ابراهیم پور نورآبادی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: پیشی گرفتن تورم خودرو از تورم عمومی با ممنوعیت واردات خودرو

0
24

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: نماینده مردم در مجلس دوازدهم تاکید کرد: یکی از دلایل پیشی گرفتن تورم خودرو از تورم عمومی، کاهش عرضه خودروهای خارجی است چرا که ممنوعیت واردات خودرو از سال 97 منجر به وابستگی بازار به محصولات داخلی شده است.

فرشاد ابراهیم پور نورآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی پیرامون رشد قیمت خودروهای داخلی به «نقش اقتصاد» گفت: یکی از دلایل اصلی پیشی گرفتن تورم خودرو از تورم عمومی در کشور ممنوعیت واردات خودرو است که منجر به کاهش شدید عرضه کالاهای خارجی در بازار شده و با توجه به رشد تقاضا، قیمت خودروی داخلی به صورت غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است.نماینده مردم باغ ملک، ایذه، صیدون و دزپارت، در مجلس دوازدهم تاکید کرد: یکی از دلایل پیشی گرفتن تورم خودرو از تورم عمومی، کاهش عرضه خودروهای خارجی است چرا که ممنوعیت واردات خودرو از سال 97 منجر به وابستگی بازار به محصولات داخلی شده است و از عوامل اصلی افزایش قیمت در بازار خودرو بوده، به این مفهوم که رقابت کاهش یافته و تولید کننده داخلی نیز توان پاسخگویی به بازار را ندارد.نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه یکی از دلایل رشد قیمت خودرو در بازار داخلی کاهش رقابت در بازار است، گفت: اگر بخواهیم بحث رقابت را در بخش خودرو بررسی کنیم، واردات همیشه یکی از عوامل مهم در ایجاد رقابت بازار داخلی بوده است چرا که با حذف رقابت، تولید کننده داخلی بطور مستقیم قیمت خودرو را تعیین می‌کند و افزایش قیمت‌ها نیز بدون نگرانی از رقابت با خودروهای خارجی است.

این نماینده مجلس تغییرات نرخ ارز را مؤثر بر قیمت تمام شده خودروی داخلی دانست و افزود: نکته مهم دیگر تغییرات نرخ ارز و تأثیر آن بر هزینه تولید است این افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر قیمت تمام شده خودروی داخلی تأثیر گذار است، از طرفی تحت شرایط بی‌ثبات اقتصاد تورمی مردم تمایل به خرید خودرو پیدا کرده‌اند که عرضه محدود، تورم را در بازار خودرو تشدید کرده است.ابراهیم پور ضمن اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازارهای داخلی، یادآور شد: بنده معتقدم محدودیت‌هایی از جمله واردات و عوامل اقتصادی مانند بالا رفتن نرخ ارز و تورم عمومی منجر به افزایش قیمت خودرو خواهد شد.وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا دلیل اصلی اضافه‌پرش قیمتی خودروهای خارجی، ممنوعیت چهارساله واردات و اهمال سیاستگذاران و مجریان بعد از رفع ممنوعیت مذکور است؟ گفت: در واقع باید بگویم بله ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو یکی از مهم‌ترین دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو خارجی در بازار ایران است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت: اعمال ممنوعیت واردات خودروی خارجی از سال 97 به شدت عرضه آن را کاهش داده و تقاضا را به ویژه در خودروهای لوکس خارجی افزایش یافته است، البته با عوامل دیگری از جمله بحث کاهش عرضه افزایش نرخ ارز، احتکار و عدم رقابت نیز اضافه پرش قیمت خودروهای خارجی را شاهد هستیم.

ابراهیم پور نورآبادی در پاسخ به این سؤال که آیا اعمال محدودیت‌ها در حوزه واردات منجر به آشفتگی بخش‌هایی از بازار داخلی و ناتوانی در تأمین نیاز مصرف کنندگان شده؟ خاطرنشان کرد: قطعاً بله اعمال محدودیت واردات خودروهای خارجی باعث شده که بخش‌هایی از بازار داخلی نتواند به صورت کامل نیاز مصرف کنندگان را تأمین کند و تاثیرات متعددی از جمله کاهش تنوع و کیفیت خودروی داخلی را داشته باشیم.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم در پایان تأکید کرد: بی تردید افزایش قیمت، ناتوانی در رقابت با بازارهای جهانی و عدم پاسخگویی به تقاضاهای خاص منجر به محدودیت واردات شده است که نه تنها افزایش قیمت‌ها و کاهش کیفیت خودروهای داخلی را رقم زده، بلکه بازار داخلی را در تأمین نیازهای مصرف کنندگان به چالش کشیده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید