• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۰:۱۰
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه یادداشت

چالش‌های صنعت هوایی در ایران

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
در یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

داریوش نیکنام عضو انجمن حمل‌ونقل هوایی: توسعه فرودگاه‌ها طی سال‌های گذشته در کشورمان به دلایل مختلف در دستور کار قرار گرفت و هزینه‌های قابل توجهی نیز صرف آن شد اما فرودگاه بدون هواپیما قابل تصور نیست. یک فرودگاه زمانی فعال و رونق دارد که نشست و برخاست هواپیماها در آن انجام شود. آماده‌سازی باند و برج فرودگاهی بدون وجود ناوگان هوایی توجیه اقتصادی ندارد.

با نگاهی به اکوسیستم صنعت حمل‌ونقل هوایی می‌بینیم که بخش فرودگاهی توسعه کمی زیادی داشته اما ناوگان هوایی کشور به دلیل تحریم‌ها توسعه نیافته و وضعیت آن روز به روز بدتر شده است. ساختارهای کلان در این حوزه سال‌هاست که تغییر نکرده و روال‌های سنتی ادامه دارد. وزرای مربوطه برنامه‌هایی برای اصلاح این ساختار ارائه می‌دهند، اما نتایج ملموسی حاصل نشده است. با وجود کمبود ناوگان هوایی، شاهد رشد شرکت‌های هواپیمایی هستیم که حتی مجوز فعالیت دارند با یک یا دو فروند هواپیما. این وضعیت با الزامات صنعت همخوانی ندارد و منجر به سردرگمی و تشتت منابع شده است. بنابراین توقف صدور موافقت اصولی و پروانه فعالیت از سوی شورایعالی هواپیمایی کشوری ضروری است.

در ابتدای دولت چهاردهم از من خواسته شد برنامه‌ای عملیاتی برای بخش هوایی تهیه کنم. این برنامه در دو مرحله تنظیم و به کمیته راهبری و سپس به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شد، اما تا کنون هیچ تماسی برای تبادل نظر گرفته نشده است. این برنامه بر اصلاح ساختار کلان و تأمین ناوگان ملی هوایی و ارتقای نیروی انسانی تأکید دارد. نیروی انسانی باید متناسب با استانداردهای بین‌المللی به‌روز شود. برای مثال، مکانیک هواپیما باید سالانه آموزش ببیند و خلبانان نیز باید دوره‌های آموزشی را طی کنند. این آموزش مستمر در حال حاضر با چالش‌های زیادی مواجه است.

شکاف تکنولوژیکی بزرگی میان ما و شرکت‌های هواپیمایی کشورهای همسایه وجود دارد. تأمین هواپیما، موتور، قطعات و خدمات پشتیبانی فنی برای آنها ساده است، اما برای شرکت‌های ایرانی چالش بزرگی محسوب می‌شود. بیش از 50 درصد ناوگان شرکت‌های هواپیمایی در جهان اجاره‌ای هستند. اما در ایران، تأمین ناوگان و قطعات فنی به معضلی جدی تبدیل شده که نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

کشور ما ظرفیت بالایی در نیروی انسانی متخصص دارد، اما این نیروها باید با فناوری‌های مدرن همگام شوند. یکی از موانع اصلی در روزآمد کردن این نیروها تحریم‌هاست که در مذاکرات مربوط به عمان نیز یادداشتی درباره رفع سریع‌تر این موانع ارائه شد. قرارداد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین هواپیما با این دو شرکت هنوز به صورت رسمی وجود دارد و می‌تواند از حالت تعلیق خارج شده و وارد فاز اجرایی شود. این امر می‌تواند انگیزه اقتصادی برای طرف خارجی فراهم کند و عقب‌ماندگی ما در تأمین هواپیماهای مدرن را جبران کند.

برای مقایسه وضعیت خود با کشورهایی چون ترکیه، عربستان یا عراق باید به اهمیت راهبردی این صنعت پی ببریم. عراق نیز پس از سال‌ها بحران، اهتمام جدی به نوسازی ناوگان هوایی خود داشته و هر ماه یک هواپیمای نو از بوئینگ تحویل می‌گیرد. در ایران، با وجود اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز و برنامه هفتم توسعه، هنوز مشخص نیست که آیا کشور نگاهی استراتژیک به این صنعت دارد یا خیر. نگاه استراتژیک به حمل و نقل هوایی به عنوان زیرساختی اساسی برای رونق اقتصاد گردشگری در کشورهای همسایه ما در دستور کار مقامات قرار دارد. لازم است تدابیری اندیشیده شود تا صنعت حمل و نقل هوایی تجاری از حاشیه خارج شده و به دغدغه‌ای بنیادی در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور تبدیل شود. دستیابی به توافقات مؤثر با کشورهای غربی می‌تواند به بهسازی و نوسازی صنعت هواپیمایی کمک کند و نگاه استراتژیک به این حوزه را جدی‌تر کند.

 

تگ ها: صنعت هوایی
مطلب قبلی

شماره 2065 روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

فعلاً از حذف کارت سوخت خبری نیست

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

فعلاً از حذف کارت سوخت خبری نیست

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

پایان دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا؛ مذاکرات به دور پنجم کشیده شد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

دور چهارم مذاکرات ايران و آمريکا  ديروز يک شنبه 21 ارديبهشت در مسقط عمان پايان يافت. دو دور از سه...

پایان یافتن اعتبار برنامه ششم توسعه رقم زد؛ تاریخ انقضای حمایت از کالای ایرانی!

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی روزنامه نگار: سياست حمايت از توليد ملي با ابزار ممنوعيت واردات يا اعمال تعرفه، مي‌تواند سهم بازار توليدکنندگان...

هزینه‌های مالی و اداری، گروه دارویی برکت را بی‌برکت کرد؛ سقوط «برکت» از سود به زیان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

امیررضا سولقانی روزنامه نگار: گروه دارويي برکت که بيش از 70 درصد کل سهامش متعلق به ستاد اجرايي فرمان امام...

زنجیره  تأمین  کالاهای اساسی در محاصره بحران

توسط آقای دیانی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

زنجيره تأمين در ايران سال‌هاست که با چالش‌هاي عميقي دست‌وپنجه نرم مي‌کند؛ چالش‌هايي که قيمت کالاهاي اساسي را به اوج...

پیش‌نیازهای تحول در صنعت خودروسازی ایران

توسط آقای دیانی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

صنعت خودرو در ايران قدمتي بيش از 60 سال دارد و طي دهه‌هايي جزو صنايع پيشرو کشور محسوب مي‌شد. روزگاري...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس انرژی بررسی شد؛ چالش‌های بازگشت نفت ایران به بازار جهانی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی روزنامه نگار: صنعت نفت ايران در آستانه تحولات مهمي قرار دارد. با احتمال توافق ايران و آمريکا...

در گفتگو با کارشناسان علل و آثار ناترازی بانک ها بر اقتصاد کشور بررسی شد: سلطه نظام بانکی بر اقتصاد ایران

۲۶ اسفند ۱۴۰۳

«نقش اقتصاد» چالش‌های پیش روی ازدواج جوانان را بررسی کرد؛ زنجیره دست و پاگیر بیکاری و معضلات اقتصادی

۲۲ اسفند ۱۴۰۳

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس اقتصادی چشم انداز نرخ ارز در سال 1404  بررسی شد: بحران ارزی عمیق ‌تر می‌شود

۲۱ اسفند ۱۴۰۳

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا عنوان شد بازآفرینی شهری کلید قفل بحران مسکن

۲۱ اسفند ۱۴۰۳
قبلی بعدی

آخرین اخبار

آموزش و پرورش: ساعت مدارس از ۶ صبح تا ۱۳ است

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

مهاجرانی: دولت گوش شنوایی برای فعالان اقتصادی دارد

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

ترامپ: ایران «هوشمندانه» مذاکره می‌کند و رفتار آنها تاکنون «بسیار معقول» بوده/ اتفاقات بسیار خوبی در حال رخ دادن است

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

گروسی: هیچ‌کسی نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را نابود کند

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴

ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید