دریافت نامحسوس مالیات پنهان با افزایش تورم

0
86

محبوبه بیدکی روزنامه نگار: عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: بی تردید در سالهای اخیر مسکن اولین خواسته بدیهیِ مردم بود که در حال حاضر تبدیل به رؤیا و خرید خودرو برای آنان تبدیل به آرزو شده است، چرا که با افزایش قیمتها درآمد مردم محدود و امکان پسانداز برای آنان وجود ندارد، در نتیجه تورم باعث شده طبقه متوسط به طبقه کم درآمد مبدل شده و طبقه کم درآمد فقیر شدهاند.

حسن محتشم کارشناس اقتصادی و عضو هیئت مدیره انبوه سازان مسکن استان تهران در خصوص افزایش نرخ تورم و عدم هماهنگی آن با حقوق کارگران و کارمندان گفت: رشد تورم درکشور یکی از نگرانی‌های قابل توجه در سال‌های اخیر بوده که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های دولت و تنش تحریم‌ها است و متاسفانه این تورم نه تنها بالا قدرت مردم را از بین می‌برد، بلکه منجر به افزایش هزینه‌های تولید و تأثیر منفی بر استانداردهای زندگی مردم شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تورم در واقع مالیات پنهانی است که به صورت نامحسوس از جمله قیمت کالاهای مصرفی از مردم گرفته می‌شود. افزود: دریافت مالیات پنهان می‌تواند بر کاهش حقوق کارگران و افزایش قیمت کالاها تأثیر نامطلوبی داشته باشد و دولت برای پوشش هزینه‌های روز افزون خود سعی در استفاده از تورم دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، کشور با نرخ تورم بالایی مواجه بوده که منجر به افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش قدرت خرید مردم شده است. در واقع تحریم‌های اقتصادی، سوء مدیریت اقتصاد و نوسانات ارزش پول در کشور از جمله دلایلی است که کاهش تولید و در دسترس بودن کالا و همچنین افزایش قیمت‌ها را رقم زده است.

وی در ادامه با اشاره به تورم بالای 50 درصد و عدم هماهنگی آن با حقوق کارمندان، تاکید کرد: با توجه به مصوبه مجلس جهت افزایش حقوق کارمندان و کارگران متناسب با  تورم، با این وجود، شاهد عدم افزایش حقوق کارمندان و کارگران متناسب با تورم سال گذشته بودیم که جبران هزینه‌ها را نخواهد کرد و سفره معیشتی مردم هر روز کوچک‌تر شده است، در واقع تفاوت حقوق کارمندان و کارگران با تورم از جیب مردم پرداخته خواهد شد به همین دلیل طی سال‌های اخیر هزینه‌های خانوارها با حقوق انان برابری نمی‌کند و متاسفانه فقر در کشور گسترش پیدا کرده است.

عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران تصریح کرد: بی تردید در سال‌های اخیر مسکن اولین خواسته بدیهیِ مردم بود که در حال حاضر تبدیل به رؤیا و خرید خودرو برای آنان تبدیل به آرزو شده است، چرا که با افزایش قیمت‌ها درآمد مردم محدود و امکان پس‌انداز برای آنان وجود ندارد، در نتیجه تورم باعث شده طبقه متوسط به طبقه کم درآمد مبدل شده و طبقه کم درآمد فقیر شده‌اند که این روند ناخوشایند در جامعه تبعات گرانی را به همراه داشته است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: متاسفانه دولت برای پرداخت حقوق کارمندان، کارگران و حتی بازنشستگان سیاستگذاری صحیحی ندارد و این امر منجر به ایجاد تورم شده، با افزایش حقوق و دستمزدها و تأمین آن بایدپایه پولی را بالا ببرد که همین مشکل افزایش نقدینگی، تورم درکشور و تبعات منفی آن را رقم زده است.

محتشم در پایان با ارائه راهکار در این زمینه خاطر نشان کرد: بی تردید تیم اقتصادی دولت باید تقویت پول ملی را در پیش گیرد و از چاپ پول بدون پشتوانه خودداری کند و باسیاست پولی سفت و سخت، اصلاحات ساختاری با هدف بهبود محیط کسب و کار، مدیریت نرخ ارز، سیاست‌هایی که تولید داخلی را ترویج می‌کند، کنترل هزینه‌های خود، عدم استفاده از پول پرقدرت می‌تواند شرایط اقتصادی جامعه را بهبود بخشد، در واقع وظیفه اصلی تیم اقتصادی دولتی این است که از طریق بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار از بی ارزش شدن پول ملی پیشگیری کنند.

 

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید