افزایش قیمت محصولات لبنی بر اساس نرخ خرداد ۱۴۰۲

0
48

زهرا آویژگان روزنامه نگار: گروه اقتصادی: طی روزهای گذشته اخباری به نقل از دبیر انجمن صنایع لبنی ایران مبنی بر لغو قیمت‌گذاری چهار محصول لبنی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین افزایش 30 درصدی محصولات لبنی، طی اطلاع واصله از مسئولان تنظیم بازار و سازمان حمایت، منتشر شد و بسیار جریان‌سازی کرد اما طی همان بازه زمانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که هیچگونه مصوبه و مجوزی از مراجع فوق یا سایر دستگاه‌های ذی‌مدخل، در این خصوص صادر نشده و اخبار فوق مورد تأیید نیست و بر همین اساس نیز افزایش قیمت محصولات لبنی، توسط سازمان حمایت تکذیب شد.اما اینکه ماجرا از چه قرار بود و این افزایش قیمت بر چه اساسی بر محصولات لبنی اعمال می‌شود؟ در مطلب زیر به این موضوع پرداخته شده است.علی احسان ظفری -رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های فراورده‌های لبنی- در گفتگو با ایسنا، درباره حذف قیمت دستوری 4 قلم اساسی لبنی شیر یک لیتری کم چرب، شیر نایلونی 900 گرمی، ماست دبه 2 کیلو و 2 کیلو و نیم گرمی و پنیر uf 400 که جریان‌ساز شده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آن را تکذیب کرده است، اظهار کرد: اینکه سازمان حمایت این مصوبه و ابلاغ آن را تکذیب کرده، کاملاً درست است. از کلیه محصولات لبنی نظارت می‌شود. اگر انجمن، شخص حقیقی یا حقوقی متن یا گفتگویی داشته است که قیمت دستوری از این چهار کالای اساسی حذف شده است، اصلاً صحت ندارد و شاید نظر شخصی یک فرد بوده و این مسئله کاملاً تحت نظر دولت است و در جلسه تنظیم بازار مشخص و الزام شده که باید در چارچوب قیمتی که در تنظیم بازار مصوب می‌شود، افزایش قیمت داشته باشند.وی افزود: درست است که برای تمام اقلام لبنی این قیمت دستوری نیست و آن چارچوب را ندارد. درحالی که شیرخام بر مبنای قیمت دولت اضافه و کم می‌شود، دیگر نمی‌توانیم بگوییم که میزان عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است. دولت می‌گوید من نهاده وارد می‌کنم و با قیمت پایین‌تر در اختیار دامدار قرار می‌دهم بنابراین دامدار باید شیر را در کنترل من بفروشد. حالا، درصورتی که قیمت شیر خام توسط دولت مشخص می‌شود، محصولات لبنی نیز به تبع آن باید قیمتشان در کنترل دولت باشد.ظفری تاکید کرد: بر اساس موارد ذکر شده در جلسه تنظیم بازار، مقرر شده است که قیمت لبنیات حدود 25 درصد افزایش یابد و از طرف تنظیم بازار نیز ابلاغ رسمی شود. این افزایش قیمت نیز برای کلیه اقلام و بر مبنای قیمت سال 1402 است نه اینکه بر مبنای قیمتی که تاکنون می‌فروختند.وی افزود: بعضی از واحدهای فروش ابتدای سال جاری، افزایش قیمتی داشتند که در چارچوب مصوبات تنظیم بازار نبوده و حالا میزان این افزایش قیمت هر چقدر بوده از 10 درصد تا 15 درصد در همین 25 درصد قرار خواهد گرفت. در واقع مبنای افزایش قیمت، افزایش 25 درصدی به قیمت خردادماه سال گذشته است.

ظفری با تاکید بر اینکه اگر برخی واحدها افزایش قیمتی نیز در این بازه زمانی داشته‌اند باید در قالب همان افزایش 25 درصدی قرار گیرد نه بیشتر، ادامه داد: نکته مهم این است که وقتی مواد اولیه یک کالا یا یک محصول تولیدی مواد اولیه و متغیرهای آن همچون حامل‌های انرژی، حقوق دستمزد کارمندان و کارگران، بسته‌بندی مواد اولیه و … افزایشی باشد، طبیعتاً این افزایش جمع و به خود آن محصول منتقل می‌شود.

وی تاکید کرد: آن محصول باید به تبع افزایش قیمت مواد اولیه و … افزایش قیمت داشته باشد بنابراین اگر مشتریان متوجه گران شدن ماست می‌شوند، در واقع ماست گران نشده؛ آن مواد اولیه ماست برای کارخانه گران شده است.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید