• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
یکشنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۴:۰۸
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

احیای دالان تجارت با اوراسیا 

۹ دی ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, گزارش های ویژه, مسکن
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

اکبر محمودی روزنامه نگار:امیدها برای بهره برداری از راه آهن رشت ـ آستارا و استارت ساخت آن بعد از آغاز جنگ روسیه با اوکراین و تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه تا حدود زیادی زنده شد. ساخت راه‌آهن رشت- آستارا در حالی قرار است در سال 2025 آغاز شود که در توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای بسیار می‌تواند مهم باشد. این پروژه که نزدیک به دو دهه به تعویق افتاد و به نوعی اتصال راه آهن قزوین – رشت، به عنوان بخشی از شاخه غربی کریدور ریلی شمال-جنوب، از سال 1381 آغاز شده بود، در اسفندماه سال 1397 تکمیل شد تا امیدها برای تکمیل اتصال کامل این کریدور ریلی از خلیج فارس تا مسکو افزایش یابد.

این پروژه و این کریدور یک مسیر تجاری استراتژیک است که روسیه، آذربایجان و ایران را به هم متصل می‌کند. این مسیر تجاری به قدری برای ایران مهم و حیاتی است که «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور ایران اخیراً در گفتگو با معاون نخست‌وزیر روسیه، راه‌آهن را به عنوان سنگ بنای استراتژی اقتصادی ایران دانسته و بر اهمیت آن تاکید کرده است. حتی روسیه نیز با حمایت «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور این کشور از این پروژه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر برنامه تجاری منطقه‌ای روسیه یاد کرده است.

اما دیدار دیپلماتیک «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی با همتای روس خود بیشتر پیرامون راه آهن رشت-آستارا بود. یعنی مهمترین محور مذاکرات و گفتگوی دو هیات ایران و روسیه درباره نحوه همکاری دو کشور در زمینه احداث راه آهن رشت آستارا و همکاری در زمینه توسعه کریدور شمال جنوب بود. فرزانه صادق در این دیدار با اشاره به تاکید رییس جمهور و معاون اول؛ بر «ضرورت توسعه تعاملات و سرعت بخشی به پروژه‌های مشترک» در دیدار با نمایندگان روسیه؛ خاطرنشان کرد: کریدور شمال-جنوب و ضرورت تجاری کردن آن، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای ایران دارد. به همین دلیل همزمان با ایجاد زیرساخت‌های جدید؛ لازم است بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود نیز انجام شود و حجم ترانزیت در آن افزایش یابد.

«ویتالی ساولیف» نماینده رییس جمهور روسیه در کریدورهای بین المللی؛ نیز در این دیدار؛ کلید حل و فصل مسائل موجود را در دستان وزیر راه و شهرسازی ایران دانست و از دعوت پزشکیان از سوی پوتین برای سفر به مسکو در اواسط ژانویه خبر داد و افزود: امیدواریم با همکاری یکدیگر به سرعت برای پیشبرد توسعه ظرفیت کریدور شمال جنوب اقدام کنیم.

راه آهن رشت – آستارا با چندین دهه تأخیر و بلاتکلیفی مواجه بوده است و طرح‌هایی برای ساخت آن برای اولین بار بیش از 20 سال پیش ارائه شد. این پروژه که در ابتدا قرار بود در سال 2024 شروع به کار کند، به دلیل مسائل حل نشده دوباره به تعویق افتاد. با این حال، تحولات اخیر در روسیه به دلیل جنگ با اوکراین و همچنین تاکید دولت چهاردهم بر راه‌آهن به عنوان سنگ بنای استراتژی اقتصادی ایران حاکی از فوریت مجدد است.

اگر چه آماده سازی فنی کامل شده و جای کمی برای تاخیرهای بیشتر باقی می‌گذارد اما این تغییر در حرکت بسیار مهم است، زیرا مزایای بالقوه راه آهن بسیار بیشتر از هزینه‌های عدم اقدام است. چرا که برای ایران، روسیه و آذربایجان، راه آهن فراتر از یک پروژه زیرساختی بوده و یک ضرورت استراتژیک است.

چرا که احداث خط آهن رشت – آستارا نقش زیادی در افزایش تجارت بین المللی، منطقه‌ای و ترانزیت کالا و مسافر میان ایران و کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه خواهد داشت و کشورهایی مثل آذربایجان و روسیه می‌توانند از کوتاه‌ترین مسیر به خلیج فارس و آب‌های آزاد متصل شده و در هزینه‌های خود نیز صرفه جوئی کنند.

آنطور که یکی از سایت‌های معتبر کشور آذربایجان گزارش داده است؛ پیش‌بینی می‌شود راه‌آهن رشت – آستارا پس از راه‌اندازی، سالانه 15 میلیون تن بار جابه‌جا کند و ظرفیت آن حتی تا 30 یا 50 میلیون تن افزایش یابد. این اتصال افزایش یافته نه تنها تجارت بین کشورهای شرکت کننده را تقویت می‌کند، بلکه کریدور شمال جنوب را به عنوان یک جایگزین مناسب برای مسیرهای دریایی سنتی مانند کانال سوئز قرار می‌دهد.

در سال 1401 وزیر وقت راه و شهرسازی از هزینه یک میلیارد دلاری ساخت راه آهن رشت – آستارا خبر داده و یک مقام مسؤول در شرکت ساخت و توسعه هزینه ساخت این پروژه را 17 هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود. اما حالا روسیه و ایران متعهد شده‌اند که به طور مشترک برای ساخت این بخش 160 کیلومتری سرمایه گذاری کنند و روسیه 1.3 میلیارد یورو اعتبار دولتی ارائه کند. در همین حال، آذربایجان برای حمایت از تلاش‌های ایران، وام ترجیحی 500 میلیون دلاری اعطا کرده است.

راه آهن رشت – آستارا، بخشی از کریدور شمال – جنوب است که با تکمیل این قطعه، کریدور ریلی شمال – جنوب ایران فعال خواهد شد و آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند از طریق جاده و راه آهن به قفقاز، آسیای میانه، روسیه و همچنین اروپای شمالی و شرقی متصل می‌شود. در قالب طرح تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب تاکنون خط ریلی جدید 8.5 کیلومتری در خاک جمهوری آذربایجان تا مرز ایران، خط ریلی جدید 1.5 کیلومتری در خاک ایران و نیز پل ریلی بر روی رودخانه آستاراچای در مرز مشترک دو کشور احداث شده و نخستین قطار آزمایشی نیز در سال گذشته میان دو کشور به حرکت درآمد. علاوه بر خط ریلی رشت – آستارا، راه‌اندازی قطار مسافربری آستارا – مسکو و بالعکس نیز از پروژه‌های مربوط به دالان شمال – جنوب به شمار می‌آید. حال باید منتظر ماند و دید که پس از دهه‌ها انتظار، راه‌آهن رشت-آستارا می‌تواند با استارت خود به سنگ بنای تجارت اوراسیا تبدیل شود.

تگ ها: اوراسيادالان تجارت
مطلب قبلی

تأثیر افزایش قیمت دلار بر بازار مسکن

مطلب بعدی

فرسایش؛ تهدید ِامنیت خاک ایران

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

فرسايش؛ تهديد ِامنيت خاک ايران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

رویترز: آمریکا مجوز صادرات تجهیزات هسته‌ای به چین را تعلیق کرد

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

وال‌استریت: توقف تحریم‌های جدید علیه ایران لغو شد

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

موج جدید کرونا هند را در برگرفت

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک پژوهشگر اجتماعی مطرح شد الگوهای اخلاقی جامعه زیر بار بحران معیشتی

۱۷ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

بهره برداری از فاز نخست خط 3 متروی مشهد؛ قطار ساخت ایران، به مشهدالرضا رسید

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

در روزهایی که رسانه های جهان درگیر پوشش تحولات سیاسی و اقتصادی هستند، در ایران پروژهایی آرام، عظیم و بی...

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

بررسی‌های آماری از تحولات بازار مسکن در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۴، حاکی از توقف نسبی روند صعودی اجاره‌بها در مناطق...

دو روی سکه حذف صفر از پول ملی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

وحید شقاقی شهری - در شرایط فعلی اقتصاد ایران، به نظر می‌رسد که حذف صفر یک اقدام عجولانه و بدون...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به دلایل افت صادرات نفت ایران و چالش‌های پنهان آن پرداخت؛ آیا بهار نفتی ایران دوباره خزان شد؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی-  در حالي که بازار جهاني نفت همچنان تحت تأثير تحولات ژئوپليتيکي و اقتصادي در نوسان به سر...

عوامل کلیدی گسترش و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت در کشور واکاوی شد بارسنیگن یارانه سوخت بـر دوش اقتصـاد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

طیبه بیات- زخم عميق قاچاق سوخت تنها با تشديد برخورد امنيتي درمان نمي‌شود؛ کارشناسان نسخه نجات اين بحران را در...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» در گزارشی به دلایل افت صادرات نفت ایران و چالش‌های پنهان آن پرداخت؛ آیا بهار نفتی ایران دوباره خزان شد؟

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی-  در حالي که بازار جهاني نفت همچنان تحت تأثير تحولات ژئوپليتيکي و اقتصادي در نوسان به سر...

عوامل کلیدی گسترش و راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت در کشور واکاوی شد بارسنیگن یارانه سوخت بـر دوش اقتصـاد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

طیبه بیات- زخم عميق قاچاق سوخت تنها با تشديد برخورد امنيتي درمان نمي‌شود؛ کارشناسان نسخه نجات اين بحران را در...

«نقش اقتصاد» از نحوه قیمت‌گذاری و تخصیص یارانه‌های انرژی گزارش می دهد عدالت حلقه مفقوده توزیع انرژی در کشور

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۳ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی - در جهاني که منابع انرژي به‌عنوان يکي از ستون‌هاي اصلي توسعه اقتصادي و رفاه اجتماعي شناخته...

زنگ خطر تجارت خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

    درطول اين دو دهه تغيير در شرکاي اصلي رخ داده است؛ به طوري که چين و عراق به...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در شرايطي که جهان همچنان با پيچيدگي‌هاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران دست‌وپنجه نرم مي‌کند و تلاش‌هاي...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۷ خرداد ۱۴۰۴
0

بررسی‌های آماری از تحولات بازار مسکن در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۴، حاکی از توقف نسبی روند صعودی اجاره‌بها در مناطق...

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس، عوامل مؤثر بر نوسانات بازار املاک واکاوی شد ابتلای بازار مسکن  به سندرم تورم

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

۹ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید