راهکار کوتاه مدت برای رفع ناترازی بنزین

0
51

سعید نوری کرم کارشناس انرژی: برای حل ناترازی بنزین باید راهکار کوتاه مدت را در پیش گرفت؛ به عنوان نمونه احداث پالایشگاه مقیاس کوچک به مدت زمان کمتری برای بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

در واقع این راهکارها مکمل هم هستند چراکه افزایش تولید بدون توجه به راهکارهای کنترل و کاهش مصرف بنزین سبب اتلاف منابع و آسیب‌های محیط زیستی می‌شود.

ارتقا کمی پالایشگاه‌های نفت خام فعلی، احداث پالایشگاه‌های مقیاس کوچک، احداث پالایشگاه‌های نسل سوم (پالایشگاه‌های با رویکرد تولید مواد پتروشیمیایی و پلیمری)، تنوع بخشی به سبد سوخت، استفاده از فناوری‌های نوین به منظور کاهش مصرف سوخت در خودروهای فعلی و خودروهای تولیدی پیش از ورود به بازار، واردات و تولید خودروهای هیبریدی و برقی، اسقاط خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش قاچاق سوخت از جمله راهکارهایی هستند که زمینه کاهش و رفع ناترازی بنزین در کشور را فراهم می‌کنند. بر اساس داده‌های مصرف بنزین طی ده سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود که در طول سال جاری میزان مصرف بنزین به حدود 125 تا 130 میلیون لیتر در روز افزایش یابد که این به معنای کسری حدود 10 میلیون لیتری بنزین و هزینه واردات بیش از 2 میلیارد دلاری است.باید به دنبال راهکارهای کوتاه مدت در بخش‌های تولید و مصرف بود. ارتقا کمی پالایشگاه‌های نفت خام موجود و احداث پالایشگاه‌های مقیاس کوچک از جمله راهکارهای کوتاه مدت در بخش تولید محسوب می‌شوند.همچنین باید این نکته را نیز در نظر گرفت که احداث پالایشگاه مقیاس کوچک علاوه بر این‌که به مدت زمان کمتری برای بهره‌برداری نیاز دارد، هزینه سرمایه‌گذاری آن نیز کمتر است. همچنین در کنار احداث پالایشگاه‌های مقیاس کوچک باید به احداث پالایشگاه‌های نسل سوم با هدف تکمیل زنجیره ارزش نفت خام نیز توجه کرد. تنها افزایش تولید کافی نیست و باید کاهش مصرف بنزین را در پیش گرفت اسقاط خودروهای فرسوده، واردات خودروهای هیبریدی و برقی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و بهره‌گیری از راهکارهای کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی در این دسته جای می‌گیرند. به‌عنوان مثال خودروهای داخلی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش درون شهری، 9 تا 12 لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این مقدار دو برابر مصرف استاندارد جهانی است که می‌توان با استفاده از فناوری‌های جدید موتور احتراقی، ارتقای فناوری سیستم‌های انتقال قدرت، استفاده از مواد کامپوزیتی و فیبر کربنی سبک وزن در سازه خودروها و قطعات داخلی آن‌ها در راستای کاهش وزن، طراحی آیرودینامیکی بدنه خودرو و بهینه‌سازی فرآیند احتراق در خودروها، تا حدود زیادی می‌توان مصرف سوخت خودروهای داخلی را کاهش داد.افزایش ظرفیت پالایشی کشور (ارتقا پالایشگاه‌های نفت خام موجود و احداث پالایشگاه جدید) و به‌کارگیری راهکارهای کنترل مصرف که در قبل نیز به آن اشاره شد، مهم‌ترین راهکارها برای حل دائمی مسئله ناترازی بنزین، کاهش ارزبری و ارزآوری است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید