• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۱۳:۵۶
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

چرا بنادر شریان توسعه هستند؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اقتصاد کلان, یادداشت
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

 

پوریا اورعی– وقتی سند تحول دولت، برنامه هفتم توسعه و نقشه راه صنعتی کشور را ورق می‌زنیم، خبری از دریا نیست. نه به‌معنای نمادینش، بلکه در معنای واقعی حمل‌ونقل دریایی، ناوگان ملی و بنادر تجاری. توسعه را بر خشکی ترسیم کرده‌ایم، آن‌هم بر زمینی ترک‌خورده از ناکارآمدی لجستیک، کمبود کشنده‌ها، جاده‌های فرسوده و بروکراسی گمرکی. حال آنکه جهان، مسیر دیگری رفته است؛ راه رشد را از دریا می‌جوید. در هیچ‌کدام از اسناد رسمی رشد تولید، حمل‌ونقل دریایی جایگاه شایسته‌ای ندارد. صنعت، معدن، تجارت، فناوری و کشاورزی همه از تولید می‌گویند، اما کمتر کسی از زیرساخت حیاتی جابه‌جایی آن‌ها حرف می‌زند. گویی محصولات تولیدی ایران خودبه‌خود به مقصد می‌رسند و کسی نیازی به کشتیرانی، بندر، اسکله، تخلیه و بارگیری ندارد.در این خلأ، اتفاقی که افتاده این است: صنعت ایران بدون بندر فکر می‌کند. کشتیرانی در حاشیه است و بنادر به‌جای آن‌که گلوگاه توسعه باشند، گلوگیرند. سیاست‌گذار به جای آن‌که دریا را فرصت ببیند، آن را حاشیه‌ای از کار خود تلقی می‌کند. از همین‌جاست که عقب‌ماندگی آغاز می‌شود. بیش از 90 درصد تجارت جهانی از دریاست. این یک آمار تبلیغاتی نیست، واقعیتی است که با یک نگاه به مسیر کانتینرها، نمودار ناوگان باری و نقشه بنادر جهان می‌توان فهمید. اما در ایران، عمده صادرات و واردات ـ به‌ویژه در حوزه غیرنفتی ـ همچنان وابسته به کامیون و مسیرهای زمینی است؛ حمل‌ونقلی کند، پرهزینه و البته آسیب‌پذیر از نظر ایمنی، فرسودگی و فساد. وقتی از عدم توجه به حمل‌ونقل دریایی در اسناد توسعه می‌گوییم، فقط از یک سهل‌انگاری اداری صحبت نمی‌کنیم. این غفلت، ترجمه مستقیمی در نرخ رشد اقتصادی، میزان صادرات، اشتغال صنعتی و حتی قیمت تمام‌شده کالا دارد. بار که دیر برسد، خط تولید می‌خوابد. کشتی که معطل بماند، کرایه دموراژ می‌پردازیم. بندر که به‌روز نباشد، صادرکننده سراغ بندر کشور همسایه می‌رود. پیش از آن‌که بندر، اسکله یا جرثقیل باشد، یک مفهوم راهبردی است. بندر، شریان توسعه صنعتی است. در غیبت بنادری با تجهیزات مدرن و سیستم‌های هوشمند تخلیه، واردات مواد اولیه و صادرات کالاهای نهایی هر روز پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود. این هزینه در نهایت از جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی پرداخت می‌شود.ضعف ما فقط در زیرساخت نیست، در نگاه نیز هست. ما هنوز بنادر را صرفاً محلی برای واردات می‌دانیم. تفکر صادرات‌محور در طراحی بنادر ایران نهادینه نشده است. کدام بندر ما امروز قابلیت رقابت صادراتی با همتایان منطقه‌ای‌اش را دارد؟ کدام اسکله برای صادرات محصولات معدنی، فولادی، یا پتروشیمی بهینه‌سازی شده است؟ پاسخ روشن است تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. وقت آن است که سیاست صنعتی ایران بازنگری شود. نمی‌شود از جهش تولید سخن گفت اما بنادر را نادیده گرفت. نمی‌شود شعار خودکفایی داد ولی مواد اولیه در صف گمرک بماند. نمی‌شود سند تحول نوشت اما در آن، دریایی از حمل‌ونقل دریایی نباشد.باید توسعه بندری و کشتیرانی به‌عنوان بخشی از راهبرد صنعتی کشور بازتعریف شود. حمل‌ونقل دریایی دیگر یک بخش نیست؛ یک پیوست حیاتی برای تمام برنامه‌های تولید، صادرات، واردات و حتی امنیت غذایی است. حتی در دوران جنگ اقتصادی، بنادر هوشمند می‌توانند به معنای واقعی کلمه «دروازه‌های مقاومت اقتصادی» باشند. در پایان، این جمله را باید در ذهن مدیران صنعتی کشور حک کرد: «بدون بندر، تولید معنا ندارد و بدون حمل‌ونقل دریایی، صنعتی در کار نخواهد بود.»

کارشناس اقتصادی

مطلب قبلی

شماره 2080 روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعريف مسيرهای انتقال نفت در سايه تحريم‌ها پرداخت سکوت چين، نفت ايران را به ساحل می برد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

زنگ خطر تجارت خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

    درطول اين دو دهه تغيير در شرکاي اصلي رخ داده است؛ به طوري که چين و عراق به...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در شرايطي که جهان همچنان با پيچيدگي‌هاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران دست‌وپنجه نرم مي‌کند و تلاش‌هاي...

خسارت 37 میلیارد تومانی به ازای خروج هر نخبه از ایران؛ سایه سنگین خروج نخبگان برسر صنایع

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

تخمين يک يادداشت در نشريه فايننشال تايمز نشان مي‌دهد تعداد دانشجويان ايراني خارج از کشور به 110 هزار نفر رسيده...

«نقش اقتصاد»دلایل توقف توسعه صنعت سی ان‌جی در ایران را بررسی کرد فرصت های از دست رفته در صنعت سی ان‌جی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در حالي که جهان با شتاب به سوي استفاده از منابع انرژي پاک و پايدار حرکت مي‌کند...

شواهدی تلخ از میزان وابستگی اقتصاد ایران به منابع نفتی طی چهاردهه گذشته؛ نقطه ضعف ماندگار اقتصاد ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمدحسین سیف اللهی مقدم - اقتصاد ايران عميقاً به نفت، گاز و برق متکي است؛ اين وابستگي فرصت‌ها و تهديدهاي جدي...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی- عطا بهرامي، کارشناس اقتصادي در گفتگو با روزنامه «نقش اقتصاد» به بررسي وضعيت بازار مسکن در ايران در سال...

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

۵ خرداد ۱۴۰۴

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

۴ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

زنگ خطر تجارت خارجی

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» پیامدهای عدم معرفی وزیر جدید اقتصاد را بررسی کرد؛ گـره کور کابینه

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

چرا بنادر شریان توسعه هستند؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

شماره 2080 روزنامه نقش اقتصاد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید