آقای گرفتار در جستجوی بلیت قطار!

0
80

 محمد ارفع روزنامه نگار: شاید با نگاه اول تیتر شما را به یاد نام سریال پرمخاطب دهه 70 تلویزیون بیاندازد اما منظور ما آن آقای گرفتار نیست که در نهایت مشکلاتش حل شد و شیرینی فرزند دار شدن از مشکلاتش می‌کاست! بلکه آقای گرفتار داستان ما مدت‌هاست که امیدی به رفع مشکلات خود ندارد، می گویید چرا خوب در ادامه شما قضاوت گر باشید که آیا امیدی هست یا نه؟

این روزها که شرایط اقتصادی خانوارها چندان خوب نیست، بسیاری تصمیم می‌گیرند تا برای تنوع و رفع خمودگی یک ساله با استفاده از فرصتی که تعطیلات تابستان در اختیار آن‌ها قرار داده است دست خانواده خود را گرفته و به یک سفر چند روزه ارزان قیمت بپردازند.

سفر ارزان نیز در کشور ما تعریفی دارد یک اینکه تلاش خانوارها این است که به جای سفر به مقاصد ناشناخته و توقف در هتل، مهمانسرا و یا حتی کمپ‌های مهمان‌های تابستانی شهرداری‌ها و …. به دیدار اقوام و آشنایان بروند و چند صباحی را در کنار آن‌ها به شادی و دورهمی بگذرانند.

معمولاً پس از تصمیم به سفر در اولین گام نیاز است تا سرپرست خانوار یا پدر خانواده مقدمات این سفر تفریحی خانوادگی را فراهم کند در نتیجه به جستجوی راه‌های رسیدن به مقصد مورد نظر می‌پردازد راحتی، دورهم بودن و قیمت مناسب جزو اولین ملاک‌هایی است که او در نظر میگرد.

خوب همه این ملاک‌ها در یک حمل و نقل عمومی بصرفه در ایران خلاصه شده است و آن هم سفر ریلی است، با اینکه برخی از مسیرهای ریلی بعد مسافت و ساعات بیشتری از مسیر زمینی دارند اما قیمت و راحتی و امنیت آن بر دیگر روش‌ها اولویت دارد در این جاست که پس از تصمیم گیری در مورد سفر ریلی سرپرست خانوار ما به اقای گرفتار تغییر نام می‌دهد.

بله درست متوجه شدید این روزها تهیه بلیت و استفاده از خدمات ریلی و قطار در سایه مدیریت برخی از آقایان به یکی از سخت‌ترین شیوه‌های حمل و نقل تبدیل شده است، می گویید چرا خوب بهتر است سری به سایت‌های فروش بلیت بزنید تا متوجه مشکلات آن شوید البته نگارنده برای راحتی شما برخی از مشکلات آقای گرفتار را در پاراگراف بعدی برای شما لیست کرده است.

اقای گرفتار داستان ما در ابتدا باید بتواند برنامه ریزی صحیحی با توجه به لزوم دریافت مرخصی، تنظیم هزینه سفر و … داشته باشد که این امور به دلیل اعلام دیر هنگام پیش فروش بلیت قطار عملاً دو روز قبل از شروع فصل تابستان امکان پذیر نیست از سویی دیگر وی نمی‌تواند برای مدت زیادی برنامه ریزی کند چون محدودیت اعمال شده بر پیش فروش امسال 15 روزه است نه یک ماهه پس او تنها نصف ماه فرصت دارد تا بتواند از محل کار خود مرخصی لازم را دریافت کند و در همین مدت سفر خود را نیز برود.

این نکته که بگذریم حال او نمی‌تواند در روز فروش بلیت به طور معمول به سراغ آژانس‌های مسافرتی برود تا بلیت خود را تهیه کند او محبور است تا ساعت 8 صبح از طریق سایت‌های فروش بلیت این اقدام را انجام دهد پس ازسختی فراوان و تلاش‌هایی که برای برنامه ریزی سفر کرده است روز موعود یعنی ساعت پیش فروش فرا می‌رسد و وارد سایت می‌شود اما چه می‌بینید؟

یک پیغام «سایت دچار اختلال است و فعلاً بلیتی برای عرضه وجود ندارد» از همین رو تصمیم می‌گیرد به دیگر اپلیکیشن ها سر بزند اما به دلیل ساختار یکپارچه فروش بلیت قطار هیچ کدام کمکی به او نمی‌کنند حتی کسی پاسخگوی او نیست سیستم اینترنتی است و حتی مدیران نیز از آن بی خبرند به طور مثال «ناصر بختیاری مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در پاسخ به سؤال خبرنگار «اقتصاد آنلاین» مبنی بر اینکه سایت فروش رجا دچار اختلال شده است و آیا این موضوع صحت دارد؟ می‌گوید بنده از این موضوع بی اطلاع هستم و لطفاً با روابط عمومی شرکت رجا تماس بگیرید تا آنها اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه کنند.»

در نتیجه سرپرست خانوار ما حالا به یک اقای گرفتار تبدیل شده است که یک ناهماهنگی، یک سو مدیریت یک بی برنامگی، یک تغییر دلبخواهی غیر کارشناسی در زمان بندی فروش و یک بی اطلاعی باعث شده است تا او نا امید و سفر خانواده‌اش نیز ملغی شود حال شما بگویید ایا این دلایل برای نا امیدی او کافی نبود؟!!

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید