شنبه, ۶ دی ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۴:۳۷
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
نقش اقتصاد آنلاین
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
خانه آخرین اخبار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تاثیر بودجه 1405  بر صنعت خودرو بررسی شد؛ سایه سنگین بودجه بر سر بازار خودرو :

۶ دی ۱۴۰۴
در آخرین اخبار, اسلایدر اصلی, اقتصاد کلان, اقتصادی, خودرو, گفت و گو
0 0
0

در میانه زمستان 1404، بازار و صنعت خودرو ایران در نقطه‌ای ایستاده‌اند که هم‌زمان فشار سیاست‌های تجاری، بحران انرژی در زنجیره تولید و شوک‌های قیمتی در بازار مصرف، تصویر واحدی از یک «بحران چندلایه» را ترسیم می‌کند. گفتگو با سه چهره فعال این حوزه ــ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان و یک کارشناس بازار خودرو ــ نشان می‌دهد آنچه امروز در قیمت‌ها، تولید و رفتار مصرف‌کننده دیده می‌شود، نه یک اتفاق مقطعی، بلکه حاصل انباشت سیاست‌های دستوری و تصمیمات ناپایدار است؛ تصمیماتی که حالا در آستانه بررسی لایحه بودجه 1405، اهمیت آن‌ها دوچندان شده است.

ریشه التهاب بازار خودرو در مداخلات دولت است

به گزارش «نقش اقتصاد»، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ریشه بخشی از التهاب بازار را در نظام تعرفه‌ای و مداخلات مستقیم دولت می‌داند. به گفته او، تعرفه‌های سنگین و نامتوازن واردات، نه‌تنها به بهبود کیفیت یا کاهش قیمت خودروهای داخلی منجر نشده، بلکه شکاف قیمتی غیرواقعی میان خودروهای وارداتی و تولید داخل ایجاد کرده است؛ شکافی که در نهایت به افزایش قیمت در هر دو بخش بازار انجامیده است. دادفر تاکید می‌کند وقتی خودروی وارداتی هم‌کلاس با چند برابر قیمت وارد بازار می‌شود، خودرو داخلی نیز به‌طور طبیعی میل به افزایش قیمت پیدا می‌کند و تعرفه، به‌جای ابزار تنظیم‌گر، به عاملی برای تحکیم گرانی تبدیل می‌شود. او با انتقاد از نگاه دستوری حاکم بر سیاست‌های تجاری می‌گوید تا زمانی که دولت هم‌زمان نقش قانون‌گذار، مجری و ناظر را ایفا می‌کند، واردات خودرو ــ چه نو و چه دست‌دوم ــ به یک فرآیند پرابهام، پرهزینه و فرسایشی بدل می‌شود. تغییر مداوم دستورالعمل‌ها، توقف‌های ناگهانی، عدم شفافیت در تخصیص ارز و محدودیت‌های ثبت سفارش، ریسک و هزینه خواب سرمایه را بالا برده و این هزینه‌ها در نهایت به مصرف‌کننده منتقل می‌شود. از نگاه او، حتی سیاست واردات خودروهای دست‌دوم نیز به‌دلیل تعرفه‌های بالا، پیچیدگی‌های اجرایی و ابهام در خدمات پس از فروش، نتوانسته نقش موثری در تنظیم بازار ایفا کند.

پست های مرتبط

سرکوب قیمتی، مولد رانت در بازار خودرو

قیمت خودرو در بازار آزاد جمعه ۵ دی ماه

«نقش اقتصاد» از گرانی افسار گسیخته در بازار خودرو گزارش می دهد: حرکت  بازار خودرو در مسیر رکود و تورم

قطعه سازان زیر فشار کمبود نقدینگی

در سوی دیگر زنجیره صنعت خودرو، قطعه‌سازان با بحرانی متفاوت اما مکمل مواجه‌اند: بحران انرژی و فشار هزینه‌ها. سیامک مقتدری، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان، از آغاز محدودیت‌های برق و نگرانی نسبت به تأمین گاز و گازوئیل خبر می‌دهد. به گفته او، از ابتدای دی‌ماه قطعی یک‌روزه برق در هفته به واحدها اعلام شده و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد این محدودیت‌ها معمولاً تشدید می‌شوند. ژنراتورهایی که قطعه‌سازان ناچار به استفاده از آن‌ها هستند، عمدتاً اضطراری‌اند و برای کار مداوم طراحی نشده‌اند؛ در نتیجه خرابی بالا، هزینه تعمیرات و توقف تولید را به‌دنبال دارند. مقتدری توضیح می‌دهد که در فصول سرد، مشکل تأمین سوخت نیز به این فشارها اضافه می‌شود. سال گذشته کاهش و قطع گاز گرمایشی، واحدها را مجبور به استفاده از گازوئیل آزاد با قیمت‌های 15 تا 18 هزار تومان در هر لیتر کرد؛ هزینه‌ای که به‌شدت راندمان تولید را کاهش داد. از سوی دیگر، اضافه شدن هزینه‌های جدید به قبوض برق، از جمله «ترانسفر برق» و حدود 10 قلم هزینه دیگر، باعث شده هزینه برق نسبت به سال گذشته تا 10 برابر افزایش یابد؛ آن هم در شرایطی که قطعی‌های مکرر خود هزینه‌های جانبی جداگانه‌ای تحمیل می‌کند. این عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تاکید می‌کند که این هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده، در قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان جبران نمی‌شود. خودروسازان قیمت پایه را تعیین می‌کنند و فرآیند چانه‌زنی ادامه می‌یابد، اما هزینه‌هایی مانند قطعی برق، سوخت اضافی یا خرابی تجهیزات، در آنالیز قیمت دیده نشده است. هم‌زمان، مشکلات نقدینگی و تأخیر در پرداخت مطالبات، به‌ویژه از سوی خودروسازان دولتی، فشار مالی مضاعفی ایجاد کرده؛ تا جایی که برخی چک‌های یک‌ساله برگشت خورده و قطعه‌سازان برای تأمین نقدینگی به وام‌های با بهره‌های بالا یا خرید اعتباری مواد اولیه روی آورده‌اند.

سونامی قیمتی در بازار خودرو

مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو، وضعیت فعلی بازار را نتیجه فشرده شدن طولانی‌مدت فنر قیمت‌ها می‌داند؛ فنری که به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری و کنترل مصنوعی، در نهایت به‌صورت «سونامی قیمتی» رها شده است. به گفته او، افزایش قابل توجه قیمت نهاده‌های فلزی ــ حدود 50 تا 52 درصد طی چند ماه ــ در کنار سیاست قیمت‌گذاری فریز شده، فشار هزینه را از سیاست‌گذار به خودروساز و در نهایت به بازار و مصرف‌کننده منتقل کرده است. فرزانه رفتار اخیر بازار، از جمله استقبال گسترده از ثبت‌نام خودروهای داخلی، را نشانه‌ای از درک عمومی نسبت به تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌داند. به باور او، مردم برای حفظ دارایی‌های ریالی خود، حتی با استقراض، به سمت خرید یا ثبت‌نام خودرو حرکت می‌کنند و این رفتار، ریشه در سیاست‌های غیرکارشناسی چند دهه گذشته دارد، نه صرفاً فعالیت دلالان یا نوسان‌گیران. در این میان، لایحه بودجه 1405 نیز به‌عنوان متغیری تعیین‌کننده در حال ورود به صحنه است. فرزانه با رد برخی تحلیل‌ها درباره کاهش تعرفه واردات خودرو در بودجه جدید، توضیح می‌دهد که برعکس، تعرفه‌ها افزایش یافته‌اند. علاوه بر این، نرخ ارز مبنای واردات از حدود 72 هزار تومان به 103 هزار تومان افزایش یافته و مالیات بر ارزش افزوده نیز از 10 به 12 درصد رسیده است. مجموعه این عوامل نشان می‌دهد که در صورت تصویب لایحه، هزینه واردات خودرو در سال آینده افزایش خواهد یافت؛ موضوعی که از نگاه دادفر نیز می‌تواند شکاف قیمتی و فشار بر بازار داخلی را تشدید کند.

به گزارش «نقش اقتصاد»، جمع‌بندی این سه گفتگو، تصویری واحد را نشان می‌دهد: از تعرفه‌های سنگین و سیاست‌های دستوری در واردات، تا بحران انرژی و هزینه‌های جبران‌نشده در تولید و در نهایت جهش‌های قیمتی در بازار، همگی حلقه‌های یک زنجیره‌اند. زنجیره‌ای که اگر در لایحه بودجه 1405 و سیاست‌های اجرایی آن، بازنگری جدی در منطق اقتصادی، ثبات مقررات و کاهش مداخلات دستوری صورت نگیرد، می‌تواند در سال آینده نیز به تداوم گرانی، بی‌اعتمادی و کاهش تاب‌آوری صنعت خودرو منجر شود.

تگ ها: بازار خودروزنجيره صنعت خودروسنگینی بودجه بر بازار خودرومهدي دادفر
مطلب قبلی

فقر شاغلان در اقتصاد بودجه‌محور

مطلب بعدی

ریسک‌ها و فرصت‌های بودجه 1405

مرضیه خوشکار مدیر بازرگانی روزنامه نقش اقتصاد

مرضیه خوشکار مدیر بازرگانی روزنامه نقش اقتصاد

مطالب بیشتر

آخرین اخبار

رقم قراردادهای بازیکنان پرسپولیس فاش شد

۶ دی ۱۴۰۴
آخرین اخبار

تورم سالانه آذر 1404 اعلام شد

۶ دی ۱۴۰۴
آخرین اخبار

رفتن یا ماندن فرزین همگام با جهش ارزی

۶ دی ۱۴۰۴
مطلب بعدی

ریسک‌ها و فرصت‌های بودجه 1405

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار روز

رقم قراردادهای بازیکنان پرسپولیس فاش شد

تورم سالانه آذر 1404 اعلام شد

رفتن یا ماندن فرزین همگام با جهش ارزی

تنبیه بدنی در مدارس رسماً ممنوع شد؛ وزیر بخشنامه کرد

قندمیوه و نوشابه؛ دشمن پنهان سیستم ایمنی

شماره 2227 روزنامه نقش اقتصاد

«نقش اقتصاد» از تخصیص بودجه به نهادهایی با کمترین بازدهی گزارش می دهد؛چرخه معیوب تخصیص بودجه

«نقش اقتصاد» از شکاف عمیق میان دانشگاه و بازار کار ایران گزارش می دهد؛ ناترازی مهارتی در  بازار کار

ریسک‌ها و فرصت‌های بودجه 1405

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تاثیر بودجه 1405  بر صنعت خودرو بررسی شد؛ سایه سنگین بودجه بر سر بازار خودرو :

قبلی بعدی

آخرین اخبار اقتصادی

تورم سالانه آذر 1404 اعلام شد

رفتن یا ماندن فرزین همگام با جهش ارزی

«نقش اقتصاد» از تخصیص بودجه به نهادهایی با کمترین بازدهی گزارش می دهد؛چرخه معیوب تخصیص بودجه

«نقش اقتصاد» از شکاف عمیق میان دانشگاه و بازار کار ایران گزارش می دهد؛ ناترازی مهارتی در  بازار کار

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تاثیر بودجه 1405  بر صنعت خودرو بررسی شد؛ سایه سنگین بودجه بر سر بازار خودرو :

فقر شاغلان در اقتصاد بودجه‌محور

پیش‌بینی آینده طلا توسط ۲۴ غول اقتصادی جهان/ طلا ۵۰۰۰ دلاری می‌شود؟

مصوبه 17بندی دولت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم؛ معرکه اقتصادی دولـت در بهارستان

روایت «نقش اقتصاد» از نوسان قیمت‌ها، اضطراب جمعی و فرسایش امید؛ وقتی اقتصاد به جان روان جامعه می افتد

یک کارشناس در گفتگو با «نقش اقتصاد» به بررسی متغیرهای اثرگذار بر بورس پرداخت حذف حجم مبنا، کلید روان‌سازی معاملات بورس

قبلی بعدی

گزارش ویژه

«نقش اقتصاد» از تخصیص بودجه به نهادهایی با کمترین بازدهی گزارش می دهد؛چرخه معیوب تخصیص بودجه

«نقش اقتصاد» از شکاف عمیق میان دانشگاه و بازار کار ایران گزارش می دهد؛ ناترازی مهارتی در  بازار کار

مصوبه 17بندی دولت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم؛ معرکه اقتصادی دولـت در بهارستان

روایت «نقش اقتصاد» از نوسان قیمت‌ها، اضطراب جمعی و فرسایش امید؛ وقتی اقتصاد به جان روان جامعه می افتد

«نقش اقتصاد» از گرانی افسار گسیخته در بازار خودرو گزارش می دهد: حرکت  بازار خودرو در مسیر رکود و تورم

«نقش اقتصاد» اظهارات اخیر وزیر کار درباره  الگوی افزایش حقوق‌ها را واکاوی کرد؛ معیشت کارگران در دور باطل تورم و دستمزد

«نقش اقتصاد»  از احتمال تکرار اتفاقات سال های 98 و 99 در بازار سرمایه گزارش می دهد: هشدار سنـاریوی رونق و سقوط در تالار شیشه ای 

«نقش اقتصاد» از پاسداشت یک آیین زیر بار گرانی و تورم گزارش می‌دهد: یلدای قسطی

الگوی مشترک فشار ترامپ بر نفت کشورهای غیرهمسو بررسی شد: ترکش‌های محاصره نفتی ونزوئلا به ایران

«نقش اقتصاد»   از گردش مالی بالای اقتصاد زباله و زیان 1500 همتی به کشور گزارش می‌دهد: مافیای انحصارطلب اقتصاد کثیف

قبلی بعدی

گفت و گو

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تاثیر بودجه 1405  بر صنعت خودرو بررسی شد؛ سایه سنگین بودجه بر سر بازار خودرو :

یک کارشناس در گفتگو با «نقش اقتصاد» به بررسی متغیرهای اثرگذار بر بورس پرداخت حذف حجم مبنا، کلید روان‌سازی معاملات بورس

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان تشریح شد: سه روایت از یک بن‌بست در بازارخودرو

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان بررسی  شد: بحران چندلایه صنعت خودرو

یک کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با «نقش اقتصاد» عنوان کرد: حجم مبنا قربانی تصمیمات دستوری بورس

یک کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با «نقش‌ اقتصاد»  چشم انداز بورس را بررسی کرد: دو متغیر سرنوشت ساز بازار سرمایه

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با کارشناسان مطرح شد: انباشت سیاستگذاری های ناپایدار در صنعت خودرو

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با «نقش اقتصاد»: سیاستگذاری حبس زدایی در قانون جدید مهریه

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «نقش اقتصاد» به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت؛ سایه سنگین متغیرهای بیرونی بر سر بازار سرمایه

در گفتگوی «نقش اقتصاد» با یک کارشناس انرژی بررسی شد: نفت ایران در دوراهی فرصت و بحران

قبلی بعدی
نقش اقتصاد آنلاین

پایگاه تحلیلی – خبری نقش اقتصاد آنلاین از سال 1395 فعالیت خود را آغاز کرده و همواره در جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بالاخص بخش اقتصادی در تلاش است.

دسترسی سریع

  • قیمت طلا و سکه
  • قیمت دلار و ارز
  • قیمت خودرو
  • استعلام کارت سوخت
  • استعلام خلافی خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما

مجوزها

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

ورود
RSS
Follow by Email
بدون نتیجه
نمایش تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • اقتصادی
    • اقتصاد کلان
    • بازار
    • خودرو
    • مسکن
    • بورس
    • انرژی
    • بانک و بیمه
    • صمت
  • ایران و جهان
  • شهرستان
  • فناوری
  • جامعه
  • گردشگری
  • ورزشی
  • کافه کتاب
  • طنز

تمامی حقوق متعلق به نقش اقتصاد آنلاین می باشد

به نسخه موبایل بروید
در حال دریافت اطلاعات از API...