در  گفتگوی «نقش اقتصاد»با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:بورس زیر سایه تنش‌ها

0
33

فاطیماه میرزایی دخت روزنامه نگار: روز گذشته، سه شنبه 23 امردادماه 1403، بازدهی شاخص کل 38 صدم درصد منفی و 7 هزار و 500 واحد کاهش داشت و شاخص کل روی عدد 1 میلیون و 991 هزار قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن نیز به 632 هزار و 400 واحد رسید و 2 دهم درصد بازدهی منفی داشت و به یکهزار و 250 واحد کاهش یافت.

ارزش معاملات خُرد بازار، یکهزار و 700 میلیارد تومان را ثبت کرد و برآیند خرید و فروش افراد حقیقی حدود 435 میلیارد تومان خروج پول را از سهام و صندوق‌های سهامی نشان داد.

نمادهای «فولاد»، «شستا»، «فملی» و «وبانک» بیشترین تراکنش‌ها را داشتند و نمادهای «وبانک»، «دفارا»، «ملت» و «افق» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «فملی»، «فولاد»، «نوری» و «فارس» بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را داشتند.

گفتنی است که بازار سهام همچنان پُرعرضه دنبال می‌شود و در پایان معاملات، تقریباً 15 درصد نمادها در محدودهٔ مثبت قرار گرفتند و گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین تراکنش‌ها را داشتند.

نکته شایان ذکر این است که سقوط شاخص کل به زیر 2 میلیون واحد برای دومین روز متوالی باعث شده است که سهامداران و فعالان بازار سرمایه به این موضوع واکنش نشان دهند؛ به طوری‌که برخی از آن‌ها اذعان می‌کنند اگرچه یکی از دلایل ریزش‌های سنگین بورس ناشی از تنش‌های موجود در منطقه است. اما شاهد رشد بورس در جریان تنش‌ها هستیم و علاوه بر این تأکید می‌کنند که بیشترین ضرر را در بازار سرمایه متحمل شده‌اند.

مهدی دولت، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با
«نقش اقتصاد» درمورد این که آیا ریزش بورس صرفاً به دلیل ریسک امنیتی است یا ناکارآمدی مسئولان مرتبط؟ گفت: بازار سهام در تمام دنیا بر پایه اعتماد، امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی به رونق، رشد و شکوفایی می‌رسد و هنگامی‌که ریسک‌هایی متوجه اقتصاد و یا امنیت می‌شود، دولت‌ها به سرعت درصدد حمایت از بازار سهام برمی‌آیند و به منظور رفع ریسک به وجود آمده اقدام فوری و مؤثر انجام می‌دهند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: پس از شهادت آقای هنیه به دلیل پُررنگ شدن ریسک‌های امنیتی و نظامی، بازار سرمایه واکنش شدیدی به این موضوع نشان داد و به همین دلیل، شاهد ایجاد فشار فروش سنگین به دلیل خروج پول از این بازار و تبدیل به سایر دارایی‌های ریسک گریز توسط مردم و نهادهای مالی بودیم. اما متأسفانه، در این رابطه هیچ حمایتی از سوی دولت صورت نگرفت و همین مسئله موجب تشدید وضعیت فروش هیجانی شد.

مهدی دولت تأکید کرد: متأسفانه، در 3 سال اخیر شاهد دست‌اندازی به جیب سهامداران به بهانه‌های مختلف و در جهت رفع کسری بودجه بودیم و به هیچ وجه شاهد حمایت از سمت دولت و مجموعه حاکمیت برای بورس نبودیم و فارغ از این موضوع، تصمیمات خلق‌الساعه و غیر کارشناسی از طرف بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت و همین‌طور، افزایش بی‌سابقه نرخ بهره، دست‌اندازی به سود شرکت‌ها در قالب تغییر نرخ خوراک شرکت‌ها، قیمت‌گذاری دستوری، مابه التفاوت نرخ دلار آزاد و نیما به جهت جبران کسری بودجه که به طور دائم باعث تغییرات بنیادی در صورت‌های مالی شرکت‌ها شده است همگی موجب عصبانیت و سرخوردگی فعالان و سرمایه گذاران شده‌اند. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: به صورت کلی، مقصد این سرمایه‌های خارج شده از تولید و بازار سهام عمدتاً سپرده بانکی، بازار طلا، دلار و خروج از کشور هستند وحتی با مقایسه شرایط بورس ایران و اسرائیل از مهر سال گذشته تا به امروز می‌توان شاهد افت قابل توجه بورس ایران و رشد بیش از 55 درصدی بورس اسرائیل شد و از آن‌جایی که اسرائیل درگیر جنگ است و شرایط بورسی آن در مقایسه با ایران با رشد همراه بوده است این موضوع، هر انسان عاقلی را به تفکر وا می‌دارد.

مهدی دولت در پایان خاطرنشان کرد: بنده معتقد هستم که ریسک‌های امنیتی گذرا هستند و اثر تخریبی زیادی ندارند ولی ریسک‌های سیستماتیک و تصمیمات مدیریتی اشتباه ماندگارتر و مخرب‌تر هستند و در نهایت، تصور بنده این است که اگر دلسوز ایران هستیم باید اعتماد، امنیت، ثبات سیاسی و اقتصادی و پیش‌بینی پذیری را به بورس و تولید کشور برگردانیم و در مواقع لزوم، برای حمایت قاطع از این بازار اقدام فوری کنیم.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید