودرو کرد، متاسفانه دولت‌ها یک استراتژی مدون و مشخص از پیش تعیین شده درباره واردات خودرو نداشتند.وی ادامه داد: واردات خودروهای برقی در دولت سیزدهم کلید خورد اما با وجود تابستان گرمی که در تهران حاکم است که برق بزرگ‌ترین کارخانجات خودروسازی کشور سایپا و ایران خودرو نیز قطع می‌شود، جای سؤال اینجاست؛ اگر این تعداد خودروهای برقی برای حمل و نقل عمومی یا اختصاصی وارد شبکه مصرف شود آیا توان تأمین زیرساخت‌های لازم توسط دولت وجود دارد!صدرایی طرح واردات خودروهای برقی در دولت سیزدهم و استقبال از آن در سامانه را مانند هر طرح و برنامه دیگر در کشور و جامعه مصرف یک جریان احساسی دانست و افزود: در مقاطع مختلف دولت‌ها واردات برخی از خودروها را ممنوع کردند و با این محدودیت‌ها مردم را ترغیب به خرید خودروهای وارداتی با مشخصات یا برند دیگر می‌کنند، اما مردم نباید دچار فریب این شرایط بشوند، چرا که این یک واکنش احساسی است، بی تردیددر صورت عرضه خودروهای برقی و ایجاد بازار برای مصرف کننده با انبوه مشکلات در کشوری مانند ایران مواجه هستیم.وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی، آمریکایی، ژاپن، کره و سایر کشورهای پیشرفته دیگر حتی کشورهای عربی با وجود زیرساخت‌های مدرن و افزایش تولید برق اقبال عمومی نسبت به خودروهای برقی بسیار کمتر شده است، یادآور شد: بدیهی است که مشکلات خودروهای برقی افزایش پیدا کرده و با چالش‌های بیشتری روبرو هستند، قطعاً 10 هزار دستگاه خودرو برقی که در داخل تولید شده باید به مشتریان تحویل داده شود تا باگ‌های گسترده آن برطرف شود، اما از سوی دیگر دولت‌ها یکی از راهکارهای مبارزه با کاهش سوخت و آلودگی هوا را واردات خودروهای برقی می‌دانند.این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: به نظر می‌رسد در دولت چهاردهم ادامه فرایند واردات خودروهای برقی را شاهد باشیم، اما اگر انتظار داریم که این طرح با قدرت و شدت بیشتر صورت گیرد، اشتباه بزرگی است چرا که در ایران 3 الی 4 سال زمان نیاز داریم تا زیرساخت‌های عملی، فیزیکی و فرهنگی خودروهای برقی فراهم شود تا این خودروها بتوانند حجم 10 الی 15 درصد از بازار را به خود اختصاص دهند.وی واردات خودروهای برقی را یک حرکت هیجانی در بازار خودرو دانست که همیشه در آن محدودیت ایجاد شده و گفت: دولت به عنوان یک مداخله گر ممنوعیت‌های بسیاری را برای واردات خودرو در نظر گرفته تا منجر به ممنوعیت ورود خودروهای برند به بازار داخل شود، البته امکان تحویل این 10 هزار خودرو به متقاضیان وجود دارد اما یک پروسه زمانبر است که باید دید آیا دولت برای قدم‌های بعدی طرح و برنامه‌ای دارد یا خیر.صدرایی اظهار کرد: در واقع دنیا به سمت این مسئله حرکت می‌کند و آینده را در خودروهای برقی می‌بیند اما خواستن دنیا در یک سو و واقعیت در سوی دیگری قرار دارد، بی تردید خودروهای برقی با چالش‌های بسیاری مواجه هستند، در کشورهایی مانند آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا بازار خودروهای برقی چیزی در حدود 12 تا 14 درصد از کل بازار را با وجود تبلیغات فراوان، زیرساخت‌ها و مشوق‌هایی که دولت‌ها به عنوان معافیت مالیاتی در نظر می‌گیرند، به خوداختصاص داده است، دولت‌ها در غرب از خودرو بنزینی مالیات می‌گرفتند اما در حال حاضر از خودروهای برقی نه تنها مالیات نمی‌گیرند بلکه مشوق‌هایی را هم در نظر گرفته‌اند، اما حمایت‌های دولتی در دنیا کاهش یافته و سهم بازار خودروهای برقی نیز محدود خواهد شد.وی با تاکید در پاسخ به این سؤال که آیا متقاضیان آینده را در واردات خودروهای برقی می‌بینند؟ تاکید کرد: بی تردید در ایران کشوری که هیچ کدام از پروسه‌های تأمین زیرساخت و یا مشوق‌هایی وجود ندارد، به جز اینکه در دولت قبلی مناظراتی برگزار می‌کردند و در حرف ادعای ایجاد زیرساخت‌ها را داشتند که صحبت‌های بی‌هدف و بدون پشتوانه‌ای بود، چرا که اعداد و ارقام شوآفی برای کار آنان بود، به عنوان مثال وزیر صنعت اعلام می‌کند که 700 الی 800 هزار خودرو برقی تا پایان سال به خط تاکسیرانی اضافه شود اما در حال حاضر هزار تاکسی برقی هم وجود ندارد این اقدام چه پیامی را می‌رساند، جز اینکه زیرساخت و هماهنگی میان نهادها و ارگان‌ها برای واردات خودروی برقی وجود ندارد.این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ورود خودروهای برقی می‌تواند ناترازی مصرف بنزین را برطرف کند؟ گفت: اگر تعداد محدودی خودروی برقی وارد کشورشود اما افراد ثروتمندی که مالک خودرو بنزینی نیز هستند، برای داشتن یک خودرو برند اقدام به تهیه آن کنند، این واردات تاثیری در رفع ناترازی بنزین نخواهد داشت.صدرایی در پایان با تاکید بر اینکه باید خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و سهم معین و مشخصی از بازار حتی در حمل و نقل عمومی را به خودروهای برقی اختصاص دهیم، خاطرنشان کرد: در واقع اگر اقدام به جمع آوری خودروهای فرسوده کنیم و محصولات داخلی مجهز به موتورهای کم مصرف پلاگین هیبریدی‌ها شوند، واردات خودروهای برقی معنی پیدا می‌کند و به مرور کاهش مصرف بنزین را در کشور شاهد خواهیم بود، در غیر این صورت با توجه به ساختارهای قدیمی خودروها به ویژه در حمل و نقل مصرف سوخت افزایش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید