چشم انداز بورس تا پایان سال

0
52

وضعیت بورس بعد از کاهش تنش‌های منطقه‌ای و ریسک‌های سیستماتیکی وارد شرایط بهتری شد. بازار مجدد در فاز خنثی و متعادلی در حال پیش رفتن بود و شاخص در کف یک میلیون و 990 حفظ شده بود تا اینکه در 2 هفته اخیر، سازمان بورس یک سری از شرکت‌ها و بانک‌ها را دعوت به تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرد. این تصمیم منجر به این شد که بازار سرمایه توسط شاخص سازها مثل “اخابر” و “همراه”، یک مقدار رشد قابل توجهی از خود نشان داد و توجه ویژه به سمت بورس بیشتر شد.

در 2 هفته اخیر بورس خوب رشد کرد تا اینکه شاخص کل وارد سطح مقاومتی 2 میلیون و 100 هزار واحد شد و روند صعودی بازار متوقف شد. در نهایت با ورود به این سطح مقاومت چون شاخص‌سازها بازدهی بازار را صعودی کرده بودند و منجر به رشد 20 تا 30 درصدی معاملات شده بودند؛ با متعادل شدن روند بازار، یک مقدار وارد فاز اصلاحی شدیم. بیش از 10 هزار واحد ریزش شاخص کل ثبت شد. همچنین لازم به ذکر است که خیلی از معامله گران در بورس همچنان با دیدگاه کوتاه مدت فعالیت دارند و پیوسته در حال نوسان گیری در بازار هستند.

شاید بخش مهمی از اصلاحی که در چند روز اخیر بورس شاهد هستیم، مربوط به گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها باشد به این دلیل که اغلب سرمایه گذاران منتظر نتیجه گزارش‌ها هستند تا در نهایت یک تعدیلی در سبد خود داشته باشند.

روند گفته شده تا یک جایی می‌تواند بازار را بالا ببرد و بعد از آنکه به سطح مقاوت رسید؛ سرمایه گذاران با توجه به گزارش‌ها در نهایت تصمیم به خرید یا فروش می‌گیرند تا سهمی را بفروشند یا اقدام به خرید سهم جدید کنند. همچنین می‌توانند بررسی کنند که کدام سهم بیشترین بازدهی را داشته است و با پیش بینی قیمت سال بعد تغییر در پرتفوی خود انجام دهند.

احتمال رشد خیلی شارپی در بورس تا پایان سال دیده نمی‌شود و حداقل احتمال نمی‌رود که شاخص کل از 2 میلیون و 500 هزار واحد فراتر رود، اما در مجموع اصلاح خاصی نیز در بازار پیش بینی نمی‌کنیم و فعلاً ریسک سیستماتیک خاصی در بازار دیده نمی‌شود.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید