ورود به جنگ تمام عیار؟

0
4

حشمتالله فلاحتپیشه نماینده سابق مجلس: درباره حمله پهپادی_موشکی سپاه به اسرائیل معتقدم آن‌چه که اتفاق افتاد، نشان دهنده نزدیک شدن به یک درگیری تمام عیار است، به‌طور مشخص اگر اسرائیلی‌ها واکنش نظامی بدهند، دو طرف وارد جنگ تمام عیار می‌شوند.

خیلی از اتفاقات از جمله حمله به کنسولگری، حمله به داخل خاک ایران و حالا هم اقدام نظامی گسترده ایران، که اقدامی با هدف مقابله به مثل بود و برای رساندن این پیام به اسرائیل بود که در صورت شکل‌گیری جنگ فراگیر، آسیب‌پذیری آن‌ها جدی خواهد بود، برای اولین بار است که بین دو کشور ایران و اسرائیل شکل می‌گیرد.

به هرحال اقدام نظامی ایران، بسیار دقیق برنامه‌ریزی شده بود، که اماکن نظامی اسرائیل مورد حمله قرار گیرد و اگر همراهی پدافندهای منطقه‌ای آمریکا و انگلستان نبود، حتماً آسیب‌پذیری‌های اسرائیل بیشتر می‌شد. در حال حاضر همان فضای رسانه‌ای که در ایران مطرح بود، الآن در سرزمین‌های اشغالی مطرح است و بحث نوع حمله متقابلِ اسرائیل بحث اساسی سرزمین‌های اشغالی است.

نوع واکنش کشورهای غربی و حتی متحدان اسرائیل یک پیام جالب دارد، تقریباً همه آن‌ها به صورت یک جانبه ایران را محکوم کرده‌اند، ولی هیچ کدام از آن‌ها حتی به حق مقابله به مثل برای اسرائیل اشاره هم نکرده‌اند. این‌که هیچ‌کدام اشاره نکرده‌اند که اسرائیل مقابله به مثل کند؛ یعنی به عبارتی همگان نگران گسترش بحران هستند.

به طور مشخص مقامات آمریکایی از جمله بایدن و بلینکن سعی کردند، عملاً اسرائیل را به خویشتن‌داری دعوت کنند و اعلام کردند که آمریکایی‌ها وارد این جنگ نمی‌شوند. این عوامل نشان می‌دهد که ممکن است این بحران پایان گیرد.

وحشت بی سابقه‌ای در سرزمین‌های اشغالی شکل گرفت. به رغم این که محل هجمه اماکن نظامی بود، می‌تواند باری بر دوش افراطیون رژیم صهیونیستی باشد برای این‌که بحران را ادامه ندهد. مشخصاً هم جریان چپ در اسرائیل و هم جریانات راستی که با افراطی‌گری نتانیاهو مخالف هستند، سعی می‌کنند به گونه‌ای بحران را تمام شده نشان دهند. اگر این اتفاقات بیفتد حتی می‌تواند بر کاهش تنش در غزه اثر بگذارد، ولی من معتقدم اگر امکان لازم برای افراطیون صهیونیست آنگونه که بلافاصله سعی کردند مجوز برای اقدام جدید و مقابل را در کابینه جنگ فراهم کنند، ایجاد شود، به گونه‌ای ناگوار یک جنگ تمام عیار شکل خواهد گرفت. دلیل آن هم این است که بلافاصله بعد از شلیک موشک‌ها، ایران تمام لانچرها و موشک اندازها را دوباره مجهز کرده و این بار دیگر جنگ به صورت مرحله‌ای بالا نمی‌رود و به صورت همزمان شکل خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید