• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۴ - ۰۳:۲۳:۵۶
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

ناکارآمدی نظام مدیریت ریلی

۴ شهریور ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر چهار, ایران و جهان
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

سید ابوالفضل بهره دار روزنامه نگار: حکمرانی مناسب برای زیرساخت‌های اساسی در تمام دنیا از جمله بخش های حیاتی محسوب می‌شود که نقش مهمی در کارآمدی موثری در اقتصاد و توسعه پایدار ایفا می‌نمایند. مدیریت شبکه ریلی در عرصه زیرساخت‌های کشور از ارکان صنایع مادر محسوب می‌شود و قانون اساسی بر ایجاد یک نظام اداری اثربخش و نظام‌مند همواره تأکید فراوان نموده است. بدون استقرار یک نظام مدیریتی اثربخش در تمامی بخش‌های صنعتی و خدماتی کشور، توفیق حکمرانی مطلوب عملاً حاصل نخواهد شد.

بسیاری از صاحب‌نظران ریلی معتقدند نظام مدیریت ریلی از کارآمدی لازم برخوردار نبوده و از نارسایی‌هایی مزمن رنج می‌برد. نظام مدیریتی در راه‌آهن ایران، متشکل از اجزایی همچون: منابع انسانی، تشکیلات و روش‌ها، قوانین و مقررات، تسهیلات و زیرساخت‌های ریلی و تجهیزات ثابت و متحرک است که دارای یک رابطه متقابل و ارگانیک با یکدیگر هستند و صنعت ریلی را برای تحقق اهداف و برنامه‌های خود، هدایت و راهبری می‌نمایند. از سوی دیگر شناخت دقیق نظام ریلی کشور و اصول حاکم بر این صنعت و نیز شرایط محیطی و داخلی حاکم بر آن می‌تواند مدیران ارشد صنعت ریلی را در تبیین اهداف و راهبردها و تدوین برنامه‌های اجرایی یاری دهد و زمینه تحقق اصلاح نظام ریلی را فراهم نماید. بهبود در نظام صنعت ریلی هنگامی رخ خواهد داد که مسائل این شبکه به‌صورت ترکیبی بررسی و مطالعه شود. رویکرد ترکیبی به این معنا است که بر روی تمامی مسائل فراروی نظام ریلی نظیر ابعاد مدیریتی، قانونی، حرفه ای و فرهنگی مطالعه و بررسی جامع صورت پذیرد. در این صورت با آنالیز کامل این ابعاد سیاست‌های مؤثری را به‌منظور ارائه خدمات عمومی و بهبود ظرفیت ریلی تبیین می گردد. کارایی و اثربخشی مدیریت حمل‌ونقل ریلی در گروی تحکیم حلقه‌های تاثیرگذار آن است که باید کوشش ‌شود میزان انعطاف‌پذیری و یا ناهمگونی آنها با سیاست‌های کلی نظام مدیریت کشور ارزیابی و اصلاح شود.دولت سند جامع ریلی کشور را ابلاغ نمود. اما عدم شناخت کامل ابعاد موضوع، عدم تعریف و تدقیق رویکردهای ناظر بر مدل اداره امور ریلی، عدم تدوین راهبردها و راهکارهای مربوط برای برخورد با امور جاری نقش و سهم پژوهش در تحول نظام ساختاری ریلی که بسیار مهم بوده بر کسی پوشیده نیست. نظام اداری در هر سازمانی به‌مثابه بخش تنظیم‌کننده فعالیت‌ها برای نیل به اهداف عالی آن صنعت است که ضمن ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف، بستر مناسبی را برای حل مسائل و مشکلات و تسهیل جریان امور عمومی راه‌آهن فراهم می نماید. هدف از تحول ساختاری صنعت ریلی، تقویت توانایی‌های نظام اداری در راستای ایفای کارآمد وظایف و نقش  فعلی راه‌آهن است. به تعبیر دیگر، هدف از تحول در صنعت حمل‌ونقل ریلی، انطباق نقش‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌های نظام اداری است که برای مسئله توسعه ریلی حیاتی و ضروری به شمار می‌رود.نظام مدیریتی و ساختاری در راه‌آهن ایران باتوجه‌به نقش گسترده و مؤثری که در جابه‌جایی کالا و مسافر دارد، یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه کشور محسوب می‌شود که بی‌توجهی به آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری در مسیر تحقق اهداف سند جامع حمل‌ونقل کشور ایجاد می‌نماید، تحقق برنامه‌ها؛ رضایت مردم، تحقق حقوق صاحبان کالا و مسافران و… را به دنبال دارد. از این‌رو حمل‌ونقل کشور همواره در سطوح مختلف و به شیوه‌های گوناگون در پی اصلاح نظام مدیریتی راه‌آهن بوده است، اما به دلایلی از جمله عدم شناخت کامل ابعاد موضوع، نبود نظارت بر رویکردها و مدل اداره امور ریلی، به موفقیت چندانی نائل نشده‌اند. این وضعیت در شرایطی است که ساختار نظام اداری ریلی در موقعیت فعلی و در بسیاری از زمینه‌ها به‌جای ایفای نقش محرک برای پیشرفت و توسعه بخش‌های ریلی، مانعی برای دستیابی به توسعه پایدار بوده است. در این وضعیت، فارغ از آن که اعمال اصلاحات اجتناب‌ناپذیر بوده و تکلیف تلقی می‌شود اصلاح‌نشدن آن، ضمن کند کردن مسیر پیشرفت این صنعت حیاتی، بخش عظیمی از منابع لازم برای توسعه را نیز صرف نگهداشت زیرساخت‌های خود می‌کند و این کاستی موجب شکاف میان وضع موجود و تحقق چشم‌انداز اصلاح و تحول اداری فرایندهای متعددی همچون: مشارکت عمومی کارکنان، اصلاح ساختارهای اداری، تناسب وظایف و اختیارات، توانمندسازی کارکنان و مدیران، پاسخگویی مدیران ریلی در مقابل شهروندان، نظارت بر نظام اداری و توسعه شیوه‌های اطلاعاتی و… را هر روزه شاهدیم. وزارت راه و شهرسازی و ارگان‌های ذی‌ربط مانند وزارت کشور و شهرداری تهران در جستجوی راه‌حلی برای مسائل و مشکلات خاص جامعه ریلی‌اند. این نهادها روی برخی مسائل تأکید می‌ورزند و هنگام بررسی، برای آن اولویت خاصی قائل می‌شوند و حتی خارج‌ازنوبت رسیدگی می‌کنند؛ اما به برخی مسائل توجه نکرده و پس از مدتی آن را فراموش می‌کنند که امروزه بهبود مسائل ساختاری و اداری یکی از اموری است که تا حدی به فراموشی سپرده شده است اصلاح اداری یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دولت‌ها در اقصا نقاط جهان است در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، اصلاح نظام اداری به معنای فرایند تغییر در ساختارها و  رویه‌های اداری در حوزه خدمات عمومی از جمله حمل‌ونقل ریلی است و دلیل آن لزوم رفع انتظارات محیط سیاسی و اجتماعی است. باتوجه‌به توضیحات فوق می‏توان چنین اذعان داشت که نظام ساختاری حمل‌ونقل ریلی در ایران  از چالش‏ها و مشکلات متعددی رنج می‌برد. اتکای بیش از اندازه بر بخش‌های دولتی و کم توجهی به بخش خصوصی برای به نیل اهداف، ضعف کارایی کارکنان و مدیران، سوگیری سازمان‌های ریلی و وظیفه گرایی ساختارهای سازمانی در تشکیلات ریلی، کم توجهی به ارزش هایی همچون شایسته سالاری و جابجایی دائم مدیران در بخش‌های مختلف صنعت حمل‌ونقل ریلی، حرفه نبودن مدیریت، سیاست زدگی سازمان‌های دولتی، ناکارآمدی نظارت بیرونی بر دیوان‌سالاری، ضعف ساختار افقی و تبعیت مدیران از نظریه عاملیت، همگی از مشکلات اساسی مدیریت و نظام اداری ریلی محسوب می‌شوند که برون‌رفت از آنها مستلزم انجام مطالعه و پژوهش و سپس پیشنهاد راهکارهای مناسب و در نهایت، کاربست این پیشنهادها توسط صنعت حمل‌ونقل ریلی و نهادهای تابعه جهت بهبود ساختار ریلی کشور است.

در این راستا، سیاست های کلی نظام اداری در سال 1389 و در قالب 26 بند از سوی مقام معظم رهبری به وزارتخانه ها، ارگان‏ها، سازمانهای نظامی و سایر دستگاههای دولتی ابلاغ گردید و اهدافی همچون: ایجاد فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‏ها، ارتقای منابع انسانی،  دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق، تأمین حداقل معیشت، حفظ کرامت بازنشستگان، شفافیت اداری، توسعه نظام اداری الکترونیک، ایجاد کارایی و اثربخشی، اشاعه فرهنگ بهبود مستمر و… را دنبال می‌نمود که شایسته است باتوجه‌به پتانسیلی که امروزه در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور وجود دارد، به سرعت در راستای برطرف نمودن عیوب موجود در ساختار مدیریتی ریلی، راهکارهای مناسبی اندیشیده شود. بدون تردید موفقیت نظام مدیریت حمل‌ونقل ریلی در سایه مدیریت و رهبری افرادی است که دارای عزم راسخ و دیدگاه روشن و مورد پذیرش نسبت به آینده و مسیر حرکت تغییر و تحول هستند. ساختار و فرهنگ صنعت حمل‌ونقل ریلی مطلوب که تسهیل کننده اجرای برنامه‌های تحول باشد، بستر مناسبی برای هر گونه دگرگونی خواهد بود.

تگ ها: اقتصادقانون اساسیمدیریت ریلی
مطلب قبلی

روسیه به دنبال خودروسازان ایرانی

مطلب بعدی

در دانشگاهها چه خبر است؟

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

در دانشگاهها چه خبر است؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

حمله امریکا به 3 مرکز هسته ای ایران: فردو – نطنز و اصفهان / ترامپ: هواپیماهای آمریکایی سایت‌های هسته‌ای ایران را بمباران کردند و برگشتند

۱ تیر ۱۴۰۴

آنچه این روزهای حملات هوایی باید رعایت کنید / کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند حتما بخوانند

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

۳۰ خرداد ۱۴۰۴

وال استریت ژورنال: اسرائیل توان یک جنگ بلندمدت با ایران را ندارد

۳۰ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شناسایی ساختمان های آسیب دیده/ نظارت مستمر بر نرخ بلیت های قطار

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر راه و شهرسازی از شناسایی ساختمان های آسیب دیده و نظارت مستمر بر نرخ بلیت قطار خبر داد. به...

وزیر جهاد کشاوزی اعلام کرد مشکلی در توزیع کالا در سراسر کشور نداریم/ اعطای «سهمیه ویژه» به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی

توسط admin
۳۰ خرداد ۱۴۰۴
0

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اعطای «سهمیه ویژه» کالاهای اساسی به استان‌های مسافرپذیر و زیارتی گفت: کالاهای اساسی مورد...

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

استراتژی گذر از نوسانات بورس

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

  علی رئوفی- بازار سرمايه ذاتاً بازاري پرنوسان است و همين نوسانات، آن را به بستري مناسب براي سرمايه‌گذاري حرفه‌اي و...

قبلی بعدی

گزارش ویژه

صادرات فرش ایران از 2 میلیارد دلار  به40 میلیون رسید ؛ افول صادرات فرش ایرانی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

سمیه رسولی:  صادرات فرش دستباف ايراني که زماني ميليارد دلاري بود و بازارهاي جهاني را تسخير کرده بود، حالا به...

«نقش اقتصاد» به بررسی تاثیرات افزایش نرخ خوراک گاز بر صنعت پتروشیمی پرداخت تیغ دو لبه بر گلوی صنعت پتروشیمی

توسط آقای دیانی
۲۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی:  در حالي که صنعت پتروشيمي ايران به عنوان يکي از مهم‌ترين بخش‌هاي اقتصادي کشور با پتانسيل عظيم...

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس، چالش‌ها و راهکارهای سقوط صادرات نفت ایران را بررسی کرد روزگاه تیره طلای سیاه ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی: کاهش شديد صادرات نفت ايران به زير 1.5 ميليون بشکه در روز، زنگ خطر بزرگي براي اقتصاد کشور به...

کشمکش بین دولت و خودروسازان بر سر افزایش قیمت بالا گرفت زمزمه های گرانی خودرو در جاده مخصوص

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

بازار خودرو در رکود است و دو خودروساز درخواست افزايش قيمت داده‌اند؛ اما اين تصميم در شرايط فعلي با ابهامات...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل ریزش اخیر بورس و چشم‌انداز آتی آن پرداخت بازار سرمایه در چاله تنش‌های سیاسی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی:  بورس تهران در روزهاي اخير شاهد ريزش‌هاي سنگين و فرسايشي بوده که اعتماد سرمايه‌گذاران را به شدت متزلزل...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

در گفتگو با نایب‌رئیس اتحادیه املاک معضلات یک پدیده نوظهور در بازار مسکن واکاوی شد اجاره پشت‌بام آخرین چاره خانه به دوشان

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۴
0

فروش و اجاره پشت‌بام معضلي است که مي‌تواند خسارات جدي براي افراد و جامعه به همراه داشته باشد. نايب‌رئيس اول...

یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «نقش اقتصاد»: نظام ارباب و رعیتی بر بازار مسکن حاکم است

۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگو با یک اقتصاددان تحولات آتی بازار مسکن واکاوی شد رکود نگران کننده در بازار مسکن

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بررسی شد: تبعات معاملات تهاتری بر اقتصاد کشور

۱۳ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به عوامل سقوط رشد نفت و پیامدهای آن بر اقتصاد ایران پرداخت حرکت اقتصاد ایران در مسیر ناهموار

۱۳ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • انرژی
    • بورس
    • بانک و بیمه
    • صمت
    • خودرو
    • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید