اقدامات عملیاتی لازمه تورم زدایی

0
48

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: وضعیت تورم در کشور به گونه‌ای است که اقتصاد دان ها مشکلات ناشی از این امر را یک اتفاق جهانی در سراسر جهان می‌نامند. گروهی از کارشناسان در این عرصه معتقدند تورم‌زدایی نیاز به اقدامات عملیاتی دارد و مهم‌ترین اقدام دولت برای تأمین کسری بودجه کنترل و کاهش نرخ تورم است. با این حال و با توجه به وضعیت نسبتاً نامناسب اقتصاد در شرایط فعلی دکتر آلبرت بغزیان درباره این موضوع به صحبت پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

دکتر آلبرت بُغزیان کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران پیرامون مسائل و موضوعات مطرح شده در خصوص ابر تورم در کشور، گفت: احتمال وجود ابر تورم در کشور استدلال بعیدی به نظر می‌رسد، چرا که با افزایش اندک قیمت ارز نمی‌توان انتظار اَبَر تورم را داشت در واقع نه تنها رشد نقدینگی و پایه پولی جهش خاصی پیدا نکرده بلکه با وجود ثبات نرخ ارز افزایش تورم را نخواهیم داشت، اما با تمام این تفاسیر نمی‌توان تورم را نادیده گرفت.

وی با انتقاد از عدم برنامه ریزی دولت برای کنترل تورم، تاکید کرد: بدیهی است که طی سالهای اخیر شاهد تورم فزاینده و افزایش قیمت ارز 4200 تومانی به 50 هزار تومان بودیم که قیمت‌های نجومی مسکن، ماشین و کالاهای اساسی را در کشور رقم زده است، به عنوان مثال مسکن طی سال‌های گذشته تاکنون افزایش 10 برابری داشته که نشان دهنده عدم برنامه‌ریزی خاص دولت برای کنترل قیمت‌ها است.

این استاد دانشگاه با اشاره به کسری بودجه دولت و رشد حجم نقدینگی، ادامه داد: به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت برنامه‌ای برای کنترل تورم در کشور نداشته باشد، وضعیت به همین منوال ادامه خواهد داشت، چرا که تزریق پول و کسری بودجه منجر به افزایش حجم نقدینگی و در نتیجه ایجاد تورم در جامعه می‌شود.وی به افزایش قیمت مسکن طی سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: از سویی دیگر رشد فزاینده تورم بیش از 25 تا 35 درصدی و در کنار آن عدم نظارت دولت بر قیمت نهاده‌های تولید مصالح ساختمانی از جمله آهن، فولاد، سیمان و سایر تجهیزات دیگر منجر به رشد قیمت مسکن شده است، همچنین در هزینه‌های تولید نیز افزایش قابل توجهی را شاهد بودیم که نشان از نبود برنامه ریزی برای کنترل قیمت تمام شده است. استاد دانشگاه تهران با اشاره به افزایش قیمت تمام شده عمدی یا غیر عمدی کالاها، یادآور شد: اگر دولت به همین ترتیب نظارتی بر بازار نداشته و به کالاهای اساسی ارز تخصیص ندهد، افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها را خواهیم داشت، چرا که اگر قیمت تمام شده نهاده‌های مورد نیاز کشور بالا برود به همان نسبت نیز باید انتظار رشد فزاینده قیمت کالاهای دیگر را داشته باشیم که تمام این‌ها در نهایت به تورم می‌انجامد.

این اقتصاد دان با بیان اینکه کسری بودجه دولت از عوامل ایجاد و افزایش تورم موجود است، تاکیدکرد: تورم‌زدایی نیاز به اقدامات عملیاتی دارد، در واقع اگر دولت برای جبران کسری بودجه خود از طریق استقراض بانک مرکزی اقدام کند، نتیجه‌ای جز افزایش تورم نخواهد داشت، به فرض که ما از اوایل سال 1402 رشد تورم نداشته‌ایم، پس این تورم ناشی از چاپ پول است که با کاهش رشد نقدینگی کمتر شده و یا بانک مرکزی با مدیریت صحیح توانسته آن را مهار کند.

دکتر بُغزیان در پایان با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام دولت برای تأمین کسری بودجه کنترل و کاهش نرخ تورم است، خاطر نشان کرد: در واقع مردم سال‌هاست که با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کنند و سفره آنان هر سال کوچک‌تر می‌شود، بی تردید هرگونه افزایش نرخ ارز منجر به تورم بالاتر در کشور می‌شود، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی دولت باید برای مهار تورم کسری بودجه، حجم نقدینگی و تزریق پول را کاهش دهد تا شاهد رشد نرخ ارز نباشیم.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید