صوفی نماینده مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: مشارکت بخش خصوصی و تقویت تعاونی‌ها امری ضروری در بخش مسکن

0
36

نماینده مردم در مجلس دوازدهم تقویت تعاونی‌ها را امری ضروری دانست و ادامه داد: تقویت تعاونی‌ها در کشور امری ضروری است، متاسفانه ما در حوزه ساخت مسکن موفق عمل نکردیم، اگر دولت متولی ساخت و ساز زمین‌ها شود به دلیل عدم پرداخت پول توسط مردم، این پروژه‌ها با شکست مواجه می‌شوند، لذا تقویت تعاونی‌ها و واگذاری زمین به مردم بسیار حائز اهمیت است.

عباس صوفی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش نرخ اجاره بها در کشور به «نقش اقتصاد» گفت: در واقع مشکل اساسی افزایش نرخ اجاره بها و مسکن در کشور ناترازی عرضه و تقاضا است و متاسفانه از دولت‌های قبل به این موضوع توجهی نشده است.

نماینده مردم فامنین و همدان در ادامه تاکید کرد: برابر آمار اعلام شده از کارشناسان و نهادهای مربوطه در حدود 7 میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم، از دولت‌های قبل تاکنون در حدود 2 میلیون مسکن در دستور ساخت قرار دارد که با 5 میلیون ناترازی در کشور مواجه هستیم و تقاضا برای آن وجود دارد، برابر آمارهای اعلام شده سالیانه حدود 800 هزار مسکن برای ازدواج جوانان و خانه اولی‌ها نیاز داریم.

عضو کمیسیون عمران در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه ناترازی در حوزه عرضه و تقاضا منجر به ایجاد تورم خواهد شد و بازار مسکن وارد سوداگری می‌شود، گفت: ناترازی در عرضه و تقاضا تأثیر بسزایی بر قیمت ملک و اجاره بها خواهد داشت، با وجود ثبت املاک در سامانه خودنویس و سامانه اسکان که مجلس مصوب کرد، اما متاسفانه باز هم شاهد تأثیر آنچنانی در کاهش نرخ اجاره بها و مسکن نبودیم.

وی ادامه داد: برابر آمار سال گذشته تاکنون حدود 900 هزار نفر در این سامانه ثبت نام کردند که رقم ناچیزی است، اگر 5 میلیون واحد مسکونی ناترازی را در نظر بگیریم باز هم نسبت به افرادی که مسکن ندارند و به دنبال اجاره هستند، بسیار اندک است و این تعداد نیاز مبرم به اجاره واحد مسکونی دارند.نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه دولت باید به صورت جدی در حوزه تولید و عرضه مسکن وارد شود، افزود: در واقع دولت باید با جدیت در حوزه تولید و عرضه مسکن ورود کند و با رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی، زمین را تفکیک کرده و تسهیلات لازم را در اختیار مردم قرار دهد تا افراد به راحتی بتوانند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، به ساخت و ساز مسکن بپردازند، بی تردید این اقدامات به کنترل ناترازی در عرضه و تقاضا در بازار مسکن کمک خواهد کرد و منجر به کاهش فشار قیمت‌ها و اجاره‌بها می‌شود.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم تقویت تعاونی‌ها را امری ضروری دانست و ادامه داد: تقویت تعاونی‌ها در کشور امری ضروری است، متاسفانه ما در حوزه ساخت مسکن موفق عمل نکردیم و اگر دولت متولی ساخت و ساز زمین‌ها شود به دلیل اینکه برخی از مردم پولی بابت آن پرداخت نمی‌کنند و این پروژه‌ها با شکست مواجه می‌شوند، لذا تقویت تعاونی‌ها و واگذاری زمین به مردم بسیار حائز اهمیت است.

صوفی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم دیگر بحث حمایت از صنعتی‌سازی در زمینه مسکن است چرا که ما در حوزه صنعتی سازی و انبوه سازی عملکرد مناسبی نداشتیم، بی تردید باید از سرمایه‌گذاران خصوصی در این بخش حمایت لازم صورت گیرد، در غیر این صورت مسکن وارد بازار سوداگری خواهد شد و مالکان هر قیمتی را که بخواهند برای مسکن مد نظر قرار می‌دهند.

عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه ناترازی عرضه و تقاضا در بازار مسکن مشهود است، یادآور شد: در واقع ما تا زمانی می‌توانیم قیمت مسکن و زمین را از حوزه سوداگری خارج کنیم که عرضه و تقاضا متناسب باشد، در غیر این صورت مالکان هر قیمتی را که لازم بدانند برای ملک خود در نظر می‌گیرند و به جز درصد کمی از موجران، سایر آنان توجهی به افزایش 25 درصد اجاره بها نخواهند کرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، اظهار داشت: تنها راه متناسب سازی اجاره بها در بازار مسکن ارائه اقدامات صحیح است و سایر مسائل نیز برطرف می‌شود، اما متاسفانه مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و هیچگونه نظارت کارشناسی نیز بر این موضوع وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران در پاسخ به این سؤال که مشارکت بخش خصوصی را چگونه می‌بینید؟ گفت: اساساً در هر مقطعی که بخش خصوصی به صورت صحیح و بر اساس منافع خود و مردم وارد شده، اقدامات اساسی صورت گرفته، همچنین دولت باید حمایت‌های لازم را از این بخش و مردم داشته باشد، چرا که دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات بازار مسکن را برطرف کند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اقتصاد از عهده وزارت راه و شهرسازی و دولت خارج است، تصریح کرد: در واقع همه باید با همکاری یکدیگر مشکلات را برطرف کنند، مجلس نیز باید تسهیل صدور پروانه را در دستور کار خود قرار دهد چرا که یکی از مشکلات بزرگ بخش مسکن است، طولانی شدن روند صدور پروانه که برخی مواقع تا یک سال زمان می‌برد یکی از معضلات بزرگ در حوزه ساخت مسکن است که به واسطه شهرداری‌ها صورت می‌گیرد، متاسفانه تورمی که در حدود یک سال بر محصولات تعلق می‌گیرد، منجر به ایجاد مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.

صوفی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع مسکن به تنهایی در اختیار یک نهاد خاص نبوده و به یک مسئله ملی مبدل شده است، اما با توجه به نظر مساعدی که آقای دکتر پزشکیان در رابطه با بازار مسکن ارائه دادند، امیدواریم که این مشکلات برطرف شود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید