از دست رفتن حمایت مردم در جراحی های اقتصادی

0
73

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: نقش اقتصاد_معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است؛ در کشور ما برای گرفتن تصمیمات سخت و مهم و بازتاب اجتماعی آن همه دولت‌ها روشی پوپولیستی به کار می‌برند و بعضاً با مردم صادقانه برخورد نمی‌کنند که این امر منجر به از دست دادن حمایت مردم در جراحی‌های اقتصادی می‌شود و نمی‌توانند تصمیمات قاطعی را برای اقتصاد کشور اجرایی کنند.

دکتر مهدی کرباسیان معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو و کارشناس اقتصادی در مورد تأثیر تورم در اقتصاد کشور گفت: در واقع تورم و نرخ آن در کشور طی دهه‌های گذشته، در حد گسترده‌ای افزایش داشته است، در برخی از سال‌ها بین 10 تا 20 درصد و از سال 74 تا 75 نزدیک به 50 درصد بوده است، همچنین از آغاز دولت دهم تا به امروز افزایش تورم در حد گسترده‌ای شاهد هستیم، اما در دولت یازدهم طی 1 الی 2 سال کاهش نرخ تورم را داشتیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نقدینگی نقش مهمی در افزایش تورم دارد، افزود: در واقع افزایش نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی، چاپ پول، بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی و همچنین بدهی‌های کلان دولتی به بانک‌ها افزایش تورم را در کشور رقم می‌زند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تحریم‌های موجود منجر به محدودیت‌هایی در کشور شده است، یادآور شد: برخی از کشورهای دنیا از جمله یونان دچار بحران اقتصادی شدند، اما با کمک اتحادیه اروپا و اقدامات سختگیرانه دولت یونان اقتصاد کشور خود را به شرایط مساعدی مبدل کردند که این شرایط بعضاً در کشورهای آمریکای جنوبی هم مشاهده شده است.

وی اظهار داشت: در کشور ما برای گرفتن تصمیمات سخت، مهم و بازتاب اجتماعی آن همه دولت‌ها روشی پوپولیستی به کار می‌برند و بعضاً با مردم صادقانه برخورد نمی‌کنند که این امر منجر به از دست دادن حمایت مردم در جراحی‌های اقتصادی می‌شود و نمی‌توانند تصمیمات قاطعی را برای اقتصاد کشور اجرایی کنند.

معاون سابق وزیر صنعت، معدن با تاکید بر اینکه تورمِ بیش از 10 درصد پذیرفتنی نیست و فقر را برای مردم رقم می زند، ادامه داد: باید بپذیریم که در اثر تحریم، فشار اقتصادی جدی به کشور وارد شده و در حال حاضر روزهای بسیار سختی را طی می‌کنیم، تصمیم گیری مسئولین سیاسی به دلیل عدم تعامل بین المللی و اصرار به بعضی از اهداف که رفاه و توسعه در آن نادیده گرفته می‌شود، منجر به ادامه و افزایش تورم خواهد شد.

وی یادآور شد: در واقع تورم بیش از 10 درصد منجر به فقر، کاهش ارزش پول ملی، افت GDP و تولید ناخالص می‌شود، متاسفانه طی 10 سال گذشته سرمایه‌گذاری نزدیک به صفر رسیده و بازتاب منفی اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، بهداشت و درمان را برای نسل آینده کشور به همراه دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اقتصاددانان معتقدند؛ اگر نرخ دستمزد و حقوق کارمندان به ویژه کارگران را با نرخ تورم همخوان و همسان کنیم، کماکان نقدینگی در بازار زیاد می‌شود و تورم ادامه پیدا می‌کند، چرا که افزایش نقدینگی برای قشر متوسط رو به پایین جامعه مشکلات مضاعفی را ایجاد می‌کند.

رئیس سابق هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ایمیدرو تاکید کرد: در واقع اگر رفاه و ارائه خدمات برای مردم به خصوص قشر کارگر فراهم نباشد نارضایتی اجتماعی، سیاسی و همچنین فقر را در جامعه دامن می‌زند که برای حکمرانی کشور مناسب نیست.

وی تصریح کرد: بدیهی است که طی دوران جنگ تحمیلی دولت با در نظر گرفتن کوپن برای مردم حداقل رفاه و معاش را تأمین می‌کرد، بی تردید مردم در همان سالها نیز فقیرتر می‌شدند چرا که تفاوت بسیاری در هزینه‌ها و درآمد وجود داشت، اما حداقل‌های معاش مردم تأمین می‌شد.

این کارشناس اقتصادی به افزایش حقوق 20 درصدی بازنشستگان اشاره کرد و گفت: بدیهی است که شورای عالی کار نیز نمی‌تواند افزایش حقوق بیش از 28 درصد برای بازنشستگان در این خصوص اتخاذ کند و حقوق دریافتی بازنشستگان با نرخ تورم 45 تا 50 درصد همخوانی ندارد، متاسفانه کارگر، کارمند و یا یک بازنشسته ما به التفاوت آن را در زندگی نمی‌تواند تأمین کند و دولت جایگزینی برای آن در نظر نگرفته است.

دکتر کرباسیان در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی از دهک‌های جامعه بیشتر شده است، تا دهه 80 ما در کشور سه دهک در جامعه داشتیم، اما در حال حاضر 6 دهک متوسط رو به پایین و فقیر در کشور داریم که دولت و مجلس باید تدبیری در این خصوص بیندیشند، بدیهی است که مسئولان و متولیان باید از کشورهایی که تورم 100 درصد خود را به زیر 10 درصد رساندند، الگوبرداری کنند و نسبت به تعاملات بین‌المللی دید مثبتی داشته باشند و آن را بپذیرند.

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید