• حساب کاربری
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • RSS سایت
دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۸:۱۴
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

ادعاي افزايش 18 ميليون ليتري توليد بنزين در عين واردات 2 ميليارد دلاري
تناقض در میزان تولید با واردات بنزین

۴ تیر ۱۴۰۳
در آخرین اخبار, اسلایدر دو, انرژی
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

سارینا سیف روزنامه نگار: جواد اوجی، وزیر نفت، در نشست خبری اخیر خود ادعا کرد تولید روزانه بنزین 18 میلیون لیتر افزایش یافته است. این در حالی است که غلام‌رضا دهقان ناصرآبادی، نماینده مجلس، پیش‌بینی کرد با توجه به روند مصرف امسال، کشور نیاز به واردات حداقل دو میلیارد دلاری خواهد داشت.

جواد اوجی، وزیر نفت، در نشست خبری مشترک با علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، و علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ادعا کرد کیفی‌سازی فراورده‌های نفتی در 9 پالایشگاه انجام شده و تولید بنزین از 96 میلیون به 114 میلیون لیتر در روز و گازوئیل نیز از 105 میلیون تا 114 میلیون لیتر در روز در دولت سیزدهم افزایش پیدا کرد که تا یکی دو سال آینده تمامی پالایشگاه‌ها کیفی‌سازی خواهند شد. همچنین طبق صحبت‌های او، 75 درصد بنزین کشور و 60 درصد گازوئیل یورو 4 و 5 است.

از سوی دیگر، آن‌طور که تسنیم گزارش داده، غلام‌رضا دهقان‌ناصرآبادی، نماینده مجلس، اظهار کرد با توجه به روند مصرف بنزین در کشور، پیش‌بینی می‌شود امسال کشور به واردات بیش از دو میلیارد دلار بنزین نیاز داشته باشد که این هزینه به صورت تقریبی معادل احداث یک پالایشگاه با ظرفیت 100 هزار بشکه در روز است.

مشخص نیست اگر در دولت سیزدهم، کیفی‌سازی فراورده‌های نفتی انجام شده و تولید بنزین به میزان 18 میلیون لیتر در روز افزایش پیدا کرده، چطور نماینده مجلس واردات دو میلیارد دلاری بنزین را پیش‌بینی می‌کند؟

چنان‌که اوجی ادعا کرده، تولید بنزین در دولت سیزدهم روزانه 18 میلیون لیتر افزایش یافته است. این در حالی است که طبق ادعای خودروسازان از سال 1400 تاکنون، بیش از 3.5 میلیون خودرو تولید شده است.آماری دیگر نشان می‌دهد سرانه مصرف هر خودرو در روز 5.36 لیتر است. این بدان معناست که برای این حجم از خودرو تولیدشده در دولت سیزدهم، روزانه 18.76 میلیون لیتر باید به ظرفیت تولید بنزین اضافه می‌شد. طبق ادعای اوجی، 18 میلیون لیتر اضافه‌شده به ظرفیت تولید کشور منطقی به نظر می‌رسد.از سوی دیگر نکته جالب توجه آن است که مقدار خودروهای وارداتی نیز در این محاسبات در نظر گرفته نشده است. حال سؤال اساسی این است که اگر به میزان تولید خودرو در این سال‌ها افزایش تولید بنزین نیز صورت گرفته، چرا مسئولان به واردات بنزین روی آورده‌اند؟

بحران بنزین در کشور عمدتاً توجه مسئولان را به سمت راهکارهای طرف تقاضا سوق داده است. مسئولان و کارشناسان مختلفی عمدتاً از انواع راهکارهای قیمتی و غیرقیمتی در این زمینه صحبت می‌کنند. جالب آنجاست که یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در این حوزه در کشور وجود دارد، مشکل کیفیت پایین بنزین تولیدی است.

کیفیت پایین بنزین تولیدی، موضوعی نیست که صرفاً بر آلودگی هوا و سلامت شهروندان تأثیر بگذارد. کیفیت پایین بنزین مستقیماً می‌تواند مصرف بنزین را افزایش دهد. مسئولان در حالی به دنبال راهکارهای کاهش مصرف بنزین از طریق راهکارهایی مانند افزایش قیمت هستند که بخش عمده افزایش مصرف بنزین به دلیل کیفیت پایین آن است.

کیفیت پایین بنزین تولیدی باعث می‌شود خودروها به سوخت بیشتری احتیاج پیدا کنند. شهروندان چندین سال است به مصرف سوخت خود اعتراض دارند و می‌گویند روند استهلاک موتور نیز سریع‌تر شده است. وزیر نفت در حالی ادعای تولید بنزین یورو 5 در ایران را دارد که روایات شهروندان از کیفیت بنزین مصرفی، خلاف این ادعا را ثابت می‌کند. از سوی دیگر وجود خودروهای اسقاطی نیز در افزایش مصرف بنزین تاثیرگذار است.

آن‌طور که ایلنا گزارش داده، عرفان افاضلی، دبیر کل فدراسیون صنعت نفت، توضیح داد لزوم توجه به تعویض خودروهای فرسوده و واردات خودرو با استاندارد روز و مصرف از آن روست که اگر خودروها به‌روز شوند و مصرف را با افزایش راندمان کنترل کنند، به جای 118 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین، حداکثر 60 میلیون لیتر مصرف روزانه این خودروها در کشور خواهد بود و بخش عمده بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های کشور قابلیت صرفه‌جویی و صادرات خواهد داشت.

افاضلی ضمن تأیید واردات سوخت به کشور تشریح کرد، در حال حاضر ظرفیت روزانه تولید بنزین در کشور به وسیله پالایشگاه‌ها و ظرفیتی که در کشور برای تولید در پتروشیمی و پتروپالایشگاه‌ها وجود دارد، حداکثر 116 میلیون لیتر است و با توجه به میزان مصرف، کشور به صورت روزانه با ناترازی تولید بنزین و مصرف مواجه است. بنابراین توجه ویژه به تعویض خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی و باری بسیار حائز اهمیت است چراکه بخش عمده‌ای از سوخت مصرفی به دلیل فرسودگی از دست می‌رود و بخش عمده‌ای از سوخت خودروهای فرسوده هدر می‌رود.

تگ ها: میزان تولید بنزینواردات بنزین
مطلب قبلی

انرژی خورشیدی ناجی کشاورزان

مطلب بعدی

سیگنال ثبات بازار و کنترل تورم

روزنامه نقش اقتصاد

روزنامه نقش اقتصاد

مطلب بعدی

سيگنال ثبات بازار و کنترل تورم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گزارش ویژه

زنگ خطر تجارت خارجی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

    درطول اين دو دهه تغيير در شرکاي اصلي رخ داده است؛ به طوري که چين و عراق به...

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در شرايطي که جهان همچنان با پيچيدگي‌هاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران دست‌وپنجه نرم مي‌کند و تلاش‌هاي...

خسارت 37 میلیارد تومانی به ازای خروج هر نخبه از ایران؛ سایه سنگین خروج نخبگان برسر صنایع

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

تخمين يک يادداشت در نشريه فايننشال تايمز نشان مي‌دهد تعداد دانشجويان ايراني خارج از کشور به 110 هزار نفر رسيده...

«نقش اقتصاد»دلایل توقف توسعه صنعت سی ان‌جی در ایران را بررسی کرد فرصت های از دست رفته در صنعت سی ان‌جی

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمد جواد خلیلی- در حالي که جهان با شتاب به سوي استفاده از منابع انرژي پاک و پايدار حرکت مي‌کند...

شواهدی تلخ از میزان وابستگی اقتصاد ایران به منابع نفتی طی چهاردهه گذشته؛ نقطه ضعف ماندگار اقتصاد ایران

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

محمدحسین سیف اللهی مقدم - اقتصاد ايران عميقاً به نفت، گاز و برق متکي است؛ اين وابستگي فرصت‌ها و تهديدهاي جدي...

قبلی بعدی

گفت و گو

آخرین اخبار

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی ریشه‌های بحران مسکن در ایران پرداخت؛ انفجار قیمت مسکن با  احتکار و  انحصار

توسط روزنامه نقش اقتصاد
۹ خرداد ۱۴۰۴
0

هیوا زارعی- عطا بهرامي، کارشناس اقتصادي در گفتگو با روزنامه «نقش اقتصاد» به بررسي وضعيت بازار مسکن در ايران در سال...

مرتضی افقه در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد تشدید بحران اقتصادی با بی تدبیری در سیاست‌های جمعیتی

۵ خرداد ۱۴۰۴

روز جهانی موزه و گفتگوی «نقش اقتصاد»  با رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران توسعه پایدار از دل موزه‌ها می‌گذرد

۴ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گفتگو با یک کارشناس به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کنونی بورس پرداخت بورس ایران در پیچ و خم دیپلماسی  و استراتژی

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس مطرح شد 3 ضلع ویران کننده صنعت خودروسازی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
قبلی بعدی

آخرین اخبار

زنگ خطر تجارت خارجی

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» پیامدهای عدم معرفی وزیر جدید اقتصاد را بررسی کرد؛ گـره کور کابینه

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

«نقش اقتصاد» در گزارشی به بازتعریف مسیرهای انتقال نفت در سایه تحریم‌ها پرداخت سکوت چین، نفت ایران را به ساحل می برد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

چرا بنادر شریان توسعه هستند؟

۱۱ خرداد ۱۴۰۴

شماره 2080 روزنامه نقش اقتصاد

۱۱ خرداد ۱۴۰۴
قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • استعلام کارت سوخت
  • نرخ ارز و طلا
  • استعلام خلافی خودرو
  • سابقه بیمه
  • ارز دیجیتال

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • ایران و جهان
  • اقتصاد کلان
  • انرژی
  • بورس
  • بانک و بیمه
  • صمت
  • خودرو
  • مسکن
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • بیشتر
    • گردشگری
    • ورزشی
    • کافه کتاب
    • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید