دلیل آب رفتن تولید خودرو

0
23

احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان: در سال جاری تخصیص ارز به خودروسازان توسط وزارت صمت از 17 تیر ماه آغاز شد و اگر پیش از این تاریخ بانک مرکزی ارزی برای خودروسازان تأمین کرده بود مربوط به تخصیص‌های سال گذشته بود و تخصیص‌های پس از 17 تیر هم هنوز تأمین ارز نشده‌اند و خودروسازان همچنان با مشکل تأمین ارز دست به گریبان هستند.

وزارت صمت در زمان وزارت آقای علی‌آبادی دستورالعملی برای تأمین ارز به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرد اما این دستورالعمل پر از ایراد بود، از جمله ایرادات وارد بر این بخش‌نامه این بود که ارزبری خودروهای سواری به طور متوسط 15000 دلار است اما وزارت صمت برای CKD این خودروها حداکثر 9500 دلار ارز اختصاص داده و برای CKD کامیونت‌ها با برندهای چینی و کره‌ای حداکثر 16000 دلار ارز اختصاص داده و اظهار کرده که بقیه کالاهایی که قرار است از مسیر واردات تأمین شود را خودروسازان با ساخت داخل تأمین کنند و ایشان به این موضوع توجه نداشتند که شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند یک‌ساله تبدیل به تولیدکننده قطعات آن به ارزش 5500 دلار در خودروهای سواری شوند.

انجمن در نامه‌های متعددی که به آقای علی‌آبادی وزیر وقت صمت ارسال کرده این ایرادات را تشریح کرد و نسبت به تداوم کاهش تولید خودرو در کشور هشدار داد اما ایشان گوش ندادند تا در نهایت دولت هم عوض شد و تولید پنج ماهه امسال نیز همچون تولید سه ماهه نسبت به مدت‌های مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد. انجمن همچنین در نامه‌ای خطاب به سازمان بازرسی کل کشور از این سازمان تقاضا کرده به این امر ورود کند؛ در نامه انجمن به صراحت اعلام شده که دستورالعل نحوه انجام و تأیید ثبت سفارشات ارزی واحدهای تولیدی عملاً موجب متوقف شدن کارها در اداره خودرو و نیرو محرکه شده و تولید پنج ماهه امسال را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.

امروز موضوع تخصیص ارز تبدیل به اصلی‌ترین چالش خودروسازان کشور شده چه آنهایی که دولتی هستند و چه شرکت‌هایی که در بخش خصوصی فعالیت دارند.

وزارت صمت در تدوین این دستورالعمل هیچ مشورتی از انجمن‌های مرتبط نگرفته و این در حالی است که براساس قانون این مشورت‌گیری برای کارگزاران دولت الزامی است.

عملکرد وزیر صمت پیشین در صنعت خودرو موفق نبود با این حال امیداریم ایشان در وزارت نیرو موفق باشند و فعالان صنعت خودرو هم امیدوارند وزیر جدید صمت با توجه به اینکه خودشان در تولید دست بر آتش دارند و با چالش‌های آن آشنا هستند از بار مشکلات صنایع بکاهند.

مشکل دیگری که در سال جاری علاوه بر تأمین ارز گریبانگیر صنعت خودرو شد، قطعی برق همزمان با اوج‌گیری گرمای تابستانی بود؛ واحدهای صنعتی از جمله خودروسازان در سراسر کشور دو روز در هفته قطعی حتمی برق را داشتند و با احتساب تعطیلی جمعه تولید سه روز در هفته متوقف بود البته قطعی برق تنها به این دو روز محدود نمی‌شد و در روزهای دیگر نیز گاه قطعی‌های چندساعته از پیش اعلام‌نشده هم اتفاق می‌افتاد که علاوه بر توقف تولید تلف شدن سرمایه‌ها را هم در پی داشت.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید