«نقش اقتصاد» از گرانی بلیت اتوبوس پس از افزایش قیمت بلیت ریلی و هوایی گزارش می‌دهد:مردم در کوران گرانی بلیت حمل‌ونقل عمومی

0
47

محمد ارفع روزنامه نگار: درحالی‌که چند روزی از اعلام رسمی افزایش قیمت بلیت قطار و قریب به یک ماه از آزادسازی نرخ پروازها نمی‌گذرد بر اساس اعلام کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی حمل‌ونقل مسافر کشور بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری 30 درصد گران می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «نقش اقتصاد» درحالی‌که در پیک سفر اربعین به سر می‌بریم و حمل‌ونقل عمومی مسافر زیر فشار سفرهای زیارتی و سیاحتی تابستانی است خبر رسیده است که با مجوز مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است از ابتدای شهریورماه کرایه اتوبوس‌ها 30 درصد افزایش یابد.

پیش‌ازاین نیز خبرگزاری مهر در دهم تیرماه با انتشار مصوبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، خبر از تأیید افزایش 30 درصدی قیمت بلیت قطار از سوی راه‌آهن داده بود.

این افزایش هزینه سفر جاده‌ای و ریلی در حالی صورت‌گرفته است که قبل‌تر از آن با رأی دیوان عدالت اداری قیمت بلیت هواپیما نیز آزادسازی شده بود به این معنی که تمامی شقوق حمل‌ونقل طی یک ماه به یکباره بیش از 30 درصد هزینه سفر را برای عموم مردم گران کردند.

علاوه بر این نیز پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین در حالی از 6 مردادماه شد که به گفته مقامات مسئول وزارت راه و شهرسازی بهای بلیت اتوبوس‌های اربعین نیز به دلیل اینکه اتوبوس‌ها یک‌سرخالی هستند دوبرابر محاسبه شده است.

آمارها نشان می‌دهد که حدود 14 هزار دستگاه ناوگان در سازمان راهداری وجود دارد که تنها 7 هزار دستگاه در وضعیت مطلوب قرار دارد که امکان پیمایش مسافت‌های بلند و متوسط را دارند. البته این 7 هزار دستگاه برای جابه‌جایی زائرین اربعین کافی نیست و باید حدود 2 هزار ناوگان دیگر به این تعداد اضافه شود تا به 9 هزار دستگاه برسد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که از 2000 دستگاه اتوبوس موردنیاز وارداتی به کشور تاکنون تنها 500 دستگاه وارد کشور شده است.

داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار افزایش قیمت بلیت اتوبوس در اربعین را تأیید کرده و اعلام کرد که هزینه‌ها از یک سو و یک‌سرخالی بودن اتوبوس‌ها از سوی دیگر باعث شده تا ناگزیر به افزایش قیمت بلیت اتوبوس باشیم.

البته باز هم جای تشکر از مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری جاده‌ای دارد؛ زیرا به نظر می‌آید رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ایام نوروز قصد داشت تا بلیت اتوبوس را 30 تا 40 درصد گران کند.

بر اساس آنچه تسنیم درباره بلیت اتوبوس ایام نوروز امسال گزارش کرده بود، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری که همواره درباره تغییر نرخ بلیت اتوبوس اطلاع‌رسانی می‌کرد در جلسه‌ای که به همین منظور در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد به گفته خودش، غایب بود. در ادامه به نقل از وی اعلام شد که احتمال افزایش 25 درصدی قیمت بلیت اتوبوس برای ایام نوروز وجود دارد. احتمالی که البته رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای 24 ساعت بعد آن را تکذیب کرد.

بااین‌حال داریوش امانی در حاشیه نشست تخصصی رؤسای پلیس‌راه و مدیران کل راه‌وترابری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با تکذیب اظهارات منسوب به رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری، گفت: بحث افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت بلیت اتوبوس برای ایام نوروز مطرح است که این موضوع باید در ستاد تنظیم بازار تصویب شود. وی تأکید کرد: ‌ ما تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار در حوزه قیمت بلیت اتوبوس هستیم.

حال اما دیروز بر اساس آنچه تین نیوز و دیگر خبرگزاری‌ها خبر داده‌اند کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی حمل‌ونقل مسافر کشور از تصویب افزایش 30 درصدی نرخ جابجایی مسافر با انواع وسایل نقلیه و اعمال این افزایش قیمت از آخر مرداد ماه امسال خبر داد.

بر اساس اعلام کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی حمل‌ونقل مسافر کشور به انجمن‌های صنفی شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل مسافر سراسر کشور، افزایش 30 درصدی نرخ جابجایی مسافر با تصویب مجلس شورای اسلامی و موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاریخ 30 مرداد ماه امسال اعمال خواهد شد.

این افزایش نرخ به‌منظور توسعه اشتغال و رشد اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی و به‌منظور جلوگیری از زمین‌گیر شدن و ورشکستگی کامل این بخش مهم و حیاتی کشور که به دلیل نازل بودن کرایه‌ها، گرانی بی‌رویه و روزافزون ناوگان، لاستیک و قطعات و دیگر خدمات مربوط به ناوگان و عدم توجیه اقتصادی به وجود آمده، صورت‌گرفته است.

بنابراین، طبق اعلام کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی حمل‌ونقل مسافر کشور از تاریخ 30 مرداد ماه 1403، نرخ جابجایی مسافر با انواع وسایل نقلیه از مبدأ شهرستان‌های مختلف (به غیر از مقاصد مرزی که قبلاً افزایش قیمت داشته است) به کلیه مقاصد کشور، به میزان 30 درصد افزایش می‌یابد.

افزایش 30 درصدی نرخ جابجایی مسافر با انواع وسایل نقلیه در جلسه علنی تاریخ یکم خرداد ماه 1403 مصوب شده و در تاریخ دوم تیر ماه 1403 از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شده است.

قابل‌ذکر است مالکان و رانندگان اتوبوس‌های مسافری بارها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به خطر ورشکستگی و زمین‌گیر شدن اتوبوس‌های بین‌شهری هشدار داده‌اند از سویی دیگر مردم نیز این افزایش قیمت را بدون افزایش امکانات و رفاهی‌ات سفر بدون آنکه تغییری در نرخ حامل‌های انرژی به وجود آمده باشد بی‌دلیل می‌دانند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید