یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» تشریح کرد: نسخه ‌ای برای حالِ ناخوشِ بورس

0
49

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: روز گذشته شنبه 20 امردادماه 1403، بازدهی شاخص کل، مثبت 6 صدم درصد بود که این شاخص با یکهزار و 100 واحد افزایش توانست عدد 2 میلیون و سه هزار و 700 واحد را ثبت کند و شاخص هم‌وزن نیز به عدد 634 هزار و 700 واحد و 8 صدم درصد بازدهی منفی رسیده بود و 480 واحد کاهش داشت.

ارزش معاملات خرد بازار، عدد یکهزار و 700 میلیارد تومان را نشان داد و برآیند خرید و فروش افراد حقیقی، 145 میلیارد تومان خروج پول از سهام و صندوق‌های سهامی را ثبت کرد.

«فولاد»، «شستا»، «خگستر» و «فملی» نمادهایی بودند که بیشترین تراکنش‌ها را داشتند و نمادهای «شستا»، «نوری»، «شپدیس» و «پارسان» هم توانستند بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را داشته باشند و بیشترین تأثیر منفی بر شاخص هم، سهم نمادهای «فملی»، «فارس»، «وکغدیر» و «شبندر» بود.

روز گذشته، شاهد بازار متعادل‌تری بودیم؛ به طوری‌که در پایان معاملات تقریباً 40 درصد نمادها به محدوده مثبت رسیدند و گروه‌های خودرویی و شیمیایی بیشترین تراکنش‌ها را داشتند.

با وجود فراز و نشیب‌هایی که بورس در این سال‌ها به ویژه در یک سال اخیر با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده است، یک پرسش رایج وجود دارد و آن هم، این است که آیا از دلِ این ریزش‌های سنگین می‌توان به سود دست پیدا کرد و این امر شدنی است؟

پاسخ برخی از تحلیلگران بازار سرمایه این است که حتی در ناخوش احوالی بورس هم، می‌توان سهم‌های پُربازده‌ای خریداری کرد و به سود مطلوبی دست یافت. البته این موضوع مشروط به رعایت موارد مهمی است.

نیلوفر سادات اقوامی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» در خصوص STT به عنوان یکی از پربازده‌ترین روش‌های معاملاتی در بازار سرمایه بیان کرد: روش معاملاتی Stock trading techniques، تلفیقی از مهم‌ترین روش معاملات در بازارهای مالی است که شامل تحلیل بنیادی، تکنیکال، تابلو خوانی و روانشناسی معاملات می‌شود و در این روش، برای جلوگیری از پیچیدگی تحلیل، متغیرهای مهم و اساسی در کنار روش‌های کارآمد، جمع‌آوری شده‌اند تا در کوتاه‌ترین زمان بهترین بازدهی را به وجود آورند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: روش معاملاتی STT، بر مبنای روش سرمایه‌گذاری یکی از بزرگ‌ترین ثروتمندان جهان، رابرت کیوساکی و از علم و استراتژی ویژه الهام گرفته شده است؛ به طوری‌که که فرد با درآمد غیر فعال که حاصل از فعالیت غیرمستقیم او و خارج از فعالیت فیزیکی‌اش است به ایجاد دارایی رایگان خواهد رسید؛ به این معنا که در اغلب مواقع، برای سرمایه‌گذاری انجام شده پس از 3 الی 4 سال هزینه‌ای نکرده‌اید اما درآمد حاصل از آن سرمایه‌گذاری همچنان ادامه خواهد داشت.

نیلوفرسادات اقوامی درمورد چرایی استفاده خود از این روش معاملاتی در بازار سرمایه و نتایج مطلوب آن حتی در ریزش‌های سنگین بورس تأکید کرد: بنده در زمینه بازار سرمایه و بازارهای موازی مطالعات بسیار بالا و تحصیلات مرتبط داشته‌ام و در کنار شغل مرتبط در این زمینه، تجربیات بسیاری کسب نموده‌ام و درنهایت، متوجه شده‌ام در بازارها باید به دنبال ارزش بود نه قیمت؛ چراکه قیمت‌ها با توجه به اوضاع سیاسی، اقتصادی و… متغیر هستند ولی یک تحلیلگر، ارزش یک متغیر را به صورت ثابت محاسبه می‌کند و درنهایت می‌توان گفت در اغلب مواقع، قیمت به ارزش خواهد رسید و مبحث ارزش‌گذاری برای زمانی که ما در یک بیزنس (سهام شرکت) قصد سرمایه‌گذاری داریم بسیار پررنگ‌تر است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در رابطه با بازدهی سهام در بازار منفی باید گفت که ما در روش تحلیل به سبک STT سعی می‌کنیم هرگونه فاکتور منفی که سطح ریسک در انتخاب سهام را بالا می‌برد حذف کنیم که از آن جمله می‌توان به کاهش حاشیه سود یا فروش، مناسب نبودن عملکرد شرکت از منظر نقدینگی، مناسب نبودن وضعیت تابلو، متغیرهای تکنیکال و… اشاره کرد و به همین دلیل، متغیرهای منفی برای یک تحلیلگر با روش STT زنگ خطر هستند و او به سرعت متوجه می‌شود که در این شرایط، یا اجازه ورود به سهم را نمی‌دهد و یا این که درصدد خروج به موقع برمی‌آید تا از ضررهای سنگین جلوگیری کند.

نیلوفرسادات اقوامی ادامه داد: با استفاده از روش STT، به دلیل این که سطح ریسک در حداقل ممکن قرار گرفته است؛ حتی در بازاری که وضعیت بسیاری از سهم‌ها متناسب نیست شاهد بازدهی مطلوبی هستیم و علاوه بر این، همان‌طور که اشاره شد روش STT با ایجاد درآمد غیر فعال، خارج از نوسانات تابلو، همچنان بازدهی مطلوبی را برای سهامداران رقم خواهد زد و درحقیقت، سعی ما این است که هر دو بازدهی با تحلیل STT رقم بخورند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تأکید کرد که روش معاملاتی STT برای همه افراد مبتدی و حرفه‌ای مناسب است و حتی یک دید وسیعی در تحلیل بازارهای موازی ایجاد خواهد کرد.

نیلوفرسادات اقوامی یادآور شد: در روش معاملاتی STT، با توجه به این که سطح ریسک به حداقل می‌رسد، می‌توانیم ادعا کنیم زمانی که شاخص کل بورس طی یک سال اخیر، یعنی 15 امرداد ماه 1402 در محدوده 2050 قرار داشت و به 2 میلیون و 300 هزار واحد رسید و تا این روزها که افت شدید پیدا کرد و به 2 میلیون واحد رسید بسیاری از سهم‌های ما حتی ریزش هم نداشتند. به عنوان مثال؛ نماد «شدوص» که از ارزش بازار 1850 میلیارد تومان به ارزش بازار 3290 میلیارد تومان رسیده است و یا «حسینا» که از ارزش بازار 4833 میلیارد تومان به ارزش بازار 12100 میلیارد تومان رسیده است یا «پکرمان» که از ارزش بازار 7200 میلیارد تومان به ارزش بازار 10000 میلیارد تومان رسیده است و سهم‌هایی از این قبیل.

نکته شایان ذکر این است که سهم‌های فوق و بسیاری از سهم‌های دیگر که با روش STT، بازدهی مطلوبی را رقم زده‌اند قیمت‌های بالاتر را نیز، لمس کرده‌اند و باید توجه کرد که در حال حاضر، در یکی از دوران نامناسب اقتصادی و سیاسی کشور به دلایل مختلف از جمله ترور اسماعیل هنیه و محدودیت دامنه نوسان و… قرار داریم و در این‌وضعیت و همزمان با انتشار این مصاحبه این بازدهی‌ها ثبت شده‌اند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: توصیه می‌کنم زمانی که افراد قصد دارند سرمایه خود را در بازار سرمایه قرار دهند حتماً به مباحث ارزش‌گذاری و متغیرهای بنیادی وزن بیشتری بدهند و روانشناسی معاملات را در تریدهای خود لحاظ کنند و به طور کلی، یک تحلیلگر باید استراتژی معاملاتی متناسب با خود را داشته باشد تا درگیر معاملات احساسی نشود و صرفاً طبق استراتژی عمل کند؛ همان‌طور که بنده و دانشجویانم در تحلیل به سبک STT، به این استراتژی پایبند هستیم.

او ادامه داد: قطعاً باید سبد چیده شود تا سطح ریسک کاهش یابد ولی نمی‌توان برای همه افراد، یک نسخه خاص ارائه کرد و گفت که چه درصدی باید به صورت اختصاصی باشد چراکه این موضوع به متفاوت بودن ریسک‌پذیری افراد و سایر متغیرها بستگی دارد و به همین دلیل، چیدن سبد نیز، مرتبط با شخصیت فرد است.

نیلوفرسادات اقوامی در پایان خاطرنشان کرد: ذات بازارهای مالی نوسان است تا افراد بتوانند از این نوسانات، بازدهی مطلوبی کسب کنند و با توجه به رشد بازارهای موازی و عقب ماندگی بازار سرمایه به نظر می‌رسد در حال حاضر، زمان مناسبی برای خروج نیست بلکه زمان مناسبی برای ورود و سرمایه گذاری درست در این بازار است. در نتیجه، به افراد توصیه می‌کنم قبل از ورود به بازار سرمایه آموزش ببینند و سعی کنند تا از استراتژی معاملاتی پیروی کنند که علاوه بر بازدهی مطلوب و کسب سود، آرامش را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید