متین شیری روزنامه نگار: در نمایشگاه اتومبیلیتی 2023 مسکو روسیه، لئونید آناتولیویچ پیچلنیکف، در بازدیداز پاویون ایران، خودروسازان ایرانی را به افزایش همکاری و انتقال تجربیات دوران تحریم در صنعت خودروسازی به روسها دعوت کرد.
روسیه و صنعت خودروسازیاش این روزها وجوه تشابه بسیاری با ایران و صنایعش پیدا کرده است، چراکه هر دو کشور توسط غرب تحریم شدهاند و خودروسازان غربی که در گذشته در این دو کشور حضور داشتند به دلیل تحریمها ازهر دوکشور خارج شدهاند. از آنجایی که روسیه در این موضوع تجربه کمتری از ایران دارد، تصمیم گرفته است تا از تجربیات چندین ساله ایران در این زمینه استفاده کند.البته قبل از ایران، چینیها به بازار روسیه ورود کردهاند و سهم قابل توجهی از زنجیره تأمین خودروی روسها را بر عهده گرفتهاند. در این بین مسئولان روسی برای گسترش خودروهای موجود درکشور خود اینبار به سراغ خودروسازی نیمه جان ایران آمدهاند.پیچلنیکف، رئیس بخش سرمایهگذاری بینالملل وزارت سرمایه گذاری و صنعت استان مسکو، روز گذشته که مصادف با دومین روز از نمایشگاه اتومبیلیتی 2023 مسکو بود، در بازدید از پاویون ایران گفت: امروز تغییرات اساسی زیادی را در بازار خودروی روسیه شاهد هستیم و تقریبا همه خودروسازان غربی که با ما کار میکردند از کشور خارج شدهاند.او در ادامه تشریح کرد: هرچند تولید کنندگان چینی فعالانه در روسیه حضور دارند، اما ما به تجربه شما ایرانیها نیاز داریم.وی در ادامه تاکید کرد: بسیار علاقهمندیم که ایرانیها خطوط تولید خودروسازی روسیه را تقویت کرده و در کشورمان به تولید بپردازند.خودروسازان داخلی برای فرار از قیمتگذاری دستوری به دنبال صادرات و تولید محصولات خود به دیگر کشورها هستند، اما در این بین باید به توانایی رقابت خودروهای داخلی و روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران با دیگر کشورها توجه کرد. در حال حاضر بازار خودروی داخل برای حفظ روند نزولی و تأمین نیاز مردم به شدت نیازمند تولید خودرو برای بازار داخل است تا با تولید محصولات داخلی در کنار واردات خودرو، ثبات خود را حفظ کند. برای بالا نگه داشتن تیراژ تولید موانع بسیاری در کشور وجود دارند که از مهمترین آنها میتوان به قطعی مکرر برق واحدهای صنعتی اشاره کرد.در سوی دیگر روز گذشته فهرست زیان انباشته و بدهیهای خودروسازان بزرگ کشور منتشر شد که سهم ایران خودرو از این فهرست 219 هزار میلیارد تومان و سهم سایپا 139 هزار میلیارد تومان بوده است. در چنین شرایطی اقدام معقول، فروش داراییها و املاک این دو خودروساز برای تسویه بدهیهای آنها است، اما گویا خودروسازان نهتنها نمیخواهند دست از تولید بکشند بلکه رویای توسعه خطوط تولید خود در دیگر نقاط جهان را در سر دارند.این اولین باری نیست که خودروسازان برای ادامه فعالیت خود از دولت طلب فرصت برای اجرایی کردن یک برنامه توسعه را دارند، اما سابقه آنها نشان داده است که هیچیک از برنامههای توسعه خارجی آنها با موفقیت روبهرو نشده است و گویا این برنامهها صرفاً برای گسترش و پیشبرد اهداف سیاسی انجام شدهاند.