چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۴ - ۲۳:۲۵:۴۸
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تشریح شد: سه بحران تهدید کننده صنعت خودرو

۱۹ آذر ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, اقتصادی, بازار, خودرو, گفت و گو
زمان مطالعه:1 دقیقه
0 0
0

شهلا خزایی-روزنامه نگار: بازار خودروی ایران همچنان در گرداب مشکلات دست‌وپا می‌زند؛ مصرف‌کنندگان از قیمت‌های سرسام‌آور گلایه دارند، خودروسازان از زیان‌دهی و کمبود نقدینگی می‌نالند، و دولت نیز با انبوهی از وعده‌های بی‌سرانجام، نظاره‌گر این وضعیت اسفناک است. در این میان، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، ریشه اصلی این بحران را در سیاست‌های غلط، دخالت‌های بی‌مورد دولت، و فقدان یک استراتژی بلندمدت و کارآمد می‌دانند. «نقش اقتصاد» برای بررسی دقیقتر بازار خودرو به سراغ سه کارشناس رفته تا به بررسی دقیق‌تر این موضوع ب‌پردازد و با استناد به دیدگاه‌های سه کارشناس برجسته، ابعاد مختلف این بحران را واکاوی کند.

تعرفه‌ها، هزینه‌های نیابتی و سهم ناچیز واردکنندگان

هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، با صراحت اعلام می‌کند که تعرفه‌های سنگین و هزینه‌های تحمیلی دولت، عامل اصلی گرانی خودروهای وارداتی است. وی با اشاره به ساختار قیمت‌گذاری سازمان حمایت، تصریح می‌کند که سود واقعی شرکت‌های واردکننده، تنها 15 درصد بر روی قیمت خرید و حمل است. ملکان با تشریح جزئیات این هزینه‌ها، توضیح می‌دهد که بخش عمده‌ای از افزایش قیمت خودروهای وارداتی، ناشی از «هزینه‌های نیابتی» است؛ مبالغی که واردکنندگان به نیابت از ارگان‌های دولتی و حاکمیتی پرداخت می‌کنند. این هزینه‌ها شامل تعرفه، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض گمرکی، و درصدهای دریافتی برای نهادهایی چون هلال‌احمر، نیروی انتظامی، و سازمان محیط زیست می‌شود. به گفته وی، این هزینه‌ها در مجموع، حدود 80 تا 90 درصد از قیمت نهایی خودرو را تشکیل می‌دهند و عملاً، دولت بزرگ‌ترین ذی‌نفع از واردات خودرو است. ملکان همچنین به محدودیت‌های وارداتی اشاره می‌کند و معتقد است که این محدودیت‌ها، باعث افزایش انحصار و کاهش رقابت در بازار شده است. وی تاکید می‌کند که رفع موانع وارداتی، می‌تواند به کاهش قیمت‌ها و افزایش تنوع محصولات در بازار کمک کند. او با اشاره به افزایش نرخ بنزین، بیان کرد استقبال از خودروهای برقی به‌طور حداقلی افزایش می‌یابد.

پست های مرتبط

صنعت قطعه‌سازی زیر فشار کمبود نقدینگی

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان واکاوی شد: سه گره کور بازار مسکن

سایه نامرئی دلار بر صنعت قطعه‌سازی

نوسانات ارزی، سیاست‌های لحظه‌ای و تهدید ارتقای کیفیت

محمد اسماعیلی، کارشناس صنعت خودرو، با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت، معتقد است که نوسانات شدید نرخ ارز، برنامه‌ریزی خودروسازان را مختل کرده است. وی تاکید می‌کند که سیاست‌های لحظه‌ای و ناکارآمد دولت، باعث افزایش انتظارات تورمی و کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو شده است. اسماعیلی با اشاره به ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور برای ارتقای کیفیت و کاهش مصرف سوخت، می‌گوید که این هدف، در شرایط فعلی، دست‌نیافتنی است. وی معتقد است که خودروسازان، به دلیل کمبود نقدینگی و محدودیت‌های ارزی، قادر به سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید و بهبود کیفیت محصولات خود نیستند. اسماعیلی همچنین به تأثیر محدودیت‌های وارداتی بر قیمت خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید که این محدودیت‌ها، باعث افزایش انحصار و کاهش رقابت در بازار شده است. وی تاکید می‌کند که برای بهبود وضعیت صنعت خودرو، دولت باید سیاست‌های ارزی خود را اصلاح کند، از دخالت در قیمت‌گذاری دست بردارد، و زمینه را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند. وی تاکید کرد محدودیت واردات باعث شده وعده‌های کنترل قیمت‌ها جنبه تبلیغاتی پیدا کنند و رقابت واقعی شکل نگیرد. او خواستار تثبیت نرخ ارز با برنامه شفاف، سرمایه‌گذاری فوری در ارتقای فناوری تولید موتورهای کم‌مصرف، و هماهنگی میان سیاست‌های سوخت و قیمت خودرو شد.

روندهای کلان اقتصادی و ضرورت تحول مدیریتی

محمدرضا آراستی، دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، با تحلیل روندهای کلان اقتصادی، به ریشه‌های عمیق‌تر مشکلات صنعت خودرو می‌پردازد. وی با اشاره به رشد اقتصادی پایین و تورم بالا در دهه 1390، می‌گوید که این شرایط، باعث کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه‌های تولید شده است. آراستی همچنین به خطاهای راهبردی خودروسازان در گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید که تمرکز بیش از حد بر مونتاژ و واردات قطعات، باعث تضعیف تولید داخلی و افزایش وابستگی به خارج شده است. وی تاکید می‌کند که برای تحول صنعت خودرو، باید به سمت تولید قطعات باکیفیت و توسعه فناوری‌های نوین حرکت کرد. آراستی با انتقاد از ساختار مدیریتی صنعت خودرو، می‌گوید که تغییرات مکرر مدیران و عدم ثبات در سیاست‌ها، مانع از اجرای برنامه‌های بلندمدت شده است. وی تاکید می‌کند که برای بهبود وضعیت صنعت خودرو، باید ساختار مدیریتی را اصلاح کرد، از دخالت دولت در انتصابات جلوگیری کرد، و به مدیران متخصص و کارآمد فرصت داد تا برنامه‌های خود را اجرا کنند. آراستی همچنین به نقش قطعه‌سازان در توسعه صنعت خودرو اشاره می‌کند و معتقد است که توانمندسازی قطعه‌سازان داخلی، می‌تواند به افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروها کمک کند. آراستی، اصلاح ساختار مالکیت و مدیریت شرکت‌های خودروسازی را ضروری دانست و گفت: «دولت می‌تواند مالکیت صنعت خودرو را حفظ کند و در عین حال از مدیریت کنار برود؛ این مدل تنها راه واقعی نجات صنعت خودرو است.» وی پایان دادن به قیمت‌گذاری دستوری، اصلاح سیاست‌های تعرفه‌ای، و بازنگری در ساختار مالکیت خودروسازهای بزرگ را به عنوان اولین گام‌ها برای خروج صنعت خودرو از بحران معرفی کرد.

نتیجه‌گیری:

به گزارش نقش اقتصاد، صنعت خودروی ایران، در شرایط بحرانی قرار دارد و نیازمند یک تحول اساسی است. تعرفه‌های سنگین، نوسانات ارزی، سیاست‌های ناکارآمد، و ساختار مدیریتی معیوب، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این صنعت را به کما ببرند. برای خروج از این وضعیت، نیازمند یک عزم جدی برای اصلاح سیاست‌ها، ساختارها، و رویکردها هستیم. دولت باید از دخالت در قیمت‌گذاری دست بردارد، سیاست‌های ارزی خود را اصلاح کند، زمینه را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند، و به مدیران متخصص و کارآمد فرصت دهد تا برنامه‌های خود را اجرا کنند. همچنین، باید به توانمندسازی قطعه‌سازان داخلی توجه کرد و زمینه را برای توسعه فناوری‌های نوین در صنعت خودرو فراهم کرد.

 

 

تگ ها: بازار خودروي ايرانشهلا خزاییصنعت خودرو
مطلب قبلی

«نقش اقتصاد» چالش‌های طرح نصب پنل های خورشیدی بر بام منازل را بررسی کرد: از پشت بام تا نیروگاه؛ رویای تولید برق خانگی

مطلب بعدی

بازار مسکن در بن‌بست معاملات

مرضیه خوشکار مدیر بازرگانی روزنامه نقش اقتصاد

مرضیه خوشکار مدیر بازرگانی روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

کدام خودروها زیر یک میلیاردند؟/ هر افزایش قیمت معادل حذف سهمیه بنزین!

۱۹ آذر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

مخالفت وزیر ارتباطات با فیلترینگ: استفاده ۸۳ درصدی مردم از فیلترشکن‌ / افراد با افتخار اعلام می‌کنند از فیلترشکن استفاده می‌کنند

۱۹ آذر ۱۴۰۴
آخرین اخبار

وزیر خارجه لبنان دعوت ایران را نپذیرفت: شرایط مناسب نیست / دیدار در کشور ثالث برگزار شود

۱۹ آذر ۱۴۰۴
مطلب بعدی

بازار مسکن در بن‌بست معاملات

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

کدام خودروها زیر یک میلیاردند؟/ هر افزایش قیمت معادل حذف سهمیه بنزین!

مخالفت وزیر ارتباطات با فیلترینگ: استفاده ۸۳ درصدی مردم از فیلترشکن‌ / افراد با افتخار اعلام می‌کنند از فیلترشکن استفاده می‌کنند

وزیر خارجه لبنان دعوت ایران را نپذیرفت: شرایط مناسب نیست / دیدار در کشور ثالث برگزار شود

واردات خودرو مشروط شد (+جزئیات)

درگفتگوی «نقش اقتصاد» با بنیان‌گذار «صندوق خانوادگی اوارد» مطرح شد «اوارد» از آگاهی تا همیاری؛ مدلی نو در مشارکت اجتماعی

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۹ آذر/ ریزش قیمت‌ها در بازار ارز ادامه پیدا کرد؛ دلار به قیمت پیشین رسید

قیمت جدید طلا و سکه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۴/ سقوط آزاد قیمت طلا و سکه آغاز شد؛ قیمت‌ها به قبل برگشت

قیمت خودرو امروز 19 آذر 1404 / ری‌را به باشگاه 2 میلیاردی‌ها پیوست + جدول

کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: مردم؛ قربانی سیاست‌های شکست‌خورده ارزی

عوامل کلیدی در رشد بازار سرمایه

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

کدام خودروها زیر یک میلیاردند؟/ هر افزایش قیمت معادل حذف سهمیه بنزین!

واردات خودرو مشروط شد (+جزئیات)

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۹ آذر/ ریزش قیمت‌ها در بازار ارز ادامه پیدا کرد؛ دلار به قیمت پیشین رسید

قیمت جدید طلا و سکه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۴/ سقوط آزاد قیمت طلا و سکه آغاز شد؛ قیمت‌ها به قبل برگشت

قیمت خودرو امروز 19 آذر 1404 / ری‌را به باشگاه 2 میلیاردی‌ها پیوست + جدول

از ابتدای سال جاری تا کنون صورت گرفت؛ پرداخت بیش از 39 هزار میلیارد ریال تسهیلات جهش تولید مسکن از سوی بانک سپه

کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: مردم؛ قربانی سیاست‌های شکست‌خورده ارزی

عوامل کلیدی در رشد بازار سرمایه

بازار مسکن در بن‌بست معاملات

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تشریح شد: سه بحران تهدید کننده صنعت خودرو

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» چالش‌های طرح نصب پنل های خورشیدی بر بام منازل را بررسی کرد: از پشت بام تا نیروگاه؛ رویای تولید برق خانگی

«نقش اقتصاد» چرایی عدم بازدارندگی افزایش نرخ بنزین را بررسی کرد: ناترازی حکمرانی در حوزه انرژی

«نقش اقتصاد» از بحران رشد دستفروشی در جامعه گزارش می‌دهد: پشت‌پرده اقتصاد خیابانی

«نقش اقتصاد » دلایل رکورد شکنی ارز در بازار را بررسی کرد: ریشه‌های طوفان ارزی و منافع پنهان دولت

«نقش اقتصاد» از سایه روشن افتتاح پروژه انتقال آب خلیج فارس به اصفهان گزارش می‌دهد: جراحی بزرگ آب در ایران؛ نجات یا بحران؟

«نقش اقتصاد» ابهامات طرح انتقال آب به پایتخت را بررسی کرد؛ مسیر سنگلاخی انتقال آب جنوب به پایتخت

«نقش اقتصاد» از چالش های اساسی پیش روی یک کالای استژاتژیک گزارش می دهد: قفـل بی سیاستی بر بازار برنج

«نقش اقتصاد» راهکارهای دولت برای جبران کسری بودجه را بررسی کرد: ریشه یابی ناترازی بودجه

«نقش اقتصاد» از موانع پیش روی کارآفرینان در کشور گزارش می دهد: اکوسیستم استارتاپی ایران در معرض فروپاشی

«نقش اقتصاد» از جدیدترین آمار تورم در کشور گزارش می دهد: رکورد شکنی تورم خوراکی ها و اجاره بها

قبلی بعدی

گفت و گو

درگفتگوی «نقش اقتصاد» با بنیان‌گذار «صندوق خانوادگی اوارد» مطرح شد «اوارد» از آگاهی تا همیاری؛ مدلی نو در مشارکت اجتماعی

کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با «نقش اقتصاد» مطرح کرد: مردم؛ قربانی سیاست‌های شکست‌خورده ارزی

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تشریح شد: سه بحران تهدید کننده صنعت خودرو

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان پیرامون طرح «خانه ریز» عنوان شد: مسکن سانتی‌متری؛ مدل نجات ‌بخش یا محمل سوداگری؟

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان واکاوی شد: سه گره کور بازار مسکن

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان صنعت خودرو بررسی شد؛ دلایل بحران در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران

ریشه‌یابی نوسانات اخیر بازار ارز و طلا در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان؛ چه عواملی باعث جهش قیمت دلار و طلا شدند؟

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با «نقش اقتصاد» خبر داد: طرح هوشمندسازی توزیع آگهی‌های دولتی در دستور کار

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» به روند بازار طلا و صندوق‌های طلا پرداخت؛ طلا؛ سپر تورمی در برابر افزایش قیمت‌ها

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان صنعت ریلی عنوان شد: ترانزیت 8 میلیارد دلاری ایران پشت مرز چشمه ثریا

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید