در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد: سناریوی نخ‌نمای محدودیت دامنه نوسان

0
49

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: سید محمّدرضا اعلمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درمورد ریزش‌های شدید بورس در این روزها بیان کرد: پس از شهادت اسماعیل هنیه در تهران، اولین اقدامی که صورت گرفت این بود که محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بازار سهام را برای برطرف شدن نگرانی سهامداران صادر کرد که این حمایت باید از طریق واریز وجه توسط صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار و همچنین واریز وجه توسط شبکه بانکی به صندوق توسعه بازار انجام شود و این اقدام برای این بود تا از بازار سهام دفاع کند. اگرچه یک وجه این خبر، خبر درمانی و وجه دیگرش این بود تا با تزریق این منابع، شاهد ریزش بازار سرمایه نباشیم. اما باید بدانیم که این اقدام کامل و جامعی نیست و در این شرایط، تزریق پول به بازار سرمایه جز هدر رفتن منابع، حاصل دیگری را به همراه نخواهد داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با
«نقش اقتصاد» تصریح کرد: پس از این اقدام معاون اول رئیس‌جمهور دولت چهاردهم، به صورت بسیار عجیب و شگفت‌انگیزی با این موضوع روبرو شدیم که مسئولان سازمان بورس در روز چهارشنبه 10 و روز شنبه 13 امردادماه روزه سکوت گرفتند و هیچ اقدام عملی برای اتفاق رخ داده انجام ندادند و همین مسئله باعث شد تا شاهد رفتار هیجانی معامله‌گران و منفی شدن بازار و ایجاد صف‌های فروش و عرضه‌های سنگین باشیم. در حالی که این طبیعی است که با اتفاق‌هایی مثل جنگ، ترور و حتی بلایای طبیعی مثل سیل و… با این موضوع روبرو شویم که افراد نتوانند تصمیم‌گیری عقلانی بگیرند و در مقابل، آن‌ها احساسی عمل کنند.

اعلمی تأکید کرد: باید این مسئله را درنظر گرفت که شرایط پیش‌رو و آینده کشور به گونه‌ای مبهم است؛‌ به طوری‌که نمی‌دانیم چه اتفاق‌هایی در انتظار کشور و به ویژه اقتصاد آن است. در نتیجه، مسئولان مربوطه باید شفاف‌سازی کرده و درمورد رخدادها و آینده کشور با مردم صحبت کنند تا در چنین شرایطی، جوّ آرامی در جامعه حاکم شود و از طرفی، بهتر است سازمان بورس درمورد این مسائل توضیح دهد. زیرا سؤال این‌جاست که چرا وقتی اتفاق این‌چنینی مثل ترور شخصیت دیپلمات و بلندپایه‌ای در کشور رخ می‌دهد و واکنش احساسی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران برانگیخته می‌شود با وجود این‌که قانون، حق و اختیار را به سازمان بورس داده است تا بتواند از ابزارهای قانونی خود استفاده کند این کار را انجام نمی‌دهد؟ این در حالی است که حداقل کاری که سازمان می‌توانست انجام دهد این بود که بازار را به مدت 3 روز تعطیل کند تا از التهابات موجود در بازار کاسته شود و سپس، با آرام‌تر شدن جوّ حاکم بر جامعه درصدد باز شدن و فعالیت بازار بورس برآید. اما متأسفانه شاهد بودیم که این کار را نکرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به محدود کردن دامنه نوسان گفت: از آن‌جایی که سابقه داشته است سازمان بورس با بروز اتفاقی درصدد محدود کردن دامنه نوسان برآمده است؛ همان‌طور که خبر محدودیت دامنه نوسان از شب گذشته منتشر شد چرا این کار را با تأخیر انجام داد و در این چند روز که سرمایه‌های اغلب سهامداران ازبین رفت برای این کار اقدامی انجام نداد؟ به نظرم، مسئولان سازمان بورس باید در رابطه با این موضوع شفاف‌سازی کنند و درمورد چرایی آن توضیح دهند. زیرا عملاً در چهارشنبه هفته گذشته؛ یعنی 10 امردادماه و روز شنبه 13 امردادماه، شاهد یک بی‌تصمیمی از سوی سازمان بورس بودیم. به همین دلیل، توقع می‌رود که مسئولان آن درمورد این مسئله پاسخ دهند.

اعلمی ادامه داد: محدود کردن دامنه نوسان به این معناست که اگرچه بازار سرمایه تعطیل نیست ولی نقدشوندگی آن کم است و بدنبال آن، شاهد قفل شدن بازار سرمایه هستیم که این تصمیم هم، تبعات خاص خود را دارد. زیرا موارد ذیل دامنه نوسان مثل خاصیت مغناطیسی آن باعث ایجاد صف در بازار سرمایه می‌شود و مورد دیگر، سرایت‌پذیری دامنه نوسان است که این موضوع باعث می‌شود صف امروز به فردا منتقل شود. شاید مسئولان مربوطه بدنبال این هستند که با کم کردن دامنه نوسان و از طرفی تزریق پول به بازار بتوانند صف‌های خرید را ایجاد کنند و بازار را به صورت دستوری در دست بگیرند. اما به نظر می‌رسد بهترین روش این است که به جای محدود کردن دامنه نوسان و تزریق پول، حجم مبنا را بالا ببرند تا با فروش‌هایی که صورت می‌گیرند قیمت‌ها براحتی پایین نیایند و با گذشت زمان، رفته‌رفته بازار سرمایه به روند اصلی خود برگردد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: وقتی قرار است یک اقدام نظامی صورت بگیرد آسمان کشور را کلیر می‌کنیم تا از پروازها محافظت شود و اتفاق بدی رخ ندهد؛ بنابراین انتظار می‌رود که اگر قرار است اقدام نظامی صورت بگیرد قبل از هرگونه اقدامی شاهد کلیر شدن آسمان بورس باشیم؛ به طوری‌که بازار سرمایه بسته شود تا بیش از این، سهامداران دچار ضرر و زیان نشوند.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید