عضویت در بریکس و تفکر اشتباه تغییر در تورم و اقتصاد

0
39

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: یک کارشناس بین المللی گفت: در حوزه اقتصادی  انتظار می رود شاهد تغییراتی باشیم،اما تفکر تغییر در تورم و اقتصاد کشور توسط عضویت در گروه بریکس اشتباه است و بعید به نظر می رسد، عضویت در بریکس منجر به کاهش یا افزایش این نوع معاملات نخواهد شد، اما ملحق شدن ایران در بریکس با اوج تحریمها قابل تامل است و در مذاکرات آینده  مقابل کشورهای غربی همچنین بحث احیای برجام به ما کمک خواهد کرد.

دکتر هادی محمدی روزنامه نگار و کارشناس بین الملل  در مورد عضویت ایران در بریکس و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به «نقش اقتصاد» گفت: بریکس یک گروه است و مانند شانگهای،اتحادیه اروپا،آفریقا و اکو یک سازمان با یک ساختار مدون نیست که شامل دبیرخانه، رئیس و کمیته‌های تخصصی باشد،بی تردید بریکس دارای این شرایط نیست و شبیه‌ترین گروه به آن گروه G 7 است که 7 کشور توسعه یافته و یا گروه G 20 که 20 کشور توسعه یافته و یا در حال توسعه آن را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس بر اساس یک سری مشترکات سیاسی گرد هم آمده‌اند،تاکید کرد:کشورهای عضو بریکس دارای منافع مشترکی هستند و بخشی از منافع گروه بریکس بحث‌ها و تعاملاتی است که بعضاً این کشورها با آمریکا یا غرب داشته‌اند از جمله کشور هایی مانند روسیه و چین بیشتر و کشورهای هند، برزیل،آفریقای جنوبی کمتر و یا کشورهای جدید مانند ایران که ضدیت بیشتری با امریکا دارد، اما کشورهای امارات و یا عربستان تقریباً متحد غرب هستند.

این کارشناس بین الملل تصریح کرد: بریکس بیشتر بر اساس اصول سیاسی شکل گرفته، تا سال‌های اخیر  بحث‌های اقتصادی در این گروه مطرح نبوده است اما از مدتی قبل گروه بریکس به سمت و سوی مسائل اقتصادی حرکت کرده و هماهنگی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است . به عنوان مثال گروه بریکس یک بانک با 100 میلیارد دلار سرمایه اولیه تاسیس کرد که اولین گام اقتصادی چشمگیر و قابل ذکر این این گروه است و بحث‌هایی در خصوص پول مشترک نیز در این گروه مطرح شده اما هیچ کدام از سطح گفتگو بالاتر نرفته است.

دکتر محمدی در پاسخ به این سوال که آیا عضویت در گروه بریکس می‌تواند منجر به دلار زدایی شود؟یادآور شد: دلار زدایی در گروه بریکس یک هدف بلند مدت است اما در صورتی که همه کشورها این نگاه را داشته باشند. از 11 کشوری که در بریکس عضو هستند پایه پولی بیشتر آنها دلار است و تغییر آن به واحد پولی جدید تقریباً سخت به نظر می‌رسد، به عنوان مثال کشور هند و یا برزیل معاملات خود را با دلار انجام می‌دهند به خصوص عربستان و امارات که سرمایه‌ گذاری آنها در آمریکا و اروپا به دلار است.

وی ادامه داد: گذشته از بحث علاقه برای دلار زدایی بدون در نظر گرفتن پیشینه،طرح و برنامه‌های لازم، امری دور از دسترس به نظر می‌رسد.بنده معتقدم انتظار این گونه تغییرات  از گروه بریکس دور از واقعیت است،چرا که  یک گروه سیاسی است و قطعاً برای کشوری مثل ما که دشمن زیاد داشته و یک سری اصول را قبول دارد فواید بسیاری خواهد داشت،بی تردید عضویت در این گروه ها مفید است و ما را از انزوای تاریخی که کشورهای غربی به آن دامن زدند، نجات خواهد داد.

ایشان با بیان اینکه تفکر تغییر در تورم و اقتصاد کشور توسط عضویت در گروه بریکس اشتباه است،اظهار داشت: در حوزه اقتصادی  انتظار می رود شاهد تغییراتی باشیم،اما تفکر تغییر در تورم و اقتصاد کشور توسط عضویت در گروه بریکس اشتباه است و بعید به نظر می رسد، به عنوان مثال در حال حاضر کشور ما با چین و روسیه معاملات نفتی دارد و با تهاتر به صورت کالا پول نفت را به کشور باز می‌گرداند،عضویت در بریکس منجر به کاهش یا افزایش این نوع معاملات نخواهد شد، اما عضویت ایران با اوج تحریم‌ها قابل تامل است و در مذاکرات آینده  مقابل کشورهای غربی همچنین بحث احیای برجام به ما کمک خواهد کرد.بی تردیدکشور ما می‌تواند گزینه‌های متنوعی بر روی میز داشته باشد تا راه‌های گوناگونی برای پیشگیری از تحریم‌های اقتصادی و سیاسی پیدا کند.

وی با اشاره به بحث دلارزدایی و در اختیار داشتن دینار در اربعین،تاکید کرد: آمریکا مجوز آزاد سازی بخشی از  پول های ایران را به کشور عراق داد که مبلغی بالغ بر 2 میلیارد دلار به عمان رفت تا ایران بتواند کالاهای غیر تحریمی را تهیه کندو بخش دیگر بنابر پیشنهاد کشور عراق به صورت دینار به ایران پرداخت شد،یک میلیون نفر هر کدام دویست هزار دینار گرفتند که مطابق. با دویست میلیارد دینار و معادل حدود دویست میلیون دلار که عدد بالایی نیست و این مسئله ارتباطی به دلار زدایی ندارد.

دکتر محمدی در پایان خاطر نشان کرد:در واقع  جبر حاکم بر روابط ما استفاده از این موقعیت را برای کشور عراق فراهم کرد وفرصتی مناسب برای دولت بود چرا که اگر دلار دریافت می‌کرد باید تبدیل به ریال می‌شد، اما این ارقام عدد بزرگی نیست که بتوان به عنوان یک موفقیت و یا اتفاق خاص از آن نام برد،بدیهی است که دینار عراق برای ایام اربعین کارایی داشت و در آینده برای بانک مرکزی ما مفید نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید