قربانیان خاموشی

0
46

سارینا سیف روزنامه نگار: قطعی برق خسارات گسترده‌ای به صنایع و مشاغل مختلف زده است. نانوایان پیرو قطعی‌های گسترده برق دچار مشکلات فراوانی شده‌اند؛ از خراب شدن و تُرش شدن خمیر تا کاهش سهمیه‌ها از جمله مشکلاتی هستند که گریبان نانوایان را گرفته‌اند تا آنها را به عنوان جدیدترین قربانیان خاموشی معرفی کنند.قطعی برق تقریباً گریبان‌گیر تمامی مردم و اصناف شده است. از طرفی مردم هرروزه در مشاغل خود با خاموشی‌های اجباری مواجه می‌شوند و در منازل نیز این خاموشی‌ها ادامه دارد. قطعی برق تولید هرچند ضعیف اقتصاد ایران را ضعیف‌تر از پیش کرد. سال گذشته این قطعی‌ها خسارات جبران‌ناپذیری به صنایع مختلف زد. آن‌طور که تاکنون اصناف مختلف از قطعی‌ها گزارش داده‌اند، به نظر می‌رسد خسارات وارده در سال جاری بیش از سال گذشته باشد.

نانوایی‌ها یکی از مراکزی هستند که درگیر خاموشی‌ها شده‌اند. قطعی برق نانوایی‌ها بدون اطلاع قبلی رخ می‌دهد و این موضوع باعث خراب شدن خمیر می‌شود. خراب شدن خمیر خسارات جدی به نانوایان تحمیل می‌کند و روند پخت نان را به تعویق می‌اندازد.محسن لزومیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، در گفتگوبا تجارت‌نیوز توضیح داد قطعی برق همه جا اتفاق افتاده و این موضوع نانوایی‌ها را نیز با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. زیرا نانوا خمیر را آماده می‌کند تا نان تولید کند و قطعی ناگهانی برق، باعث خرابی و ترش شدن خمیر می‌شود.

او قطعی‌های بدون اطلاع قبلی را عامل خسارت گسترده نانوایی‌ها به حساب آورد، چراکه خمیر آماده می‌شود و با قطعی ناگهانی‌ترش می‌شود یا نان داخل دستگاه می‌سوزد و کلاً به ضایعات تبدیل می‌شود. اگر قطعی‌ها با اعلام قبلی اتفاق می‌افتاد، حداقل جلوی بخشی از خسارات واردشده گرفته می‌شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران ادامه داد: این قطعی‌ها تقریباً تمامی استان‌ها را دربر گرفته و مشکل افزایش ضایعات را به دنبال داشته است. از سوی دیگر برآوردی درباره میزان خسارت واردشده صورت نگرفته، اما کارشناسان می‌توانند میزان این خسارت را برآورد کنند.

لزومیان توضیح داد: تقریباً در تمامی نانوایی‌ها دستگاه‌ها برقی هستند و در زمان قطعی برق نه‌تنها خمیر خراب می‌شود، بلکه دینام خود این دستگاه‌ها نیز می‌سوزد و خراب می‌شود. جبران چنین خسارتی از توان نانوا خارج است.

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، در گفتگوبا تجارت‌نیوز درباره قطعی‌های برق عنوان کرد قطعی‌های برق زمان‌بندی مشخصی ندارد. نانوا خمیر را می‌زند و برق که قطع شود و موتور برق نداشته باشد، خمیر خراب می‌شود. در هوای گرم تابستان، خمیر بیش از یک ساعت نمی‌ماند و ترش می‌شود. ترشیدگی خمیر باعث می‌شود دیگر قابل استفاده نباشد. در فصل زمستان می‌توان این خمیر را در یخچال نگهداری کرد و بعداً استفاده کرد اما در تابستان این امکان وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید