یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» در خصوص متغیرهای تأثیرگذار بر بازار طلا توضیحاتی داد: رفتارِ طلا در مقابل تنش‌های سیاسی

0
34

مِهردُخت میرزایی روزنامه نگار:  نرخ طلا در روزهای گذشته روند صعودی به خود گرفته است و برخی از کارشناسان و فعالان حوزه طلا بر این عقیده هستند که دلیل اصلی آن، افزایش تقاضا بدنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است.

فرزانه صالحی، کارشناس بازار سرمایه و فعال حوزه طلا درمورد رفتار طلا در بازارهای جهانی و داخلی به «نقش اقتصاد» گفت: در خصوص اونس جهانی طلا باید گفت که اخیراً، طلای جهانی سقف‌های قیمتی جدیدی را برای خود ثبت کرد.

در هفته‌های گذشته، جلسه تعیین نرخ بهره فدرال رزرو برگزار شد و با دو پله کاهش نرخ بهره در یک جلسه روبرو بودیم که بخشی از نوسانات طلای جهانی مربوط به همین امر بود. نکته مهم‌تری که باید به آن اشاره کرد سخنرانی اعضای کلیدی بانک مرکزی آمریکا بود که راه را برای کاهش بیشتر نرخ بهره در جلسات بعدی نیز، باز گذاشت و در حال حاضر، بازار با احتمال 40 درصد انتظار دارد در جلسه 7 نوامبر هم، دو پله کاهش نرخ بهره در یک جلسه را داشته باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه گفتگو با «نقش اقتصاد» تأکید کرد: می‌دانیم سیاست‌های فدرال رزرو وابسته به آمار داده‌های اقتصادی است و داده‌های اقتصادی اعم از شاخص درآمد و هزینه‌های شخصی و روند تورم که کاهشی شده است و اشتغالی که اگرچه در داده‌های گذشته وضعیت خوبی نداشت ولی فعلاً در حالت کلی وضعیت خوبی دارد و هنوز ضعیف نشده است این سیگنال را به بازار می‌دهد که آمریکا از وضعیت اقتصادی خوبی بهره‌مند است و به نوعی، بازارها فرود نرم را پرایس می‌کنند.

فرزانه صالحی تأکید کرد: بهبود بازار مسکن چین و در حالت کلی، وضعیت اقتصادی چین یکی دیگر از عواملی است که باعث رشد کامودیتی‌ها از جمله طلا می‌شود و اخیراً سیگنال‌هایی به بازار صادر شده‌اند مبنی بر این که چین از بازار مسکن خود حمایت می‌کند و برای این امر، نرخ وام‌های مسکن برای خرید مسکن دوم را کاهش داده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تأثیر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بر بازار طلا گفت: یکی دیگر از عوامل مهم که باعث شده است طلا در حوالی
all time های خودش بماند و نوسان داشته باشد تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است که متأسفانه در حال حاضر، این تنش‌ها در بالاترین سطح خود قرار دارند و باعث شده‌اند فروشنده‌ها کمی محتاط‌تر عمل کنند. اما در حالت کلی، فارغ از نوسان‌های کوتاه مدت، طلای جهانی در میان‌مدت و بلند مدت چه از منظر بنیادی و چه از نظر تکنیکالی، پتانسیل رشد قیمتی و فتح سقف‌های قیمتی جدیدی را دارد. فرزانه صالحی با اشاره به روند طلای داخلی تصریح کرد: علاوه بر قیمت طلای جهانی، یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بازار طلای داخلی، نرخ دلار داخلی است. دلار بازار آزاد تقریباً در طول نیمه دوم شهریور در کانال 59 هزار تومان در نوسان بود ولی عمدتاً به خاطر تشدید تنش‌ها از اوایل مهرماه، وارد کانال 60 هزار تومان شده است و در حال حاضر در سطح قیمتی 61 هزار و 700 تومان در حال نوسان است و اخیراً سکه نقدی نیز، تا سطح 47 میلیون و 700 هزار تومان سقف قیمتی جدیدی را ثبت کرد و هم‌اکنون، در محدوده قیمتی 47 میلیون تومان در حال نوسان است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سیگنال‌های مثبتی که از مذاکرات احتمالی بین غزه و اسرائیل در هفته‌های گذشته به گوش می‌رسیدند و یا انتظارات مثبتی که فعالان بازار از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک داشتند هم، نتوانستند منجر به اصلاح قیمتی نرخ دلار و طلای داخلی شوند و در فقدان اخبار مثبت مؤثر همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه، همچنان نوسانات رو به بالایی را در طلای داخلی شاهد هستیم. در حالت کلی با توجه به شرایط کلان اقتصادی و سیاسی و ریسک‌های سیستماتیکی که در حال حاضر در بالاترین سطح خودشان قرار دارند، تخصیص بخشی از سرمایه به طلا، گزینه خوبی است.

فرزانه صالحی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ابزارهای سرمایه‌گذاری نسبتاً متنوعی در بازار طلا ایجاد شده است که صندوق طلا یکی از بهترین نوع این ابزارهاست و از زمان معرفی این ابزار به بازار، استقبال بسیار خوبی از این صندوق‌ها صورت گفته است و دارایی تحت مدیرت آن‌ها بیش از 55 همت و ترکیب دارایی این صندوق‌ها، سکه و شمش طلای استاندارد است و به دلیل مدیرت فعالی که این صندوق‌ها دارند، اغلب توانسته‌اند بازدهی بالاتری نسبت به شمش طلا و یا سکه طلا را نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند که وجود بازارگردان در این نمادها، امنیت بالای سرمایه‌گذاری و معافیت مالیاتی از مهم‌ترین ویژگی این صندوق‌هاست.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید