دو عامل اثر گذار بر شاخص

0
3

پیام الیاس کردی کارشناس بورس: بازار سرمایه هفته گذشته با شروع تنش و درگیری با سازمان بورس به این نتیجه رسید که اگر دامنه نوسان را به سمت یک ببرد می‌تواند اقدام مفید و موثری را داشته باشد. بعد از آن دامنه نوسان را باز کرد. همزمان با باز شدن دامنه نوسان هم بازار بورس مقداری اعتماد کرد هم این که تنش‌ها یک مقداری کاهش پیدا کرد. این دو مزید بر علت شد که بازار سرمایه این هفته با توجه به این که افزایش قیمت دلار از قبل‌تر از یکی دو ماه پیش رخ داده بود خودش را با دلار قیمت جدید مطابقت دهد.

کسانی که در بازار سرمایه هستند یک دورنمایی از رشد نیما را هم دارند می‌بینند، چرا که بازار سرمایه را همچنان جا مانده تشخیص می‌دهند.

واقعیت این است که الان خیلی زود است که ما در رابطه با رشد صحبت کنیم. یک روز فقط بازار سرمایه آن هم از لحاظ شاخص اوضاعش خیلی خوب شده و مثلاً شاخص در دو روز حدود 100 هزار بالا آمده است. از همین رو با یک اتفاق نمی‌توانیم تصمیم گیری کرده و حکم صادر کنیم، اما قاعدتاً من فکر می‌کنم یک مقدار شرایط بهتر شده و این موضوع به نظر من نوید این را می‌دهد که بورس از این حالت تنش فعلاً در بیاید تا نفس بگیرد و ببینیم می‌خواهد چه کار کند. این که ما فکر کنیم با یک روز و دو روز مثبت مثلاً یک دورنمای خیلی عجیب و غریبی در بازار به وجود می‌آید درست نیست.

پیرامون تعطیلی پنجشنبه‌ها  و دو عاملی که به طور پیش‌فرض سبب عقب افتادن بورس تهران شده، اثرات این تعطیلی پررنگ  نیست بازار سرمایه ما از چهارشنبه تقریباً ساعت 12 و نیم تا شنبه ساعت 9 صبح تعطیل می‌شود، یعنی گپی به اندازه دو روز کامل و یک روز هم به صورت ناقص. به خاطر همین ما کلاً از دنیا عقب هستیم. یعنی بازار سرمایه شبیه یک جزیره‌ای است که در اطرافش تا کیلومترها آب است و فاصله زیادی هم با دنیا دارد و اصلاً علاقه‌ای هم به ارتباط ندارد. با توجه به اینکه بازار سرمایه ما دارد با دلار نیما کار می‌کند و دلار نیما متاسفانه با دلار بازار آزاد فاصله زیادی دارد، از همین رو اتفاق ویژه‌ای انتظار ندارم برای بازار سرمایه بیفتد.

واقعیت این است که الان تکلیف دو سه تا مورد مرتبط به بازار سرمایه مشخص نیست. درصورتی که تکلیف موضوعاتی مثل دلار نیمایی 40 هزار تومانی مشخص شود، فکر کنم شاخص راحت می‌تواند تا 2 میلیون و 700 هزار واحد برسد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید