ضرورت ایجاد و گسترش گفتمان آبی در کشور

0
112

عیسی بزرگزاده سخنگوی صنعت آب کشور: اجلاس شورای جهانی آب، هر سه سال یک‌بار و با مشارکت یکی از کشورهای عضو به‌گونه‌ای برگزار می‌شود که بخش حاکمیت آب در کشورهای مختلف در کنار سایر بخش‌ها از جمله نهادهای جهانی؛ مانند فائو، یونیسف، یونپ، بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و نیز کارشناسان مستقل از شرکت‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و دانشگاه‌های مختلف در آن مشارکت دارند.

گستردگی موضوعی را می‌توان از جمله ویژگی‌های این اجلاس جهانی دانست؛ زیرا از لحاظ جغرافیایی و موضوعی این اجلاس دارای گستردگی است؛ همچنین در این نشست جهانی به موضوعاتی چون مدیریت خشکسالی و سیلاب، مسائل اجتماعی، نحوه تأمین مالی، رویکردهای اجتماعی و غیره پرداخته می‌شود.

شاید بتوان گفت که شورای جهانی آب، جهانی‌ترین نشست آب از نظر تعداد مشارکت‌کننده، نحوه مشارکت و نیز موضوعاتی که در آن مطرح می‌شود به شمار می‌رود؛ در این نشست اقدامات سازه‌ای از توجه کمتری برخوردارند و بیشترین تمرکز نشست‌ها و گفت‌وگوها در خصوص ایده‌های سازوکاری و غیرسازه‌ای است که شامل مدیریت سیلاب، خشکسالی و تغییر اقلیم، مدیریت مصرف و تقاضا، مدیریت تأمین مالی، مدیریت پروژه، مدیریت ریسک، کمیت و کیفیت آب، مسائل اقتصادی و تعرفه‌ها، مسائل فرهنگی، اجتماعی و زیست‌بومی می‌شود.به اعتقاد من مهم‌ترین بُعد این اجلاس بُعد گفتمان‌سازی آن است. گفتمان‌سازی اتفاقی است که در روزهایی که شورای جهانی آب برگزار می‌شود، مدنظر قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که روایت‌های متفاوت و متناقض از یک موضوع اجازه رقابت با یکدیگر را پیدا می‌کنند. در ایران نیز بیش‌ازپیش به پیشبرد این مهم احتیاج داریم و باید اصل گفتمان در آب را بپذیریم و گسترش دهیم.همچنین لازم است تا به ایده «آب خالص – صفر» بیشتر توجه شود به‌خاطر اینکه این امر به‌نوعی از کربن خالص – صفر الهام گرفته و موضوع نسبتاً نوپدیدی است که جای کار فراوانی دارد به‌طوری‌که می‌شود با این روش، ایده‌هایی در ساماندهی تأمین آب شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها مطرح کرد.ایده آب خالص – صفر بر چند نکته تمرکز دارد، براین‌اساس هر مصرف‌کننده یا استفاده‌کننده آب به منبع آبی که مصرف می‌کند مدیون می‌شود و مسئولیت جبران آب مصرفی خود را می‌پذیرد. جامعه، قانون و عرف نیز می‌پذیرد و وظیفه احیا و برگرداندن منبع آبی مورداستفاده به شرایط اولیه یعنی دقیقاً در حدی که مصرف‌شده است به عهده مصرف‌کننده یا استفاده‌کننده است. با این تعریف مشخص می‌شود که این ایده جای کار فراوانی داشته و توان تعریف پروژه‌ها و طرح‌های جدید را بر اساس معیارهای نو دارد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید