نقش آفرینی بانک شهر برای پیشگیری از خام فروشی قابل تقدیر است؛ رابطه برد- برد میان صنعت نفت و پتروشیمی با بانک شهر

0
109

مرضیه خوشکار همدانی- صنعت پتروشیمی  به عنوان یکی از مهمترین و اثرگذارترین صنایع کشور نقش بسیار مهمی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور دارد.

توسعه این صنعت  به عنوان یکی از مصادیق مهم پیشگیری از خام فروشی به شمار می رود. اهمیت تبدیل نفت و گاز به فرآورده های مختلف، از موضوعاتی است که همواره در دهه های گذشته بر آن تاکید شده است و موضوع عجیبی نیست. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود بارها خام‌فروشی نفت و مواد معدنی را خسارتی جبران‌ناپذیری خوانده اند و از جمله در خصوص خام‌فروشی تاکید کردند: «این روش، آسان‌ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان‌های مختلف ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند.» این موضوع اهمیت ممانعت از خام فروشی را از منظر مقامات عالی نظام، بیش از پیش آشکار می سازد.

در همین رابطه چندی قبل از پروژه تامین مالی زنجیره تامین (SCF) برای شرکت های پتروشیمی با حضور مدیرعامل بانک شهر و در نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم (IranPetrochem) رونمایی شد.

مدیرامور اعتبارات بانک شهر در حاشیه برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم با اشاره حمایت های گسترده بانک شهر از فعالان صنعت پتروشیمی و شرکت های دانش بنیان در این صنعت، گفت: این بانک نقشی مهم در پیشبرد اهداف شرکت های فعال این حوزه دارد و تلاش می کند به عنوان بانکی پیشرو که از دانش‌بنیان کردن شرکت‌های بزرگ و زنجیره‌ای کردن تولید در صنعت پتروشیمی حمایت می کند؛ معرفی شود.

ایمان امینی پور با بیان اینکه بانک شهر طی سال های اخیر حضوری مستمر و با برنامه در نمایشگاه های تخصصی صنعت پتروشیمی داشته است، تصریح کرد: این بانک از حامیان اصلی نمایشگاه ایران‌پتروکم است و یکی از کارهای بزرگ بانک در این دوره رونمایی، از پروژه تامین مالی زنجیره تامین (SCF) برای شرکت های پتروشیمی است.

به گزارش «نقش اقتصاد»، این صنعت پتروشیمی به تنهایی صنعتی ارزش آفرین است. چرا که مواد خام را به محصول تبدیل می کند و همین نقش مهمی در افزایش سود اقتصادی دارد. اما آنچه اهمیت صنعت پتروشیمی را در گستره ملی اقتصاد افزایش می دهد توسعه آن در قالب زنجیره ارزش است.

همچنین صنعت پتروشیمی از نظر صادرات و ارزآوری از اهمیت بی نظیری برخوردار است‎. افزایش تولید صنعت پتروشیمی که در سالهای اخیر تحقق یافته و طبق برنامه، با تکمیل پروژه های آتی باز هم افزایش خواهد یافت، به معنای افزایش صادرات و به تبع آن ارزآوری برای کشور است و نقشی که صنعت پتروشیمی در ارزآوری برای کشور بویژه در شرایط تحریم داشته، هیچ صنعت دیگری نداشته است. حدود ۳۰ درصد از ظرفیت صنعت پتروشیمی خاورمیانه و ۳ درصد ظرفیت محصولات جهانی پتروشیمی به ایران اختصاص دارد و هرچقدر این سهم گسترش یابد، ارزآوری صنعت پتروشیمی هم بیشتر خواهد شد که در مقاطع زمانی حساسی همچون تحریم، یاور اقتصاد کشور خواهد بود؛ کما اینکه نقش بی بدیل صنعت پتروشیمی در ارزآوری و تثبیت نسبی قیمت ارز در سالهای اخیر، مورد اجماع کلیه صاحبنظران است.

با از گذشت شش دهه از ورود صنعت پتروشیمی به کشور، اعمال سیاست‌های حمایتی در کنار مزیت کشور در دارا بودن بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان، سبب اقبال فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری در این صنعت شده و رشد تولید و درآمدزایی صنعت پتروشیمی کشور را در پی داشته است. در همین راستا ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور از سه میلیون تن در سال ۱۳۵۶ به ۹۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت.

اقتصاد کشورهای فعال در حوزه پتروشیمی، به این صنعت وابسته است، اما بسیار کمتر از آنچه شایسته است مورد توجه قرار میگیرد. پتروشیمی ها یکی از نقاط کلیدی در بحث برنامه ریزی جهانی انرژی هستند، خصوصا با توجه به تاثیری که بر آینده خواهند داشت.

اهمیت پتروشیمی که در حال حاضر جزو اصلی سیستم انرژی جهانی است، همچنان در حال افزایش است. تقاضا برای پلاستیک -آشناترین گروه محصولات پتروشیمی- از همه مواد دیگر مانند فولاد، آلومینیوم یا سیمان پیشی گرفته و از سال 2000 تقریبا دو برابر شده است. اقتصادهای پیشرفته در حال حاضر براساس سرانه تا 20 برابر بیشتر از کشورهای درحال توسعه، پلاستیک و تا 10 برابر بیشتر از کودهای شیمیایی استفاده می کنند. این نشان دهنده پتانسیل عظیمی برای رشد در سراسر جهان است. بنابراین این صنعت همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد: ارائه ابزارهای نوین تأمین مالی برای توسعه زیرساخت های صنعت پتروشیمی

در همین زمینه مدیرعامل بانک شهر گفت: ارائه ابزارهای نوین تأمین مالی برای توسعه زیرساخت های صنعت پتروشیمی در دستور کار این بانک قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی بانک شهر، دکتر سید محمد مهدی احمدی با اشاره به برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم (IranPetrochem) در جزیره کیش، گفت: بانک شهر با توجه به تعامل نزدیکی که با فعالان صنعت پتروشیمی دارد در این نمایشگاه حضوری فعال داشته است.

دکتر احمدی تصریح کرد: در تلاش هستیم بتوانیم با شناسایی و احصاء نیازها و ارائه ابزارهای نوین مالی، بتوانیم میان بانک شهر و صنعت پتروشیمی تعاملات و ارتباطات پایدارتری را ترسیم کنیم. بانک شهر در آینده نزدیک با ابزارهای نوین تأمین مالی در توسعه زیرساخت های صنعت پایین دستی نفت و حوزه پتروشیمی قدم های محکم تری برخواهد داشت.

وی با اشاره به پیشتازی بانک شهر در حمایت از فعالان صنعت پتروشیمی طی 2 سال اخیر، عنوان کرد: با تغییر رویکرد؛ ضمن حمایت از حوزه مدیریت شهری، تلاش کرده ایم به سمت بانکداری که بتواند به مزیت های رقابتی برای بانک شهر تلقی شود حرکت کنیم.

مدیرعامل بانک شهر در پایان گفت: با همت کارکنان، امروز توانسته ایم رابطه برد- برد میان صنعت نفت و پتروشیمی با بانک شهر تعریف کنیم.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس: نگاه بانک شهر به صنعت پتروشیمی، تخصصی و حمایتی است

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به نقش حمایتی بانک شهر از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: نگاه این بانک به صنعت پتروشیمی، تخصصی و حمایتی است.

به گزارش روابط عمومی بانک شهر، دکتر علی عسکری در دیدار با دکترسیدمحمدمهدی احمدی مدیرعامل بانک شهر که در حاشیه “نخستین همایش و نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم” انجام شد، گفت: خوشبختانه دوطرف برنامه ای مدون برای توسعه تعاملات و استفاده از ظرفیت های یکدیگر دارند.

علی عسکری با اشاره به برگزاری رویداد ایران پتروکم و نقش مهم آن در پیشرفت کشور، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که ما به یک رشد ٨ درصدی احتیاج داریم تا کشور بتواند جایگاه خود را ارتقاء دهد و تثبیت کند.

وی ادامه داد: لازمه این رشد ۸ درصدی، سرعت بخشیدن به اقدامات و فعالیت ها در تمامی عرصه ها و بخش های مختلف کشور از جمله حوزه پتروشیمی است؛ صنعت پتروشیمی امروز از صنایع با اهمیت در کشور به حساب می آید.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پتروکم نقشی مهم در پویایی سازی افراد و شرکت ها ایفا می کند، خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از نقش های این نمایشگاه ایجاد یک زیست بوم برای رشد شتابان در صنعت پتروشیمی است.

علی عسکری در ادامه با بیان بانک شهر طی 2 سال گذشته تعاملات مهم و مثمرثمری با فعالان صنعت پتروشیمی و گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس داشته است، افزود: این بانک علاقه جدی برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی پتروشیمی که ارزش آفرین است و خلق ثروت برای کشور می کند، دارد. همچنین بانک شهر ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه ارزی دارد که توانسته این ظرفیت ها را در اختیار فعالان صنعت پتروشیمی قرار دهد.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در پایان از نقش حمایتی دکتر سیدمحمدمهدی احمدی در کمک به توسعه صنعت پتروشیمی کشور قدردانی کرد.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید