بازار سرمایه؛ قربانی سیاست های کلان اقتصادی

0
47

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: بورس، روز دوشنبه 20 آذرماه را متعادل پشت سر گذاشت؛ به طوری که نماگرهای بازار سرمایه افزایشی بودند و صندوق‌های سهامی توانستند بیشترین ورود پول سهامداران حقیقی را به خود اختصاص دادند.

روز گذشته، شاخص کل 07/0 درصد بازدهی مثبت و یکهزار و 500 واحد افزایش داشت و توانست روی کانال 2 میلیون و 162 هزار و 500 واحد آرام بگیرد و شاخص کل هم وزن هم، توانست 49/0 درصد بازدهی مثبت و 3 هزار و 600 واحد افزایش داشته باشد و عدد 750 هزار و 100 واحد را ثبت کند.

مجموع ارزش معاملات خُرد بازار تقریباً 5 هزار و 700 میلیارد تومان بود و برآیند خرید و فروش حقیقی‌ها نشان از حدود 100 میلیارد تومان خروج پول از سهام و صندوق‌های سهامی داشت. «ثبهساز»، «شستا»، «ثفارس»، «خگستر» نمادهای پُرتراکنش روز گذشته بودند و نمادهای «فارس»، «حکشتی»، «خساپا» و «تاپیکو» توانستند بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را داشته باشند و همچنین، بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را نمادهای «شبندر»، «وبملت»، «شتران» و «فولاد» ثبت کردند.

سید محمدرضا اعلمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با «نقش اقتصاد»، در خصوص روند اخیر بازار سرمایه بیان کرد: اگر بخواهیم یک بررسی اجمالی روی روند بازار سرمایه داشته باشیم باید بگوییم در حال حاضر، محدوده حمایتی 2 میلیون و 143 هزار واحد تا 2 میلیون و 151 هزار واحد را داریم و در این میان، توقع داشتیم روز گذشته دوشنبه 20 آذرماه، شاخص کل به محدوده حمایتی پولبک بزند و شاهد رشد بازار باشیم که اگر این اتفاق می‌افتاد و با یک رشد خوبی روبرو بودیم، می‌توانستیم این اطمینان را داشته باشیم که شاخص عددهای بالاتری را تجربه کند. اما متأسفانه، در انتهای بازار شاهد عرضه‌های بیشتری بودیم؛ به طوری که در انتها، شاخص کل با کمی افت همراه بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تأثیر وضعیت بورس در روز سه شنبه 21 آذرماه روی روند کلی بازار در ماه‌های پایانی سال تأکید کرد: اگر روز سه شنبه 21 آذرماه، شاخص مثبت باشد و به محدوده حمایتی پولبک لازم را بزند و معاملات با حجم خوبی انجام شوند، می‌توانیم امیدوار باشیم تا آخر سال شاهد یک بازار مثبت باشیم؛ به طوری که مقاومت‌های معتبر پیش روی شاخص؛ مقاومت 2 میلیون و 200 هزار واحدی و در نهایت، مقاومت 2 میلیون و 350 هزار واحدی هستند و در این میان، بورس می‌تواند صعود خود را ادامه دهد.

اعلمی گفت: ارزش روند عرضه‌ها در روز گذشته دوشنبه 20 آذرماه، این احتمال را به وجود آورد که شاید بازار در روز سه شنبه 21 آذرماه، حمایت موردنظر را ازدست دهد و در این صورت، تا حدی شاهد فریز شدن و افت دوباره بازار و خروج پول از بورس خواهیم بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به نقش مهم اخبار روی روند بورس تصریح کرد: این روزها، بعضاً شاخص کل و شاخص هم وزن و وضعیت کلی بازار سرمایه تحت تأثیر اخبار هستند؛ به طوری که مثبت شدن هفته گذشته بورس بیشتر به دلیل خبرهای مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود که سبب ورود پول به بازار و مثبت شدن آن شد و اگرچه، هرازچندگاهی چنین اخباری منتشر می‌شوند و بورس را سبزپوش می‌کنند. اما در نهایت، شاهد یک بازار ضعیف و رِنج هستیم و یکی از دلایلش، اِعمال سیاست‌های پولی بانک مرکزی است و همان طور که قبلاً گفتیم فرش قرمز سیاست‌های پولی بانک مرکزی برای بورس موجب تضعیف بازار سرمایه شده است.

اعلمی در پایان خاطرنشان کرد: تا هنگامی که سیاست‌های کلان اقتصادی به این شکل باشند و شاهد قیمت‌گذاری دستوری در بخش‌های بزرگ جامعه و چنین اقتصاد بانکی باشیم. بدون شک، پول‌ها به سمت بازارهای دیگری جز بورس سوق پیدا می‌کنند و بازار ضعیفی را خواهیم دید. البته این موضوع بدین معنا نیست که سهامداران بازار سرمایه نمی‌توانند سود کسب کنند. بلکه به این معناست که سهامداران در چنین بازار ضعیفی باید برای انتخاب سهام خود حتماً موارد بنیادی موردنظر را رعایت کنند و با علم و دانش کافی وارد بورس شوند. زیرا افرادی هستند که با وجود همین بازار سرمایه کسب سود می‌کنند و لزوماً این طور نیست که سهامداران فکر کنند حتماً باید شاهد یک بازار شارپ و بسیار قوی باشند تا بتوانند موفق عمل کرده و کسب سود کنند. چون در یک بازار رِنج هم، سهم‌هایی وجود دارند که با یک بنیاد خوب بتوانند یک گِین مناسبی را به سهامداران بدهند.

 

 

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید