3 نکته قابل تامل در مورد عملیات «طوفان اقصی»

0
33

سامان سفالگر روزنامه نگار: صبح روز شنبه7 اکتبر(15 مهرماه) سال جاری را بایستی نقطه عطف قابل توجهی در تاریخ مبارزات جریان مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس به شمار آورد. در این روز، نیروهای جریان مقاومت، حملات قابل توجهی را علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس انجام داده و اراضی اشغالی را در یک شوک بزرگ فرو بردند.

به گزار ش «نقش اقتصاد»؛ در این راستا، بر اساس
گزارش های مختلف خبری، نیروهای گروه های مقاومت فلسطینی به نحو گسترده‌ای به شهر و شهرک های مجاور با نوار غزه نفوذ کرده و البته که ظرف تنها 20 دقیقه، چیزی در حدود 5 هزار راکت نیز از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است. عملیات طوفان اقصی به قدری با تبعات منفی برای اسرائیل همراه بوده که خبرنگار شبکه فاکس نیوز مستقر در اراضی اشغالی، ضمن تایید وخامت اوضاع در این اراضی، به طور خاص به این نکته اشاره کرده که به دلایل امنیتی نمی تواند واقعیت های آنچه در عمق اسرائیل می گذرد را پوشش دهد. با این همه، عملیات طوفان اقصی که به گفته رهبران جریان مقاومت فلسطین، پاسخی کوبنده از سوی این جریان به رویه های مجرمانه تل آویو علیه ملت فلسطین و هتک حرمت مسجد الاقصی است، حاوی نکات مهمی است که توجه به آن ها ضروری به نظر می رسد. در این رابطه به طور خاص می توان به 3 نکته قابل تامل در مورد عملیات مذکور که آن را در تاریخ مبارزات جریان مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس متمایز می سازد، اشاره کرد.

1- ابتکارِ جنگ ترکیبی مقاومت فلسطین

یکی از نکاتی که از همان نخستین ساعات انجام حمله گسترده جریان مقاومت فلسطین علیه مواضع صهیونیست‌ها، توجه بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین‌المللی را به خود جلب کرد، ماهیت ترکیبیِ کنشگری نظامی جریان مقاومت بوده است. در این راستا، شاخه های مختلف جریان مقاومت فلسطین در حوزه های سایبری، پهپادی، زمینی و موشکی، در یک همکاری هماهنگ و حساب شده با یکدیگر وارد درگیری با دشمن اسرائیلی شدند و البته که توانسته اند ضربات قابل توجهی را به اسرائیل وارد کنند. مساله ای که شاید اسرائیلی ها چندان انتظار آن را نداشتند و این موضوع در نوع خود حاکی از این مساله است که جریان مقاومت فلسطین تا حد زیادی توانسته ضمن تقویت اهرم های نظامی خود در برابر اسرائیل، ابتکارهای قابل ملاحظه ای را نیز جهت ضربه زدن به صهیونیست ها تعریف و عملیاتی کند.

2-آمارهای بالای تلفات انسانی اسرائیل

تاکنون اعداد و ارقام مختلفی از سوی مقام های اسرائیلی در مورد تلفات انسانی عملیات طوفان اقصیِ جریان مقاومت علیه رژیم صهیونیستی ارائه شده است. برخی از کشته شدن 22 صهیونیست خبر می دهند و برخی دیگر، آمار کشته ها و مجروحان را به مراتب بیشتر از این ارقام می دانند. با این حال، نکته قابل تامل در این رابطه این است که رزمندگان جریان مقاومت فلسطین در جریان عملیات طوفان اقصی توانسته اند شمار قابل ملاحظه ای از صهیونیست ها و به ویژه نظامیان اسرائیلی را نیز به اسارت بگیرند. البته که در این رابطه تصاویر و ویدئوهای مختلفی نیز در شبکه های اجتماعی منتشر شده و حتی شاهد بوده ایم که نیروهای مقاومت، یک ژنرال عالی رتبه اسرائیلی را نیز در شرایطی که در خانه خود حضور داشته به اسارت گرفته اند. اهمیت وارد کردن تلفات انسانی از سوی جریان مقاومت به رژیم اشغالگر قدس آنجایی مشخص می شود که بدانیم تل آویو به شدت نسبت به این گزاره حساس و آسیب‌پذیر است و پیشتر نیز نمونه های فراوانی وجود داشته که در قالب آن ها مثلا یک سرباز اسرائیلی با ده‌ها اسیر فلسطینی مبادله شده است. البته که در چهارچوب نبردهای چند ساله اخیر میان جریان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز در کمتر موردی شاهد بوده ایم که جریان مقاومت بتواند تا این حد به صهیونیست ها از حیث نیروی انسانی تلفات وارد کرده و خسارت بزند.

3-نفوذ قابل توجه و گسترده جریان مقاومت به عمق اراضی اشغالی

در نهایت باید گفت که نفوذ رزمندگان مقاومت در نخستین ساعات آغاز عملیات طوفان اقصی به عمق اراضی اشغالی نیز از جمله رویدادهایی بوده که توجه بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائ نظامی-امنیتی را به خود جلب کرده است. در این چهارچوب، شاهد آن بودهه ایم که رزمندگان فلسطینی جدای از اینکه به نحو گسترده ای به عمق اراضی اشغالی نفوذ کرده اند، پس از انجام عملیات خود نیز به نوار غزه برگشته اند و در این بحبوحه، توانسته‌اند شمار قابل ملاحظه ای از نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست را نیز به عنوان اسیر به نوار غزه منتقل کنند. مساله ای که در نوع خود از یک شکاف جدی امنیتی برای رژیم صهیونیستی خبر می دهد. در این میان، نکته جالب اینکه مثلا شهرک صهیونیست نشین “سدیروت” در شرایطی با شوک عملیات جریان مقاومت رو به رو شد که رسانه های غربی در جریان تجاوزات سال گذشته صهیونیست ها به نوار غزه، تصاویری را از ساکنان این شهرک منتشر می کردند که در قالب آن، این افراد در حالی که مشروب می نوشیدند و خوشحال بودند، در حال تماشای بمباران نوار غزه توسط جنگنده های اسرائیلی بودند و گویی در ساحل آرامش، در حال تماشای یک رویداد جذاب هستند!

ارسال دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید