شنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۸:۴۳
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

چرا بنادر شریان توسعه هستند؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

 

پوریا اورعی– وقتی سند تحول دولت، برنامه هفتم توسعه و نقشه راه صنعتی کشور را ورق می‌زنیم، خبری از دریا نیست. نه به‌معنای نمادینش، بلکه در معنای واقعی حمل‌ونقل دریایی، ناوگان ملی و بنادر تجاری. توسعه را بر خشکی ترسیم کرده‌ایم، آن‌هم بر زمینی ترک‌خورده از ناکارآمدی لجستیک، کمبود کشنده‌ها، جاده‌های فرسوده و بروکراسی گمرکی. حال آنکه جهان، مسیر دیگری رفته است؛ راه رشد را از دریا می‌جوید. در هیچ‌کدام از اسناد رسمی رشد تولید، حمل‌ونقل دریایی جایگاه شایسته‌ای ندارد. صنعت، معدن، تجارت، فناوری و کشاورزی همه از تولید می‌گویند، اما کمتر کسی از زیرساخت حیاتی جابه‌جایی آن‌ها حرف می‌زند. گویی محصولات تولیدی ایران خودبه‌خود به مقصد می‌رسند و کسی نیازی به کشتیرانی، بندر، اسکله، تخلیه و بارگیری ندارد.در این خلأ، اتفاقی که افتاده این است: صنعت ایران بدون بندر فکر می‌کند. کشتیرانی در حاشیه است و بنادر به‌جای آن‌که گلوگاه توسعه باشند، گلوگیرند. سیاست‌گذار به جای آن‌که دریا را فرصت ببیند، آن را حاشیه‌ای از کار خود تلقی می‌کند. از همین‌جاست که عقب‌ماندگی آغاز می‌شود. بیش از 90 درصد تجارت جهانی از دریاست. این یک آمار تبلیغاتی نیست، واقعیتی است که با یک نگاه به مسیر کانتینرها، نمودار ناوگان باری و نقشه بنادر جهان می‌توان فهمید. اما در ایران، عمده صادرات و واردات ـ به‌ویژه در حوزه غیرنفتی ـ همچنان وابسته به کامیون و مسیرهای زمینی است؛ حمل‌ونقلی کند، پرهزینه و البته آسیب‌پذیر از نظر ایمنی، فرسودگی و فساد. وقتی از عدم توجه به حمل‌ونقل دریایی در اسناد توسعه می‌گوییم، فقط از یک سهل‌انگاری اداری صحبت نمی‌کنیم. این غفلت، ترجمه مستقیمی در نرخ رشد اقتصادی، میزان صادرات، اشتغال صنعتی و حتی قیمت تمام‌شده کالا دارد. بار که دیر برسد، خط تولید می‌خوابد. کشتی که معطل بماند، کرایه دموراژ می‌پردازیم. بندر که به‌روز نباشد، صادرکننده سراغ بندر کشور همسایه می‌رود. پیش از آن‌که بندر، اسکله یا جرثقیل باشد، یک مفهوم راهبردی است. بندر، شریان توسعه صنعتی است. در غیبت بنادری با تجهیزات مدرن و سیستم‌های هوشمند تخلیه، واردات مواد اولیه و صادرات کالاهای نهایی هر روز پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود. این هزینه در نهایت از جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی پرداخت می‌شود.ضعف ما فقط در زیرساخت نیست، در نگاه نیز هست. ما هنوز بنادر را صرفاً محلی برای واردات می‌دانیم. تفکر صادرات‌محور در طراحی بنادر ایران نهادینه نشده است. کدام بندر ما امروز قابلیت رقابت صادراتی با همتایان منطقه‌ای‌اش را دارد؟ کدام اسکله برای صادرات محصولات معدنی، فولادی، یا پتروشیمی بهینه‌سازی شده است؟ پاسخ روشن است تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. وقت آن است که سیاست صنعتی ایران بازنگری شود. نمی‌شود از جهش تولید سخن گفت اما بنادر را نادیده گرفت. نمی‌شود شعار خودکفایی داد ولی مواد اولیه در صف گمرک بماند. نمی‌شود سند تحول نوشت اما در آن، دریایی از حمل‌ونقل دریایی نباشد.باید توسعه بندری و کشتیرانی به‌عنوان بخشی از راهبرد صنعتی کشور بازتعریف شود. حمل‌ونقل دریایی دیگر یک بخش نیست؛ یک پیوست حیاتی برای تمام برنامه‌های تولید، صادرات، واردات و حتی امنیت غذایی است. حتی در دوران جنگ اقتصادی، بنادر هوشمند می‌توانند به معنای واقعی کلمه «دروازه‌های مقاومت اقتصادی» باشند. در پایان، این جمله را باید در ذهن مدیران صنعتی کشور حک کرد: «بدون بندر، تولید معنا ندارد و بدون حمل‌ونقل دریایی، صنعتی در کار نخواهد بود.»

کارشناس اقتصادی

پست های مرتبط

نامه 180 اقتصاددان و فعال اجتماعی به پزشکیان: فشار اصلاحات قیمتی بر گروه‌های کم‌درآمد به حداقل ممکن برسد / بودجه های پرهزینه، کم‌اثر و فاقد بازده اجتماعی را کاهش یا حذف کنید

اجرای عملیات آسفالت در دو روستای شهرستان ایوان

سبقت صندوق های طلا از دلار و طلای فیزیکی / طلای بورسی برنده رالی صعودی شد + نمودار

مطلب قبلی

شماره 2080 روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

نامه 180 اقتصاددان و فعال اجتماعی به پزشکیان: فشار اصلاحات قیمتی بر گروه‌های کم‌درآمد به حداقل ممکن برسد / بودجه های پرهزینه، کم‌اثر و فاقد بازده اجتماعی را کاهش یا حذف کنید

۱۵ آذر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

سبقت صندوق های طلا از دلار و طلای فیزیکی / طلای بورسی برنده رالی صعودی شد + نمودار

۱۵ آذر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

وزیر اقتصاد: هدف‌گذاری تورم ۲۵ تا ۳۰ درصدی برای سال آینده

۱۵ آذر ۱۴۰۴
مطلب بعدی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعريف مسيرهای انتقال نفت در سايه تحريم‌ها پرداخت سکوت چين، نفت ايران را به ساحل می برد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

نامه 180 اقتصاددان و فعال اجتماعی به پزشکیان: فشار اصلاحات قیمتی بر گروه‌های کم‌درآمد به حداقل ممکن برسد / بودجه های پرهزینه، کم‌اثر و فاقد بازده اجتماعی را کاهش یا حذف کنید

سبقت صندوق های طلا از دلار و طلای فیزیکی / طلای بورسی برنده رالی صعودی شد + نمودار

وزیر اقتصاد: هدف‌گذاری تورم ۲۵ تا ۳۰ درصدی برای سال آینده

شفاف‌سازی سازمان امور مالیاتی کشور درباره صادرات برگشتی

ورود انبوه‌سازان به ساخت مسکن استیجاری

واردات ۵۰ خودروی خارجی برای تشریفات وزارت خارجه + جزئیات نامه دولت

قطعه‌سازان کوچک و متوسط خواستار تسویه فوری مطالبات معوق شدند

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴

قیمت دلار امروز شنبه 15 آذر 1404 / تاخت‌وتاز دلار در قله 121 هزار تومانی + جدول قیمت‌ها

قیمت جهانی طلا امروز 15 آذر 1404

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

نامه 180 اقتصاددان و فعال اجتماعی به پزشکیان: فشار اصلاحات قیمتی بر گروه‌های کم‌درآمد به حداقل ممکن برسد / بودجه های پرهزینه، کم‌اثر و فاقد بازده اجتماعی را کاهش یا حذف کنید

سبقت صندوق های طلا از دلار و طلای فیزیکی / طلای بورسی برنده رالی صعودی شد + نمودار

وزیر اقتصاد: هدف‌گذاری تورم ۲۵ تا ۳۰ درصدی برای سال آینده

شفاف‌سازی سازمان امور مالیاتی کشور درباره صادرات برگشتی

ورود انبوه‌سازان به ساخت مسکن استیجاری

واردات ۵۰ خودروی خارجی برای تشریفات وزارت خارجه + جزئیات نامه دولت

قطعه‌سازان کوچک و متوسط خواستار تسویه فوری مطالبات معوق شدند

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴

قیمت دلار امروز شنبه 15 آذر 1404 / تاخت‌وتاز دلار در قله 121 هزار تومانی + جدول قیمت‌ها

قیمت جهانی طلا امروز 15 آذر 1404

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» ابهامات طرح انتقال آب به پایتخت را بررسی کرد؛ مسیر سنگلاخی انتقال آب جنوب به پایتخت

«نقش اقتصاد» از چالش های اساسی پیش روی یک کالای استژاتژیک گزارش می دهد: قفـل بی سیاستی بر بازار برنج

«نقش اقتصاد» راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه را بررسی کرد: ریشه یابی ناترازی بودجه

«نقش اقتصاد» از موانع پیش روی کارآفرینان در کشور گزارش می دهد: اکوسیستم استارتاپی ایران در معرض فروپاشی

«نقش اقتصاد» از جدیدترین آمار تورم در کشور گزارش می دهد: رکورد شکنی تورم خوراکی ها و اجاره بها

«نقش اقتصاد» چشم‌انداز نرخ ارز تا پایان آذرماه 1404 را بررسی کرد: دلار روی یخ نازک سیاست و نقدینگی

«نقش اقتصاد» پیامدهای یک تصمیم برای اصلاح قیمت انرژی را بررسی کرد: سیگنال تورمی مصوبه جدید بنزینی

«نقش اقتصاد»  از مصوبه جدید دولت در تامین کالاهای اساسی گزارش می دهد؛ فشار معیشتی تشدید می شود

«نقش اقتصاد» ابعاد بحران خشکسالی در کشور را واکاوی کرد؛ بانک آبی ایران در مدار بدهی

گزارش «نقش اقتصاد » از نفس های به شماره افتاده در پایتخت زیر بار آلودگی هوا؛ تهران در مِه مرگ

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان صنعت خودرو بررسی شد؛ دلایل بحران در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران

ریشه‌یابی نوسانات اخیر بازار ارز و طلا در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان؛ چه عواملی باعث جهش قیمت دلار و طلا شدند؟

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد» خبر داد: طرح هوشمندسازی توزیع آگهی‌های دولتی در دستور کار

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» به روند بازار طلا و صندوق‌های طلا پرداخت؛ طلا؛ سپر تورمی در برابر افزایش قیمت‌ها

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان صنعت ریلی عنوان شد: ترانزیت 8 میلیارد دلاری ایران پشت مرز چشمه ثریا

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران مطرح شد: شرکت توانیر زیر بار زیان و بدهی بیش از 320 همتی

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با سه کارشناس بازار مسکن بررسی شد: کالبد شکافی شکست  مالیات بر خانه‌های خالی

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان، سیاست بنزینی جدید مورد واکاوی قرار گرفت: بنزین 5 هزار تومانی؛ ضرر زیاد مردم، سود کم دولت

در گفتگوی «نقش اقتصاد»  با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی شد؛ متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با 3 کارشناس واکاوی شد: 3 نگرانی و یک راه حل مشترک در صنعت خودرو

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید