• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
سه شنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۴:۲۳:۰۴
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

بحران لوازم یدکی خودرو

۲۳ اسفند ۱۴۰۲
در آخرین اخبار, اسلایدر دو, اقتصاد کلان
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

محصولات وارداتی با معضل کمبود قطعه مواجه هستند

فرحان پورسلیم روزنامه نگار: معضل لوازم یدکی خودرو مربوط به سال جاری نبوده و محصولات وارداتی از همان ابتدا با مشکل کمبود قطعه و قیمت‌های گزاف مواجه هستند. اما حالا با تولید و ورود خودروهای بیشتر، به نظر می‌رسد این مشکل تبدیل به بحران شود.

بحث خدمات پس از فروش و تأمین لوازم یدکی خودرو خصوصاً برای محصولات وارداتی از دو دهه گذشته یکی از بزرگ‌ترین معضل‌ها پس از ورود خودروها به کشور بود. حال اما به‌رغم ورود کمتر از 10 هزار خودرو به کشور، کارشناسان مختلف به مشکل تأمین قطعات این محصولات اشاره می‌کنند که می‌تواند بیشترین نگرانی هر خریداری باشد.

تحریم، بزرگ‌ترین سد ورود لوازم یدکی خودروهای وارداتی

واقعیت امر این است که تا به حال اغلب خودروهای وارد شده به کشور از نوع غیرچینی و اروپایی یا کره‌ای بود. این خودروها به دلیل تحریم‌های بین‌المللی قابلیت تأمین و ثبت سفارش مستقیم از شرکت تولیدکننده خارجی را ندارند. بنابراین واردکنندگان مجبور هستند با بستن قراردادهای غیررسمی و با تعداد محدود به واردات خودرو از کشورهای همسایه و خصوصاً کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام کنند.

اگرچه طبق ماده دو تبصره دو قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، دوره تأمین قطعات و ارائه خدمات فنی استاندارد، برابر 10 سال از زمان تحویل رسمی آخرین خودرو به مصرف‌کننده است؛ اما بارها توسط شرکت‌های خصوصی متفاوت گزارش شده که قطعات خودروهای تحویل شده پس از چند سال موجود نیست و خریداران باید هفته‌ها در صف تأمین قطعه مورد نیاز خودرویشان باشند.

چین پس از تصرف بازار خودرو، سلطان قطعات یدکی خودرو در ایران می‌شود؟

همانطور که اشاره شد، شرکت‌های واردکننده نمی‌توانند قطعات یدکی خودروها را به صورت رسمی از کشورهای مبدأ تأمین کنند و مجبور می‌شوند از کشورهای واسط این واردات را انجام دهند. موضوع فوق می‌تواند بحث فیک بودن قطعات خریداری شده را پیش بکشد، کما اینکه بسیاری از واردکنندگان هم برای کاهش هزینه‌ها اقدام به بستن قرارداد با تولیدکنندگان چینی می‌کنند.

در نتیجه علاوه‌بر اینکه طی سال‌های اخیر، چینی‌ها بازار خودروی کشور را هم در سبد مونتاژی و هم در سبد وارداتی‌ها به تصرف خود در آوردند، قصد دارند حتی در تأمین لوازم یدکی خودروهای غیرچینی نیز وارد شوند که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای مصرف‌کننده و قطعه‌ساز ایرانی باشد.از یک سو مصرف‌کنندگان خودروهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی مجبور به استفاده از قطعات فیک و کیفیت پایین چینی روی خودروهایشان می‌شوند و از سوی دیگر، قطعه‌ساز داخلی به دلیل مشکلات معدود داخلی توان رقابت با قطعه‌سازان بزرگ چینی را ندارند. در نتیجه احتمال می‌رود که با ادامه این روند طی سال‌های آینده، صنعت قطعه‌سازی کشور از تأمین لوازم خودروهای ایرانی هم کنار برود و نابودی این صنعت را به دنبال داشته باشد.

طبق شنیده‌ها برخی از قطعه‌سازان جهت جلوگیری از ورشکستگی کامل با قطعه‌سازان چینی قرارداد بسته‌اند و این لوازم را با بسته‌بندی‌های داخلی روانه بازار می‌کنند. امید است دولت در سال جدید تمهیدات جدی برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور بی‌اندیشد تا زحمات چندین دهه اخیر طی چند سال نابود نشود.

 

تگ ها: بحران لوازم یدکیلوازم یدکیلوازم یدکی خودرو
مطلب قبلی

چراغ خاموش بازار طلا

مطلب بعدی

چوب حراج حقوقی‌ها به سهام بانکی

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

چوب حراج حقوقی‌ها به سهام بانکی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

زنگ خطر تجارت خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

    درطول اين دو دهه تغيير در شرکاي اصلي رخ داده است؛ به طوري که چين و عراق به...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در شرايطي که جهان همچنان با پيچيدگي‌هاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران دست‌وپنجه نرم مي‌کند و تلاش‌هاي...

خسارت 37 میلیارد تومانی به ازای خروج هر نخبه از ایران؛ سایه سنگین خروج نخبگان برسر صنایع

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

تخمين يک يادداشت در نشريه فايننشال تايمز نشان مي‌دهد تعداد دانشجويان ايراني خارج از کشور به 110 هزار نفر رسيده...

«نقش اقتصاد»دلایل توقف توسعه صنعت سی ان‌جی در ایران را بررسی کرد فرصت های از دست رفته در صنعت سی ان‌جی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در حالي که جهان با شتاب به سوي استفاده از منابع انرژي پاک و پايدار حرکت مي‌کند...

شواهدی تلخ از میزان وابستگی اقتصاد ایران به منابع نفتی طی چهاردهه گذشته؛ نقطه ضعف ماندگار اقتصاد ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمدحسین سیف اللهی مقدم - اقتصاد ايران عميقاً به نفت، گاز و برق متکي است؛ اين وابستگي فرصت‌ها و تهديدهاي جدي...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی- عطا بهرامي، کارشناس اقتصادي در گفتگو با روزنامه «نقش اقتصاد» به بررسي وضعيت بازار مسکن در ايران در سال...

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

۵ خرداد ۱۴۰۴

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

۴ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

زنگ خطر تجارت خارجی

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» پیامدهای عدم معرفی وزیر جدید اقتصاد را بررسی کرد؛ گـره کور کابینه

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

چرا بنادر شریان توسعه هستند؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

شماره 2080 روزنامه نقش اقتصاد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید