محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی: اگر ما واردات بنزین با استاندارد یورو 4 به بالا داشته باشیم بهتر از تولید بنزین متانولی است زیرا این بنزین صرفه اقتصادی ندارد و نمیتواند ناترازی بنزین را جبران کند.آنطور که مدیرعامل پخش در هفته اول مهرماه مصرف بنزین به روزانه 133 میلیون لیتر رسیده است، میانگین مصرف هفته اول مهر ماه نشان از افزایش مصرف نسبت به سال گذشته در همین مدت دارد.ابتدا باید پرسید آیا ظرفیت کارخانجات متانول سازی میتواند همزمان هم جوابگوی ناترازی بنزین باشد و هم جوابگوی زنجیرههای پایین دستتر متانول باشد و هم جوابگوی صادرات این محصول؟!ارائه بنزین داخلی هم توأم با ارائه یارانه خیلی زیاد به مصرف کننده از پالایشگاههای نفت خام (10 پالایشگاه داخلی) است و قطعاً اگر این پالایشگاهها کاملاً خصوصی اداره میشدند به هیچ عنوان نمیتوانستند قیمت بنزین و فرآورده را کمتر از قیمت تمام شده قرار دهند!کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمیها (به غیر از پتروشیمی بندر امام) از کیفیت بنزین تولید پالایشگاههای نفت خام قدیمی کشور به لحاظ استانداردهای آلایندگی بالاتر بود. بنابراین نخست تولید بنزین در آن مقطع کاملاً مصرف ضد تحریمی داشت و هم بخشی از ظرفیت پتروشیمیها که میتوانست درخدمت تولید محصولات با ارزش اقتصادی بالاتر باشد, در اختیار بنزینی قرار گرفت که باید یارانهای به مردم عرضه میشد اما اکنون مانعی برای واردات بنزین به صورت قانونی وجود ندارد.با توجه به تجربهای که عرض شد نمیتوان فقط تجربه تولید بنزین پتروشیمیها را منحصر به تأمین سوخت خودروها دانست و این کار مقطعی مصرف چندگانه و ضد تحریمی داشته است و با این نگاه نمیتوان این تجربه را کاملاً شکست خورده دانست.طرح تولید بنزین در کارخانجات پتروشیمی در حال حاضر نیز امکانپذیر است ولی مزایا و معایب خاص خودش را دارد چرا باید میزان مشخصی از ظرفیت پتروشیمی که تولید متانول میکنند و ما میتوانیم آن را صادر کنیم و ارزآوری برای کشور ایجاد کنیم به تولید بنزین یارانهای اختصاص دهیم که نه تنها ما را محروم از آن درآمد ارزی میکند بلکه باعث دامن زدن به روند فعلی افزایشی مصرف بی رویه در کشور میشود؟!
از طرف دیگر متانول میتواند در چرخه زنجیره ارزش تبدیل به پلی پروپیلن شود که ارزش صادراتیاش بیشتر از متانول خام است و با عدم خوراک دهی به کارخانجات سازنده این محصول بخشی از ظرفیت پتروشیمیها حتی در فصل گرما (در فصل سرما به دلیل ناترازی گاز عملاً پتروشیمیهای با خوراک گاز تعطیل میگردند) هم تعطیل خواهند شد و این سرجمع درآمد کلی این کارخانجات را کمتر و سود سالیانه آنها را کاهش خواهد داد و در تابلوی بورس هم ارزش سهام این شرکتها کاهش پیدا کرده و باعث سقوط ارزش کلی سهام کشور خواهد شد. یعنی بحث تولید بنزین از متانول تنها به یک بخش ضرر نمیزند و زنجیرهای از مشکلات و ضررهای اقتصادی را برای کشور ایجاد میکند.
اگر ما واردات بنزین با استانداردهای یورو 4 به بالا داشته باشیم بهتر از تولید بنزین متانولی است.